A szegedi vonal vágányzárában a tehervonatok továbbra is közlekedhetnek

iho   ·   2023.09.11. 18:00
szeged_vgzar_hattyasi

De megkötésekkel: csak bizonyos időszakokban, és Kiskunfélegyházától dízel vontatással.

Ahogy már az iho is hírt adott róla, szeptember 11-én komplex karbantartási munkákat kezd meg a MÁV a 140-es vasútvonal Kiskunfélegyháza és Szeged közti szakaszán. A két hónapig tartó vágányzárat úgy tervezték, hogy a hétvégi időszakban közlekedhessenek a hibrid IC-k, azokat csak hétfőtől csütörtökig kell autóbusszal pótolni. Ha a vonalon utazik, mindig alaposan nézze meg, aznap épp milyen szolgáltatást tud adni a Start!

Hibrid intercity robog Kisteleki szőlők megállóhelyen Szeged felé (fotó: Vörös Attila)

Nem vár ilyen sanyarú sors viszont a tehervonatokra, már ha az eleve nem sanyarú, hogy a masszívan kapacitáshiányos röszkei vonalra vannak átszáműzve a kelebiai oldalból (a szegedi helyi forgalom elenyésző, csak egyeskocsi-forgalom van, és még az algyői tartályok járnak erre). Tavaly augusztus eleje óta nagyjából változatlan rend szerint zajlik a szabadkai átmenet teherforgalma: hétköznapokon éjjel, hétvégéken egész nap mehetnek a vonatok. Mivel a 136-os vonalon még mindig tart az építkezés, nappal a munkásoké a terep. A vonal villamosítása sem készült el még, egyelőre csak a tartóoszlopok állnak Szeged és Röszke között. Emiatt a tehervonatokat dízelgépek húzzák – és a nemsokára meginduló személyforgalomban is dízeles Uzsgyik szerepelnek majd a tervek szerint.

Éjszaka érkezett tehervonatok Szeged-rendezőben (fotó: Vörös Attila)

Most a 140-es vonali munkálatok miatt ezekre a tehervonati dízelekre nagyobb szerep hárul. A szintén kapacitáshiányos Szeged-rendezőn a tehervonatok gyors fordulása prioritás, sokszor a Szabadka felől érkező dízel jár körbe, és viszi is tovább a szerelvényt Kiskunfélegyháza felé. A gépcsere villanyra Kiskunfélegyházáig valamelyik állomáson általában megtörténik, de egyáltalán nem ritka, hogy a dízelmozdonyok egészen a fővárosig, vagy akár tovább is viszik a vonatukat.

Most nem is lesz más lehetőség, mivel a fővonali munkálatok a felsővezeték karbantartását is magukba foglalják (ezen kívül még lesznek sín- és váltócserék, nagygépes vágányszabályozás, ágyazatrostálás, és több vasúti átjáró aszfaltburkolatának felújítása is). A tehervonatok tehát Kiskunfélegyháza és Szeged között továbbra is közlekedhetnek, az adott vágányzári fázis keretein belül, de mindenképpen dízel vontatással.

Egyszerre fut be Szegedre a Kárpát Vasút Eas-vonata, és az MMV üres rézanód-szerelvénye Tiszai Szabolcs felvételén, mindkettő dízellel

Az iho számolt be először arról a diáról, amelyben az év végére várható menetrendi lassulásokat jósolják meg a MÁV munkatársai vasútvonalakra lebontva. A legnagyobb port talán épp a szegedi vonal kavarta azzal, hogy 13 perc plusszal számolt a menetrendváltástól, mindezt a pálya állapotának romlása okán. De a többi kelet-magyarországi fővonalon is komoly plusz perceket kellene a menetrendbe tervezni a lassújelek miatt, erősen veszélyeztetve a teljes keleti ütemes menetrendet. Úgy tűnik, a MÁV elkerülné ezt a blamát, és ahogy a vasútvállalat fogalmaz: (...a mostani munkálatok) „garantálják a vasúti pálya kiépítési paramétereinek fenntartását, hogy a vonalon ne kelljen sebességkorlátozást bevezetni, ezzel biztosítva a biztonságos és menetrendszerű vonatközlekedést.” Emlékeztetőül:

Nyitóképünkön a szegedi hattyasi útátjáró átépítése látható Tiszai Szabolcs fotóján, itt a munkát már egy héttel korábban megkezdték.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek