Apró hibridmozdony a Stadlertől

Hörcher Dániel   ·   2012.03.13. 16:00
kiskep

Ünnepélyes keretek között Zürich Limmettal rendező-pályaudvarán átadták a svájci vasút áruszállítással foglalkozó leányvállalatának első hibridmozdonyát. Az apró termetű, de új korszakot nyitó mozdonyt huszonkilenc társa követi, az SBB Cargo 88 millió svájci frankot (azaz 21 milliárd forintot) fizet a 2010 júliusában megkötött szerződés értelmében.

A Stadler hibride ha méreteivel nem is, műszaki tartalmával azonban mindenképpen tekintélyt parancsol (fotó: SBB)

A kéttengelyes mozdony ütközők közötti hossza mindössze 9100 milliméter, tömege felszereltségtől függően 42 és 45 tonna között változik, ám tudása így is tekintélyt parancsol. Felsővezeték alatt a svájci 15 kilovoltos feszültség mellett 25 kilovoltos, ipari frekvenciás villamos hálózatról is táplálható. Emellett egy 290 kilowattos dízelmotorral is felszerelték, így a mozdony teljesítménye összességében eléri az 1500 kilowattot. Végsebessége 120 kilométer per óra, ám Svájcban egyelőre csak óránként 100 kilométeres sebességre engedélyeztetik.

A sorozat első, március 9-én átadott példányát háromhetes ciklusokban követi a többi gép. A mozdonyokat a Stadler Winterthurban található gyára építi.

Peter Spuhler (jobbra) március elsején vásárolt további 20 százalékos tulajdoni hányadot a Stadler-csoportban, ezzel a dinamikusan fejlődő svájci cég 85 százalékát birtokolja (fotó: SBB)

Noha Svájc vasúthálózatát teljes egészében villamosították azokon a fő- és mellékvonalakon, ahol személyforgalom zajlik, számtalan nem villamosított iparvágányt is találunk. Ezek kiszolgálására az SBB Cargo még mindig tekintélyes dízelparkot kénytelen üzemeltetni. Számítások szerint a tolatómozdonyok feladataik 90 százalékát felsővezeték alatt végzik, ami igen gazdaságtalanná teszi a dízelgépek üzemeltetését.

Az Eem 923-as hibridmozdonyok beszerzésétől az üzemeltetési költségek drasztikus csökkenését és éves szinten négyezer tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátását várja az SBB Cargo.

Kapcsolódó hírek