A BKV buszairól általában – 1. rész

Istvánfi Péter   ·   2013.02.19. 14:30
00

A BKV-nak van jelenleg az országban a legnagyobb autóbuszflottája. Ennek vannak előnyei és hátrányai egyaránt. Sorozatunk első részében Szedlmajer László megbízott autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési igazgató beszél a BKV buszairól – általában: „Az BKV autóbuszainak üzemeltetését jelenleg az Autóbusz és Trolibusz Üzemeltetési Igazgatóság (ATÜI) végzi, a korábbi különválásról szóló hírekkel ellentétben továbbra is a BKV keretein belül. A cég 1380 autóbusszal rendelkezik, amiből naponta 1150 kocsit kell kiadni forgalomba. Ez a szám tavasszal a VT-Transman új Citaróinak forgalomba állása, valamint az agglomerációs járatok átszervezése miatt várhatóan 150-150 járművel csökkeni fog. Ez a jelentős bevételkiesés mellett telephelyi és járművezetői kérdéseket is fel fog vetni, amire egyelőre még nem látszik a megoldás.

A változások talán egyetlen pozitív hozadéka, hogy a BKV-nak megszabadulhat a 300 legrosszabb állapotú autóbuszától. Ez persze nem oldja meg a problémákat, a buszpark ugyanis igen leromlott állapotban van, amin ez a selejtezés sem fog jelentősen változtatni.

Használtan vásárolt Mercedes Citarók javítás alatt az óbudai garázsban<br/>(fotók: Vörös Attila)

Az utóbbi időben a BKV használt buszok forgalomba állításával próbált fiatalítani az állományán, ezekből voltak jobb és kevésbé jobb választások. Jelenleg közel 200 használt kocsija van a cégnek, megfelelő ajánlat esetén ez a szám tovább bővülhet. A gazdasági válság azonban komolyan érintette a közlekedési cégeket is, a nyugaton megszokott 6-7 éves üzemeltetési ciklus lassan 10-20 évesre tolódik ki, emiatt egyre szűkül a használtbusz piac, egyre nehezebb lesz jó állapotú, alig használt kocsit beszerezni.

A használt buszok vásárlása mellett a buszbérlésben is gondolkozik a cég, ennek előnye, hogy nem a BKV-nak kell gondoskodnia a karbantartásról. Bérlés esetén új gyártású buszokról is lehet szó, ahol akár hazai cégek is labdába rúghatnak. A jelenleg csak elviekben létező MFB-hitel segítségével is szeretne a cég autóbuszokat vásárolni, itt szintén jó eséllyel indulnak majd a hazai gyártók.

Kényszer szülte megoldás: buszfelújítás házon belül

Amíg a fentiek nem realizálódnak, addig marad a házon belüli felújítás. Egy október végén indított program szerint március végig 44 leállított, forgalomképtelen autóbuszba lehelnek újra életet garázson belül. A kocsik elsősorban a vázállaptuk miatt kerültek a garázsok hátsó kerítéséhez, de akad olyan busz is, amiből fődarab hiányzik. A vázjavítást az Ikarus Járműtechnika és alvállalkozói, vagy a BKV saját maga végzi.

Az összeszerelés a BKV garázsaiban történik. A felújított vázszerkezetű buszba felújított motor és váltó kerül, új ülések és dekorlemezek. Gyakorlatilag azt is mondhatjuk, hogy házon belül újra legyártnak egy autóbuszt. Nem meglepő módon a 260-as szóló és a 280-as csuklós a legkisebb ráfordítással felújítható autóbusz. A 400-as család ismert vázproblémái miatt esetükben a felújítás összege elérheti a 25-30 milliót, amiért már egy alacsonypadlós használt buszt is lehetne kapni, emiatt elsősorban a 200-as sorozatra koncentrálódik a felújítás.

Egy feltámasztott 280-as Ikarus

A beszerzések és a felújítások mellett a BKV átszervezésekkel, műszaki fejlesztésekkel is törekszik a minél nagyobb kocsikiadásra, és a műszaki hibákból adódó menetkimaradások lecsökkentésére. Jellemző adat, hogy amíg 2011-ben napi gondott jelentett a menetrendben megkövetelt kocsik kiadása, mostanra sikerült elérni, hogy garázsonként három, műszakilag kifogástalan állapotú kocsit adnak ki tartalékba. A menetkimaradások száma is lecsökkent a 2012 februári 5 százalékról 1-2 százalékra, ami kifejezetten jónak mondható.”

Cikkünk következő részében Óbuda garázsba látogatunk el.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.