An-12-es katasztrófa: nem volt érvényes légialkalmassági!
Az AFP-nek a gyártó cég úgy nyilatkozott, hogy a Dél-Szudánban lezuhant An-12-es nem volt repülhető állapotban, azaz nem lehetett érvényes mlégialkalmassági bizonyítványa. Az ukrajnai Antonov-gyár közölte, a gépen nem történt meg a kötelező időszakos légialkalmassági felülvizsgálat, az alapos ellenőrzés és javítás az üzemidő meghosszabbítása érdekében. A gyártó szóvivője szerint a lezuhant An-12-est Üzbegisztánban szerelték össze, majd Tadzsikisztánban lajstromozták, úgyhogy a helyzet tisztázása érdekébem a tadzsik légügyi hatósággal lép kapcsolatba.
Korábban írtuk:
Akár a negyvenet is meghaladhatja a Dél-Szomáliában történt repülőgép-katasztrófa, állítják nemzetközi források. A jelentések szerint egy szovjet gyártmányú An-12-es emelkedés közben zuhant le mindössze nyolcszáz méterre Juba város repülőterétől, egy kilométerre a pályájától.
Az áldozatok többsége nem a repülőgép fedélzetén, hanem a zuhanás következtében a földön vesztette életét a Fehér-Nílus közelében.
Az An-12-es teherszállító az ország északi részén fekvő Paloich városába repült volna, a távolság a két város között 630 kilométer. A gép rakományáról eddig nem jelent meg információ, azt viszont a BBC hozzáteszi az üggyel kapcsolatban, hogy Afrikában eléggé sűrűn előfordul, hogy a távoli vidékekre repülő teherszállítók utasokat is vesznek a fedélzetre.
Az Aviation Safety Network adatai szerint az EZ-406-os lajstromjelű gép az Allied Services Limited üzemeltetésében repült, ennek a logisztikai vállalatnak a központja Jubában van, légi, folyami és közúti szállítmányozással egyaránt foglalkozik, tevékenysége kiterjed egész Kelet-Afrikára. A cég weboldala egyelőre nem elérhető. Az ASN szerint a gépen ötfőnyi személyzet és hét utas volt, valamennyien életüket vesztették, más források úgy tudják, hogy a személyzet egyik tagja életben maradt.
A négyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás Antonovot 1971-ben gyártották, a típus kedvezőtlen körülmények között is alkalmazható teherszállító, katonai és polgári célra egyaránt használják. A prototípusa még 1957-ben repült először, Kínában is gyártották. A gépből 1250 példány készült, közöttük jónéhány került különféle fejlődő országokba.
Afrikában a repülésbiztonság az összes többi régióhoz képest messze a legrosszabb, elsősorban a hatósági ellenőrzés hiányosságai miatt, miközben az előregedett gépek jelentős része itt bukkan fel többé-kevésbé legális üzemeltetésben. Nem csoda tehát, hogy az An-12-esek elmúlt évekbeli katasztrófái közül is több itt történt: 2008-ban ugyancsak Szudánban, 2009-ben és 2011-ben Kongóban, 2012-ben megint a szudáni Khartoumban, 2014-ben egy ukrán tulajdonú példány Algériában szenvedett katasztrófát, de történt két éve Irkutszkban is a gép teljes pusztulásával járó baleset.
A mostani baleset körülményeiről, feltételezhető okairól keveset tudni. Korábbi balesetek során látható volt, hogy felszálláskor, amikor a hajtóművek a legnagyobb teljesítményt kell, hogy leadják, egyetlen hajtómű kiesése is kétségessé teszi a gép levegőben maradását. A becsapódás a pálya tengelyében, a folyó közelében egy nem túl magas domb oldalában történt, vagyis elképzelhető, hogy a gép esetleges hajtóműhiba miatt ezt a mérsékelt akadályt sem tudta már átrepülni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!