Rögös az út Röszkén
Megnéztük, hogyan halad a határforgalom Szeged alatt. Nem sok vonatot láttunk.
Történelmi pillanatot éltünk át augusztus elsején Röszkén, amikor befutott évtizedek óta az első tehervonat Szeged felől a 109-es Szergejjel. A nagydízel a Rail Cargo Hungaria kínai konténervonatát húzta, egy jó órányi vámvizsgálat után pedig folytatta az útját a határon át Szabadkára.
Augusztus elsejétől a kelebiai határátmenet Röszkére költözött át. A már Kelebián megszokott közlekedési rendet vezették be itt is: a 136-os vonalon este 6 és reggel 8 között lehet tehervonatozni, dízellel és maximum 60 kilométeres sebességgel. Vannak egyéb megkötések is: a vonalon nincsen biztosító berendezés, az útátjárókat a MÁV emberei fedezik az éjjel, Röszkén pedig szintén az állomási személyzet ad engedélyt személyesen a közlekedésre. A röszkei biztonsági ellenőrzésre (VÁM, rendőrség) 18:00 és reggel 6:00 között van lehetőség, az utolsó szerelvénynek pedig 8-ig el kell hagynia Röszkét, a 136-os vonalat nappalra át kell adni az építőknek.
Pafféri Zoltán MÁV vezérigazgató ilyen peremfeltételek mellett éjszakánként hét pár vonatos elméleti maximumkapacitásról beszélt a röszkei vonal tehervonatindító sajtóeseményén augusztus elsején. A szerb vasút éjszakánként hat vonatpárra készített kínálati menetrendet, ezeket a vonatok érkezési sorrendben fogyaszthatják el. A valóságban azonban inkább 3-4 pár vonat szokott leközlekedni éjszakánként, köztük gépmenetek is előfordulnak.
Hogy a mozdonyvonatok ne foglalják az értékes pályakapacitást, a MÁV arra kapacitálja a vasútvállalatokat, hogy a gépmeneteikkel csatlakozzanak rá egy aktuálisan közlekedő tehervonatra, és együtt menjenek ki Szabadkára. Az utóbbi napokban ez többször így is történt, annak ellenére, hogy nemhivatalos információink szerint a szerb oldalon eléggé gyanakodva méregetik az ilyen vonatokat. Egy vonat egy vasúttársaság – mit keres a CER mozdonya az RCH vonatán, és miért lifeg ráadásul a végén az MMV Sulzere?!
Az ismeretlen tényezők is jelentősen el tudják rontani Röszke egy-egy estéjét. Az egyik éjjel a PSŽ vasúttársaság kilépésre kész tehervonata öt órán át várakotott Röszkén, mire kiléphetett. Ez elég hamar elemészti a közlekedésre adott időablakot, pláne, hogy az igazából nem 6-tól 8-ig, hanem a vizsgálatok miatt leginkább reggel 5-ig tart. A reggeli órákban szinte egyáltalán nem közlekedik már vonat, esetleg gépmenet, de megesik, hogy Szabadkán ragadnak mozdonyok. A 231-es Szergej háromból két nappalt töltött Szabadkán az utóbbi napokban. Reméljük, hogy a mozdonyvezetőt valaki hazavitte azért, és a gépnek sem terveztek munkát Szeged környékén nappalra!
Az iho fotóriportere két éjszakát töltött el a 136-os vonal mentén. Először nyomban az indulás után maradt ott, majd egy héttel később megismételte a műveletet. Az első éjjel három vonatpár közlekedett két mozdonyvonattal megspékelve: az RCH konténere után a CER és a Kárpát Vasút is vitt ki vonatot remot Búvárral, illetve Nohabbal. AZ MMV Sulzere gépmenetben ment ki Szabadkára, hogy rézvonattal térjen vissza, a Szergejnek és a Nohabnak is volt vonata Szegedre vissza. A CER pedig gépmenetben tért vissza rendezőbe.
A másik éjjelen a CER az RCH konténervonatával ment ki Szabadkára, őt a PSŽ követte szintén remot Búvárral és egy tartályvonattal. Szabadkáról az RCH-nak dolgozó Kocúr érkezett egy hosszú teherrel Röszkére az éjjel (ez a gép előző éjszaka ment ki Szegedről, a nappalt Szerbiában töltötte), majd a CER gépe is befutott saját vonatával. Még a 231-es Szergej ment ki egy konténervonattal – a gép aztán kint is maradt Szabadkán. Nem úgy a PSŽ mozdonya, ami még hajnalban visszatért gépmenetben. Több hullócsillag volt az augusztusi égen, mint tehervonat...
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!