Az Arriva orvosolná a Benelux-bajt

iho   ·   2013.06.29. 09:00
400px_arriva

A belga és a holland fővárosok közötti közvetlen intercity-szolgáltatás elindításáról szóló szándéknyilatkozatot írt alá a napokban Hága városa, a Brussels Airport és az Arriva. Az úgynevezett Lage Landenlijn-vonatokkal teremtenék meg újra a közvetlen vasúti kapcsolatot Hága és Brüsszel között, ami a nagysebességű Fyra-vonatok több éves késést követő elindítása, majd technikai gondok okán csúfos bukása után idén télen szűnt meg. A Brüsszel–Hága szolgáltatás ellátásához az Arriva nyolc hatkocsis, harmadik generációs Flirt villamos motorvonatot rendelt meg a Stadlertől. (Ezek elsősorban az orr-rész kialakításában térnek el a nálunk is ismert Flirtöktől, lényegesen hatékonyabb ütközési zónát kapnak, így a legújabb szabványoknak is megfelelnek.)

Hága elkötelezett a belga fővárost és annak repülőterét összekötő vasúti kapcsolat újraindítása mellett, ennek érdekében még február 8-án létrehozták a Hága városának tulajdonjogában álló The Hague Trains Holding korlátolt felelősségű társaságot. Az új szolgáltatás pénzügyi kockázatáért a szolgáltató vállal felelősséget, mivel a kft. egyáltalán nem, vagy legfeljebb csak nagyon alacsony pénzügyi támogatást tervez biztosítani. A társaság tendert írt ki a tervezett Lage Landenlijn-szolgáltatásra, a jelentkezőknek május 24-ig kellett visszajelezni.

A Flirt-motorvonatok harmadik generációját, annak is a hatrészes verzióját használja majd az Arriva a Brüsszel és Hága közötti nemzetközi forgalomban<br>(látványterv: Stadler Rail)

Az Arriva-vonatok útvonal-igénylési kérelmei már a holland infrastruktúrakezelő Prorail és belga társa, az Infrabel asztalain találhatóak, a pontos részletek viszont még a véglegesítésre várnak. A szolgáltatást a tervek szerint a 2015. decemberi menetrendváltástól lehetne igénybe venni, sőt ha kivitelezhető, akár még korábban is.

Az International Railway Journal arról ír, hogy az elképzelések szerint óránként indulnának a vonatok Hága központi pályaudvaráról (CS) Brüsszel-Midire, a közbülső megállóhelyeket és állomásokat pedig Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, a brüsszeli repülőtér és a belga főváros központi pályaudvara (Centraal) jelentenék. A Lade Landenlijn-tarifák a korábban a Holland Vasutak (NS) és a Belga Államvasutak (SNCB) által közösen üzemeltetett Benelux-intercitykhez hasonló árképzésűek lennének. A vonatokra a helybiztosítás sem lenne kötelező.

Az Arriva Nederland ügyvezető igazgatója elmondta, a vasúttársaság Hollandiában és nemzetközi szinten is rendelkezik már kellő tapasztalattal, és biztosak a tervezett új szolgáltatás észszerűségében és megvalósíthatóságban.

A belga főváros repterének igazgatósága szerint évente körülbelül háromszázezer holland utas fordul meg a reptéren, többségük autóval érkezik. Számításuk szerint a reptéri állomást érintő szerelvények segítségével a vasút az utasok akár 40 százalékát is átterelheti a vonatokra – számol be a Railway Gazette.

Kapcsolódó hírek