Megkezdi a digitális automata kapcsolószerkezetek nemzetközi tesztjeit a DB

iho/vasút   ·   2022.01.20. 12:00
rendezopalyaudvar

A próbavonat nemzetközi útra indul: hamarosan Ausztriába és Svájcba jut el.

A digitális automata kapcsolószerkezetek (DAC) nemzetközi tesztprogramja szerdán kezdődött meg és Európa-szerte hónapokig fognak zajlani. A DAC segítségével a tehervagonokat a jelenlegi manuális emberi beavatkozás helyett automatikusan lehet összekapcsolni, melynek során a kocsik fékrendszere is automatikusan kapcsolódik. A berendezésnek köszönhetően a tolatási, kocsirendezési folyamat gyorsabbá, automatikussá válik, jelentősen növelve a vasúti teherszállítás kezelési kapacitását.

A DB Cargo elnök-vezérigazgatója, Sigrid Nikutta kiemelte: az új kapcsolórendszer megváltoztatja a rendezőpályaudvarokon zajló kemény munkát. Naponta körülbelül hetvenezer tolatás történik, ekkor a tolatószemélyzetnek minden egyes alkalommal ki kell emelni majd visszahelyezni az akár húsz kilót is elérő csavarkapcsot.

A DB szerint az új technológiának köszönhetően a tehervonatok hosszabbak és nehezebbek lehetnek. Ezen felül jobban belesimulhatnak a vasúti forgalomba, növelve a teljes pályakapacitást.

A digitális automata kapcsolószerkezet forradalmasíthatja a kocsirendezést és a vasúti teherszállítást

A próbavonatot egy hat, vasúti fuvarozó és járműlízinget nyújtó társaságból (DB Cargo, SBB Cargo, Rail Cargo Austria, Ermewa, GATX Rail Europe, VTG) álló konzorcium kutatási programja hívta életre, a programot a Szövetségi Digitálisügyi és Közlekedési Minisztérium (BMVI) 13 millió euróval – vagyis jelenlegi árfolyamon körülbelül 4,6 milliárd forinttal – támogatja. A cél az, hogy a digitális automata kapcsolószerkezeteket Európa-szerte alkalmazzák.

A tesztvonat elsőként Ausztriába és Svájcba közlekedik, majd eljut más uniós tagállamokba is. A menetek során a kapcsolórendszert olyan forgalmi helyzetekben is tesztelik, melyek nem lennének elérhetőek Németországban, például meredek lejtőkön, szűk ívekben, és változatos időjárási viszonyok között. A tesztmenetek eredményeinek várhatóan még az éven történő kiértékelését követően kerülhet sor az eszköz sorozatgyártására és a használat kiterjesztésére. Az elmúlt hónapok során Németország különböző vasútvonalain és rendezőpályaudvarain már több vonali és kapcsolódási tesztet végeztek el.

A BMVI szerint az automatikus rendszer uniós szintű bevezetése megszüntethet egy több mint hetven éve fennálló problémát, amit már nagyon várnak. A DB szerint a DAC össze- és szétkapcsolás, valamint továbbítás közben is okossá és gyorssá teszi a teherkocsikat. Ezzel a technológiával nemcsak több tehervagon futhat a síneken, hanem sűríteni is lehet a vasúti forgalmat, ami mindenkinek az előnyére válik – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció, kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek