Aki megáll, az meghal

Bogdán Zoltán   ·   2013.01.05. 18:00
IMG_5577__120509_Gyor__Audi_LCH_Br212__400

– Idén tavasszal még arról jöttek a hírek, hogy a Logistic Center Hungária Kft. nagy ütemben bővíti tevékenységét, később meg arról, hogy megszűnt a cég. Azután kiderült, hogy csak nevet változtattak.
– Igen, túl bonyolult volt a Logistic Center Hungária név, ezért 2012. július 1. óta röviden csak DB Schenker Rail Hungária Kft.-nek hívnak bennünket. A viccet félretéve: tulajdonképpen csak annyi történt, hogy anyacégünk, a világhírű DB Schenker a nevére vett bennünket, de ugyanúgy önálló jogi személyiség vagyunk, és az ügyvezető személye sem változott.
– Akit tíz éve Németh Nándornak hívnak. Ha jól tudom, a kezdetekben azért még kettős szereposztásban dolgoztak.
– Nem csak a kezdetekben, egészen 2011 nyaráig egy német, egy magyar ügyvezető volt a felállás. Négy német kollégával dolgoztam együtt az elmúlt évtizedben, igaz, az utolsó már csak havonta egyszer jött el személyesen.
– Ez azért mindenképpen a bizalom jele.
– Én is úgy érzem. Persze, nemcsak az ügyvezető, hanem a teljes magyar munkatársi gárda irányában, a diszpécserektől a mozdonyvezetőkig. Ha nem ment volna minden ilyen olajozottan az elmúlt évtizedben, ismerve a német hozzáállást, most valószínűleg nem velem beszélgetne a jövőről.
– A magyar és a német mentalitás hogyan fért össze a kezdetekben?
– Nem volt különösebb gond, elvégre fegyelmezett vasutas emberekkel volt dolgunk, de azért beletelt két–három hónapba, amíg mindenki hozzászokott az abszolút német precizitáshoz. Erre csak egy friss példa. A kecskeméti Mercedes-gyárban közel fél éven keresztül egyeztettük a tolatási tervet. A napi egy vonatpárhoz.

Az Audi kiszolgálását 2002 óta az LCH, névváltozás után a DBSRH végzi<br>(fotók: Vörös Attila)

– Ha megmaradtak volna a jól bevált Audi-munkánál, nem lettek volna ilyen problémái.
– Sokan irigyelnek bennünket, hogy biztos a hátterünk, és nem értik, miért akarunk újabb és újabb munkákat szerezni. Azért, mert szerintem, aki megáll, az meghal. Mert mi van akkor, ha valami előre nem látható dolog miatt megszűnik ez az Audi-szerződés. Feloszlunk, megszűnünk? Éppen ezért ha olvasunk egy megfelelő pályázatot, jelentkezünk. Minél több lábra kell állni, csak ez lehet a jövő. Most, hogy van négy komoly munkánk, egy kicsit nyugodtabb vagyok, de persze nem megelégedett.
– Mit jelent a megfelelő pályázat? Csak belső vasútüzemet vagy nagyvasúti árutovábbítást is?
– Természetesen elvállalunk minden nagyvasúti feladatot is, hiszen 2009 óta megvan az országos árutovábbítási engedélyünk is, de igazából mi a pályavasúti szolgáltatásból akarunk megélni. Amikor 2005-ben megjelent az új vasúti törvény, a magánvasutak szinte mindegyike úgy gondolta, hogy az országos hálózaton fog nyereséget termelni. Hát tényleg nagy dolog kétezer tonnás szerelvénnyel dübörögni Hegyeshalomtól Záhonyig – csak éppen ebből nem mindenki tud megélni. Én azt mondtam akkor, hogy szerintem van itt egy kis piaci rés – tolatási, rendezési szolgáltatás, állomások kiszolgálása, és így tovább –, azt kell kihasználni. És azóta is ezen munkálkodunk.
– Akkor talán vegyük is sorra a főbb munkaterületeket. Audi, Győr.
– Kétezerkettő január 1. óta ez a fő munkánk, két mozdonyunk és 35 emberünk dolgozik a gyárban kocsirendezésben, logisztikai szolgáltatásban. Hat évvel később ismét elnyertük a pályázatot, de ez 2013 nyarán lejár. Gondolhatnánk, hogy szinte automatikusan meg fogjuk kapni az új szerződést, de ez azért nem ilyen egyszerű. Addigra ugyanis jelentősen kibővül a gyár, és az előzetes információk szerint az Audi a késztermékeit vasúton szeretné elszállítani. Ez pedig óriási változásokat jelenthet a munkánkban – de bár csak már ott tartanánk.

A Mercedes-gyár felé halad a kiszolgálómenet

– Mercedes, Kecskemét.
– Jelenleg egy mozdonyunk és körülbelül tíz munkatársunk dolgozik az alföldi gyárban, a 2010-ben elnyert pályázat alapján, de 2013-tól itt is nagy változások várhatók. Ha a késztermékeket itt is vasúton akarják továbbítani, az több száz autót jelent naponta, újra kell gondolni majd az egész munkánkat. Az embereken kívül kell oda majd még két plusz mozdony is. Szerencsére az anyacégünktől bármikor kaphatunk jó állapotban lévő, piros BR-dízeleket. Évek óta ezzel a típussal dolgozunk, csak a korábbi 212-es sorozatot lecseréltük a jóval gazdaságosabb, környezetkímélőbb 290-esre.
– Glencore, Kalocsa.
– Kalocsára, illetve jobban mondva a szomszédos Foktőre pedig úgy kerültünk, hogy a svájci Glencore cég a Duna-parton felépítette Közép-Európa egyik legnagyobb növény-olajipari sajtoló üzemét, ahol a nyersanyagok és a késztermék szállításában igen nagy szerepet szán a vasútnak. Új, saját célú pályahálózatot hoztak létre, amelynek üzemeltetésére pályázatot írtak ki. Mi lettünk a győztesek, úgyhogy 2012. július 1-jétől letelepítettünk két mozdonyt és mintegy húsz kollégát. Nem csak tolatási szolgáltatást végzünk, mi hordjuk a tehervonatokat is Kiskőrös és a gyár között.

A foktői növényolajgyár iparvágányán halad üres vonatával a DBSRH gépe

– Mi maradt még ki a felsorolásból?
– A Rail Cargo Hungáriának 2010 óta végzünk két géppel és tíz emberrel vonali szolgáltatást. Ezt nevezik a kollégák viccesen csokimenetnek – ugyanis a csomóponti kiszolgálásból származik a neve. Ezen kívül pár száz méterre a központtól van egy viszonylag kis kapacitású, háromhektáros konténerterminálunk is, amelyet mi üzemeltetünk. Nem ebből akarunk megélni, célunk az, hogy kiszolgáljuk a környékbeli kis és közepes cégeket, és mintegy ráadásként telephelyként is tudjuk használni a területet.

A komáromi csoki az ácsi iparvágányon répavonattal

Kapcsolódó hírek