Önműködő kapcsolószerkezeteket tesztelnek európai vasúttársaságok

iho/vasút   ·   2020.07.24. 15:00
400px_rendezopalyaudvar

A német szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúra-minisztérium (BMVI) a három vasúttársaságból (a német DB Cargo, az osztrák Rail Cargo Austria és a svájci SBB Cargo), valamint három vasúti teherkocsi-szolgáltatóból (a francia Ermewa, az ausztriai központú GATX Rail Europe és a németországi VTG) álló konzorciumnak ítélte oda a kísérleti projekt megvalósítását. A DB Cargo által irányított tesztek napokban kezdődtek meg és egészen 2022 decemberéig tartanak. A digitális önműködő kapcsolószerkezettel (DAC) ellátott tehervagonok technológiájának bemutatását, tesztelését, valamint a hatósági engedély megszerzését célzó projektre a német kormány körülbelül 13 millió eurót, vagyis nagyjából négy és fél milliárd forintot különített el.

A DB Cargo-vezette konzorcium több európai országban teszteli majd az automatikus kapcsolószerkezeteket. Ha beválik, forradalmasíthatja a vasúti teherszállítást (kép forrása: railfreight.com)

A tesztek két fázisban fognak zajlani. Az első szakaszban a DB Cargo, a VTG és a GATX tizenkét teher- és tartálykocsiját látják el négy gyártó különböző típusú prototípus kapcsolószerkezeteivel. Ezt követően kezdődnek meg az első műszaki próbák, melyek eredménye fogja azt meghatározni, hogy végül mely típusú automatikus szerkezetet fogják alkalmazni. A második fázis során egy teszt-tehervonat 24 teherkocsiját szerelik fel a kiválasztott kapcsolószerkezettel, majd a szerelvénnyel számos próbafutást fognak végezni Németországban, Svájcban, Ausztriában, valamint több más európai országban is. Ezen tesztek során napi működés közben, számos üzemi részen, többek között például rendező-pályaudvarokon nyúzhatják a DAC-rendszert. A próbák eredményeinek kiértékelését követően vezethetik be Európa-szerte az innovatív technológiát.

Jelenleg a legtöbb tehervonaton még manuális, emberi erőt igénylő, ütközőkből, csavarkapocsból, elektromos kábelekből és fékvezetékből álló kapcsolási rendszert használnak. A DAC technológiának köszönhetően a tehervagonok energiaellátási, adat- és légfékrendszerei megerőltető fizikai beavatkozás nélkül, automatikusan összekapcsolódnak. Ez hatalmas fejlődést fog jelenteni, mivel a kocsirendezési munkálatok sokkal hatékonyabbá válnak, és kevesebb munkát igényelnek majd a vasúti dolgozóktól. A digitális automatikus kapcsolószerkezetek Európa-szerte való elterjedése forradalmi hatással lesz a vasúti árufuvarozásra – jelenti a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.