A Regiojet kilenc euróért elviszi Bécsbe

Tevan Imre   ·   2020.07.18. 16:30
47rejt

A kilenceurós, azaz háromezer forintnál alig drágább árat nézve, és tudva, hogy a Regiojet fedélzeti szolgáltatásai semmiképp sem maradnak el az osztrák vagy magyar vonatok színvonalától, sőt; az emberben az a kérdés horgad fel elsőre, hogy a MÁV-csoport akkor dobja be a törülközőt, húzza le a rolót, ne is menjen Bécsbe? Hiszen náluk 13 eurótól indul a tarifa, ráadásul ez az ár csak korlátozott számban áll rendelkezésre. Sőt, ha a kényelmesebb osztályok díjait nézzük, a csehek árelőnye talán még szembetűnőbb.

A válasz azonban: nem. Ennek több oka van. Előszöris egy bővülő piacról beszélünk, a mindenkori járványhelyzettől most egy pillanatra persze eltekintve látszik, hogy egyre nő az utasszám ezen az irányon, sokan magánbuszokkal utaznak, a vonatoknak, akár sárgák, akár kékek, akár bordók a növekedésből, illetve a buszos utasokból kell és lehet töltekezniük – ahogy erre felhívta a figyelmet az iho hasábjain Radim Jančura, a Regiojet tulajdonosa és vezetője. De tudható, hogy a MÁV-Start vezetése is ugyanígy látja a piacot.

Majdnem ott, de mégsem teljesen, Vörös Attila hangulatos képén Hegyesből Rajkára tart az első fiumei fürdős

Másrészt a cseheknek pillanatnyilag több nagy hátrányuk van. Kezdetben, augusztustól legalábbis mindössze kétszer mennek majd naponta, reggel és délután mindkét irányba. Ha viszont valaki a Startnál vesz jegyet, korareggeltől az esti órákig óránként vagy kétóránként induló, összesen 13 járat közül választhat.

És persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy nem mindenki az osztrák és a magyar főváros között utazik! Az államvasút pedig hálózatosan szolgáltat, azaz a Startnál Nyíregyházáról, Debrecenből, Szolnokról, Tatabányáról is közvetlenül utazhatunk, és a tarifarendszer is támogatja az ország keleti feléből jövőket, magyarán a kedvezményes jegyek onnan is válthatók. (Győrben, Mosonmagyaróváron és Hegyeshalomban mindkét szolgáltató megáll.) Ugyanez igaz a másik végállomásra, aki Bécsen túl megy, a Starttal Ausztria, Németország és Svájc több városát elérheti átszállás nélkül. Persze a Regiojetnek meg Csehország felé van előnye, hiszen tulajdonképpen Prága–Bécs járatokat hosszabbítottak meg Budapestre. Akinek tehát Vásárosberény (Brno, Brünn) vagy Prága a célja, szuper összeköttetést kap, és a MÁV-Start Pozsonyon át közlekedő járatainál megintcsak sokkal olcsóbban.

De nézzük, mit mennyiért kínálnak a csehek! Négy osztály van náluk, a low-cost elnevezésűn érvényes a 9 eurós ár Budapest és Bécs között. (Az árak a továbbiakban is erre a viszonylatra vonatkoznak.) Minthogy a magyar és az osztrák államvasút közös RailJetjeire, illetve a többi magyar vonatra 13 euró a legolcsóbb jegy, a különbség egyértelmű. Ráadásul 13 eurós jegyből csak adott számút értékesítenek, az ilyen dinamikus árképzési rendszerek logikáját ismerve vonatonként is eltérhet, hogy mennyit, azaz kurrensebb időpontban könnyen el is fogyhatnak, és akkor már 19, azután 25 eurós kategóriák jönnek. Egészen biztosak csak a 31 eurós jegyben lehetünk, illetve persze a vonat sem végtelen hosszú, szóval ez is elfogyhat. Természetesen a sárga vonat hossza is kötött, ráadásul információink szerint csak egy low-cost kocsi lesz vonatonként, tehát a 9 eurós ár is korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre.

Erős konkurenst kapnak a RailJetek (fotó: Berky Dénes)

Akkor sincs nagy baj azonban, ha elfogy ez a jegy, a standard osztályra még mindig csak 13 euró a jegyár, vagyis 4500 forint körüli. Márpedig az itteni szolgáltatás bőven felveszi a versenyt az osztrák-magyar vagy magyar első osztállyal, amit 29 eurótól, vagyis 10 ezer forinttól mér a Start! (Ez is kvótajegy, elfogyhat, 49 euró a korlátlannak nevezett típus ára.) A cseh standardon Astra-kocsik szolgálnak, minden utasnak van egy multimédiás képernyője, amin filmeket, játékokat, e-könyveket érhet el az utas angol nyelven is (de magyarul nem). Ezen az osztályon, és az ennél magasabbakon már egy kávé vagy ásványvíz benne van az árban.

A két alsó osztály vagonjainak termes szerkezetével szemben a relax és business osztályon többnyire fülkés az elrendezés, az előbbin 19 euróért (körülbelül 6700 forint) hatan, az utóbbin 29 euróért (mintegy tízezer forintért) csak négyen ülnek egy fülkében. Az államvasúti kínálatban a RailJeteken van business class, az első osztályú áron felül még 15 euróba kerül.

A honlapon is rendelhetőek a 9 eurós jegyek

Fontos szempont az étkezés is. A Regiojeten nincs étkezőkocsi, de italokat és ételeket, ideértve az előre csomagolt, de kis jóindulattal főétkezésnek számítható fogásokat is, bárkinek kivisznek a helyére, akár előre megrendelve. Az államvasúti szolgáltatás ebből a szempontból sokrétű, a 13 pár vonatból egyben nincs étkezőkocsi, illetve a járványra hivatkozva most a többiben sincs, de a magyar vonatokban szeptembertől újra lesznek rendes étkezőkocsik. A RailJeteken bisztrószakasz van, szendvicsből és hasonlókból széles a kínálata, de az igazi főételekből szűkös. A felső két osztályon itt is van helyrerendelés, de a Start honlapja szerint ez most a vírusra tekintettel szünetel, ahogy a bisztróban a helyben fogyasztás is. Annyit kell még tudni, hogy a Start is fejleszti Utasellátó-applikációját, vagyis náluk is lehetősége lesz majd az utasnak a helyére kérni a fogyasztandót, akár előre is, ahogy az osztrákoknál vagy a cseheknél.

Az ételek, italok árában megintcsak verhetetlenek a csehek, kifejezetten barátságosak, szinte boltiak az összegek. Az állami konkurenciánál, mondjuk úgy, hogy az átlagutas számára kissé fájóak, de megfizethetőek az árak.

Hamarosan már nemcsak próbameneten látható Budapesten a sárga mozdony (fotó: Vörös Attila)

A Magyarországot a fiumei fürdősvonattal már meghódító Regiojet és magyar partnere, a CRS július 31-én kezdi meg szolgáltatását Budapestről: 15:45-kor indul az első sárga vonat a Déli pályaudvarról. Augusztus elsejétől minden nap 7:45 és 15:45 az indulás, 10:32 és 18: 32 az érkezés időpontja a bécsi főpályaudvarra. A vonatok 12:07-kor és 20:07-kor vannak Brnóban, Prágában pedig 14:42-kor és 22:42-kor. A cseh fővárosból 5:20-kor, valamint 13:20-kor indulnak vissza, Brnóban 7:48-ig, illetve 15:48-ig lehet fölszállni. A bécsi indulás időpontja 9:27 és 17:27, a budai érkezésé 12:14 és 20:14. Minthogy a Start a Keletiből szolgáltat, a menetidőket Kelenföld–Bécs főpályaudvar viszonylatban érdemes összehasonlítani. A csehek általában pár perccel lassabbak, 2 óra 39, 2 óra 40 percet tudnak menetrend szerint, míg a Start vonatai (iránytól és járattól függően) 2 óra 20 – 2 óra 42 percet. Érdekesség, hogy a sárga vonat előbb érinti Bécsben Meidlinget, hogy a főpályaudvarról már egyenesen álljon a brnói útirány, ezért aki Meidlingben akar leszállni, a Regiojettel hamarabb odaér.

Jegyet a sárga vonatra elektronikusan lehet venni a Regiojet mobilos applikációján vagy honlapján, utóbbi a CRS oldalán is elérhető.

Egyszerűen használható a mobilos applikáció

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Kismozdonyból sosem elég!

iho/vasút   ·   2016.07.16. 18:45

Az A26-osok a legszerethetőbb mozdonyok egyike. „Eredeti méretben” és a terepasztalon egyaránt. Tatabányán egy újabbat örökítettek át a modellezők nagy örömére.

Vasút Nagyvasút

Only in Hungary

Vörös Attila   ·   2020.02.08. 18:00
Tíz évet sem szolgált az érdi támfal, ideje hát elbontani. Épül az érdi összekötővágány.