Allianz pro Schiene: az új német vasúti büdzsé még az infrastrukturális költségekre sem elég!

iho/vasút   ·   2022.07.05. 12:00
dbcargo_tehervonat

Habár a tavaly novemberben felálló új kormány azt ígérte, hogy a vasutat fogja priorizálni a közúttal szemben, mégis az utóbbi juthat több forráshoz.

A non-profit közlekedési szövetség arról panaszkodott, hogy többet várt az új kormánytól: a szövetségi kabinet által a napokban elfogadott vasúti költségvetés még az infrastruktúra megugró költségeinek fedezésére sem alkalmas. Ráadásul a szövetségi közutak építésére és bővítésére jövőre csaknem kétszer annyi áll majd rendelkezésre, mint a vasúthálózat fejlesztésére: előbbinek 3,86 milliárd eurós (körülbelül 1500 milliárd forintos) keretet javasoltak, míg a kötöttpályának csak körülbelül kétmilliárd eurót (cirka 800 milliárd forintot) különítettek el.

Habár a költségvetés csak a parlament rábólintását követően válik véglegessé, az Allianz pro Schiene szerint a jelenlegi tervezet semmivel sem jobb, mint az idén májusban előterjesztett. Akkor azt is hevesen bírálták, ahogyan a vasút prioritást szerzett – vagyis inkább amennyire nem priorizálták a közúttal szemben. A szövetség ügyvezető igazgatója, Dirk Flege arról panaszkodott, hogy a második kormányzati költségvetés is csalódást keltő: miként az első, ez is akadályozza a közlekedéspolitika útját. Az előző kormányokhoz hasonlóan ez a koalíció is az új közutak építésére helyezi a hangsúlyt és figyelmen kívül hagyja a vasúti infrastruktúra jövőbeli beruházásait.

A szövetség utalt a vasúti áruszállítás iránti gyorsan növekvő igényre, továbbá a kilenc eurós jegyek által kiváltott személyszállítási fellendülésre. A költségvetési tervezet lassítja az infrastruktúra általi keresletet. A jövő központi kérdései, mint a vasúthálózat digitalizációja és villamosítása, továbbra is hiányt szenvednek a szövetségi kormány pénzügyi terveiben. A csalódás egybeesik a németországi vasúthálózat intenzív építkezési időszakával. Jóllehet ezek a szavak sok zavart és frusztrációt okoznak, nagy szükség van rájuk ahhoz, hogy meg lehessen birkózni a vasúti árufuvarozás iránti növekvő igényekkel.

A tavaly novemberben felállt új német szövetségi kormány első megnyilvánulása volt, hogy jelentősen többet szeretne befektetni a vasútba, mint a közútba. A koalíciós kormány céljai között szerepel az infrastrukturális díjak csökkentése, a digitális automata kapcsolókészülék (DAC) kiterjesztése, az egyeskocsi-fuvarozás megerősítése, valamint a kombinált fuvarozási terminálok népszerűsítése. A szövetségi kormány kijelentette: az infrastrukturális beruházások kulcsfontosságú politikai prioritásként szerepelnek, ezért jelentős összegeket fognak ezekre fordítani. A kormány költségvetési bizottsága azonban olyan költségvetési kiigazításokat végzett, melyek már nem felelnek meg a kezdeti vállalásoknak – jelenti a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.