Moszkvában Evopro kompozit buszokat gyártanak

MTI/iho   ·   2014.10.16. 12:43

Az egyezmény szerint a magyar mérnökök által tervezett, kifejlesztett és elkészített Modulo busz karosszériáját a moszkvai Tyehnopolisz ipari és innovációs park területén lévő orosz üzemben is gyártják, sőt a kész elemek összeszerelését is itt végzik. A többi munkát, az ablaküvegek és egyéb alkatrészek illesztését a karosszériához Magyarországon végezik, itt szerelik be a motort is. Az első ötven autóbusz-karosszériát a jövő év végéig tervezik legyártani Moszkvában.

A Modulo buszcsalád elektromos prototípusát a nemzetközi innovációs kiállításra is elhozták. Molnár Péter, az orosz cég műszaki igazgatója az MTI-nek elmondta: jó esélyt lát arra, hogy piacot szerezzenek az Evopro buszának Oroszországban. Évente ezer autóbuszt cserél le a Moszkvai Közlekedési Vállalat, és szeretnék ha ennek egy részét a magyar fejlesztésű, mostantól közös gyártású busszal válthatnák ki.

A megállapodás aláírásán jelen volt Balla János moszkvai magyar nagykövet és Anatolij Csubajsz, a Rosznano nevű orosz részvénytársaság vezérigazgatója, Borisz Jelcin néhai orosz elnök egykori hivatalvezetője. Mészáros Csaba, az Evopro csoport tulajdonosa az aláírást követően az MTI-nek elmondta: az orosz partnerrel egy nyílt innovációs együttműködésről állapodtak meg. Ők a Ganz és az Ikarus hagyományain alapuló innovatív termékkel, a midibusszal rendelkeznek, az orosz partner pedig kiváló gyártási eljárás birtokában van, ugyanis több mint 30 millió euróért (mintegy 9,2 milliárd forintért) megvásárolta a világon elérhető valamennyi új kompozit-technológiai eljárást és gépet.

A kisszériás, ötven darabos gyártással fel tudnak készülni a 300–1000, de akár kétezer darabos sorozatgyártásra is. Így pedig már képesek lesznek arra, hogy Magyarországon zöldmezős beruházással komoly kompozitgyárat tudjanak létesíteni – tette hozzá. Mészáros elmondta, az orosz fővárossal megállapodtak abban, hogy Moszkva megvásárol kipróbálásra egy ott legyártandó gázüzemű buszt és egy trolibuszt, amelyekben Rába-futómű és Csepel-kormánymű lesz. Az Evopro tulajdonosa szerint Magyarországon a legnagyobb probléma az, hogy nincs megrendelője a hazai újításoknak, műszaki fejlesztéseknek. Úgy vélte, nem lenne szabad elutasítani a magyar innovációs termékeket azért, mert azoknak nincs referenciájuk.

Mihail Sztolajrov, a moszkvai Nanotechnológiai Kompozit Központ nevű cég vezérigazgatója az MTI-nek nyilatkozva fontosnak nevezte együttműködésüket a magyar cégcsoporttal. Azt mondta, hisznek abban, hogy a kompozit szerkezetű busznak van jövője. Szeretnék tökéletesíteni az autóbusz szerkezetét és elkészíteni a dokumentációt, hogy a gyártást és összeszerelést más cégeknek is átadhassák.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek