Villamosítás Balatonfüredig? Van remény!
Már egy ideje megy a huzavona a Szabadbattyán–Balatonfüred vasútvonal villamosítása és kapcsolódó felújítása körül. Az eredeti részvételi felhívásba belezsúfoltak a villamosításon felül annyi fejlesztést, amitől már túl drága lett az elképzelt beruházás:
- központi forgalomirányítást,
- villamos alállomás építését Aszófőn,
- az érintett állomások negyvennyolc kitérőjének cseréjét,
- kilenc állomáson és hét megállóhelyek a sínkorona szintjétől (azaz a sínszálak tetejétől) számított ötvenöt centiméter magas peronok építését.
Az eredeti tendert két és fél éve, 2016 decemberében írta ki a NIF Zrt., majd 2017. júniusában érvénytelennek minősítette, mert a beérkezett ajánlatok messze meghaladták az erre a célra szánt pénzösszeget. Ezért idén januárban átdolgozott felhívás jelent meg, erősen csökkentett műszaki tartalommal. Már csak négy állomáson számolnak középperon építésével és kitérőcserékkel, a központi forgalomirányítás kialakítása és az aszófői villamos alállomás megépítése a hírek szerint elmarad.
Balatonkenesén és Balatonfűzfőn semmilyen magasított peron nincsen, Polgárdira és Alsóörsre pedig a tervezett vonatkeresztek miatt esett a választás. Nem nyúlnak tehát sem Csajághoz, sem Balatonalmádihoz, sem Balatonfüredhez, Polgárdi Ipartelepek pedig megszűnik. A mostani felhívás érdekessége, hogy magába foglalja a tervezést és az építést is, ennek megfelelően a projekt megvalósítási időtartama harminc hónap, cserébe nem lehet előre tudni a pontos műszaki tartalmat, ami belefér a pénzügyi keretbe. Mindenesetre a hatvanéves felépítmény cseréjére égető szükség lenne, továbbá a kenesei/akarattyai löszfal stablizálására sem ártana valami véglegesebb megoldást találni, hiszen a felsővezetéktartó oszlopok telepítése vélhetően ismét megbolygatja majd a talajt.
Az viszont kérdés, hogy huszonhárommilliárd forintból a tyúkbél kihúzása és peronépítések mellett mennyi fog jutni az ötvenöt kilométer hosszú vasútvonal felújítására, miközben máshol kilométerenként súlyos milliárdokat költenek átépítésre – igaz, ott kétvágányú pályáról van szó. Mindenesetre a számítások szerint a villamosítással és kapcsolódó pályafelújítással húszperces menetidő-megtakarítást lehet elérni, ha belevesszük azt is, hogy Székesfehérváron elmarad a gépcsere. A nagyon sok szűk ívvel rendelkező 29-es vonalon közlekedő gyorsvonatoknál nyilván nem fog annyira érvényesülni, hogy a villamosmozdonyok jobban tudnak gyorsítani, mint a dízelek. Különösen igaz ez amiatt, hogy a megengedett legnagyobb sebesség az érintett vonalon legfeljebb óránként nyolcvan kilométer. A sűrűn megálló személyvonatok esetében viszont már lehet számítani a gépcsere elhagyásán túl is némi menetidő-csökkenésre.
A felhívás tartalmazza a szabadbattyáni villamos alállomás teljesítményének növelését, míg nyolc állomásépület felújítására külön tervpályázatot írt ki a NIF Zrt. Ami a jövőt illeti, logikus lenne a villamosítás mihamarabbi folytatása Tapolca és Keszthely felé. Ehhez Tapolcán terveznek új villamos alállomást létesíteni, amelyik betáplálhatna Balatonfüredig, Keszthelyig és – amennyiben megépülne a felsővezeték Tapolcától északra is – egészen Ukkig. Ez esetben akár GYSEV Flirtökkel is utazhatnánk a nyári szezonban a Balaton északi vagy déli partján, miután lehetővé válna a közvetlen villamosvontatás Sopron és Szombathely irányából mind a Balaton északi, mind a déli partja felé.
Amennyiben a tenderkiírás valóban eredményes lesz, várhatóan 2021 nyarára készülne el a villamosítás Balatonfüredig. A további szakasz(ok) villamosításának tervezésére talán még az idei év vége előtt kiírja a NIF Zrt. a tendert, azt azonban nem tudjuk megtippelni, magára a megvalósításra mikor és milyen forrásból tudnak majd forrást biztosítani. A sok fővonali fejlesztés megugró költségei miatt még a Zalaszentiván–Nagykanizsa vonal villamosítását is lefújták, pedig ott egész évben dübörögnek a tehervonatok. A Balaton északi partján viszont gyakorlatilag az évnek csak tíz hetében van olyan utasforgalom, ami valóban indokolná a villamosítást.
Az utasszámtól elvonatkoztatva elmondható az is, hogy a villamos vontatás költséghatékonyabb, környezetvédelmi szempontból is előnyösebb, üzembiztosabb. Ez különösen akkor lenne igaz, ha sikerülne új járműveket beszerezni a 29-es vonalra. Néha még a kétrészes Bézé is sok a szezonon kívüli utasforgalomban, ugyanakkor megfelelő menetrenddel, rövidebb menetidőkkel több munkába járót lehetne a vasútra csábítani, emellett ahogy felmelegszik tavasszal az idő, megindulnak a kerékpárosok, kirándulók a Balaton körül, már a fürdési szezonon kívül is. Az idegenforgalmi szezon megnyújtása minden érintett célja, ezt nagyszerűen tudná szolgálni egy villamosított vasútvonal.
Munkába járásról esvén szó, említsük meg, hogy a mostani villamosítási projektet az EU finanszírozza majd. A NIF Zrt. a beruházást a „központi régión kívüli városi és elővárosi közlekedés” című fejezetbe sorolta be. Kétségtelen, hogy a mostani villamosítás a Székesfehérvár és Balatonfüred közötti vonalszakaszt érinti, azonban a legtöbb utas Budapestről érkezik a balatoni régióba. Ennek ellenére mind Székesfehérvárra, mind Balatonfüredre közlekednek utasok hivatásforgalomban, illetve ha a fejlesztést az északi parti villamosítás első szakaszaként tekintjük, akkor Révfülöp, Badacsony és Tapolca között is vannak munkába járó utasok, és ez különösen igaz a nyári szezonban.
Jelenleg úgy néz ki, hogy jövőre megindulhatnak a munkálatok a Balaton északi partján végigfutó vasútvonalon, ami néhány évig rendezetlenséget okozhat a helyi vasúti közlekedésben, illetve ennek eredményeképpen ide is begyűrűzik a korszerűsítés, elveszíti jelenlegi hangulatát a vasútvonal. Különösen fájó lesz ez a dízelüzemű vonatok szerelmeseinek, mivel öt–tíz éven belül eltűnhetnek a Bézék, a Csörgők, de még a Desirók is a tapolcai vonalról. Az utasoknak azonban fejlődést hoz a fejlesztés a gyorsabb és kényelmes utazás révén. A nosztalgiára vágyók pedig minden bizonnyal a továbbiakban is számíthatnak rá, hogy közlekedik dízelmozdonyos különvonat Tapolcára, akár a MÁV Nosztalgia Kft., akár a NOHAB-GM Alapítvány szervezésében. Legközelebb néhány hét múlva indul különvonat a nemrég szépen felújított 209-es Púpossal!
Az igaz, hogy felsővezeték alatt már nem úgy érvényesül egy dízelmozdony, mint anélkül. Jelenleg azonban nem a vasútbarátok, hanem az egyéb utasok váltanak több jegyet a vonatokra, így bele kell törődnünk, hogy a fejlődésnek ára van.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!