Boeing 787: megvolt az első járat!
Az NH7871-es különleges charterjárat leszállt Hongkongban, az előre tervezett négy és fél órás repült időhöz képest húsz perccel hamarabb: a célállomáson hagyományos sárkánytánccal fogadták a repülőt. És ezzel megkezdődött a 787-es korszaka: sokak szerint a kompozitépítésű, rengeteg technikai újdonságot felvonultató repülőgép valóban mérföldkő a polgári repülésben.
A gép Tokió Narita repülőteréről szállt fel, mint ezt korábban jeleztük, a fedélzeten a Boeing és az All Nippon Airways vezetői, VIP-vendégek és újságírók voltak, 100 economy-ülésen repülhettek fizető utasok, hat business-class jegy is elkelt, ezek ára jótékonysági célokra megy. A tokiói reptéren egész napos ünnepséggel köszöntik a gép forgalomba állítását.
Az első „rendes” menetrend szerinti repülésekre novemberben még belföldi útvonalakon kerül sor, az első nemzetközi járat a Tokió–Peking lesz decemberben, az első interkontinentális pedig a Tokió–Frankfurt januárban.
A frankfurti járatot teljesítő gép már azokkal a továbbfejlesztett Package B jelzésű Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművekkel repül majd, amelyek már csak egyetlen százalékot térnek el a korábban ígért fajlagos üzemanyag-fogyasztástól. Az ANA összesen 55 példányt rendelt a 787-esből. A pénzügyi év végéig, március 31-ig 11 Dreamliner repül a légitársaság színeiben. Az összes ANA-gép leszállítása pedig 2018 március végéig várható.
Ugyancsak a 787-es korszakra való felkészülés jegyében a légitársaság felgyorsítja a személyzetek képzését: jelenleg 30, év végére a tervek szerint már száz pilótája lesz képesítve a Dreamlinerre.
Járatnyitó beszédében a kibocsátó légitársaság elnök-vezérigazgatója utalt a gép körüli nem kevés bonyodalomra, hiszen a 787-es első példánya jó három és fél évvel ezelőtt kellett volna, hogy szolgálatba álljon. A Boeing egyik alelnöke is elismerte: nagyon sokáig kellett várnia, hogy ez a beszállókártya végre a kezébe kerüljön. Ugyanakkor a japán légitársaság komoly piaci előnyöket remél a Dreamliner szogálatba állításától.
Az első utasok az első jelentések szerint valóban nagy élvezettel fogadták a 787-es kabinújdonságait, az ANA emberei pedig arra emlékeztettek, hogy ugyanez volt az útvonala a légitársaság legelső nemzetközi charterjáratának is – a hetvenes években, Boeing 727-essel. A 7872-es járat holnap indul vissza Tokióba.
Beárnyékolja ugyanakkor a Dreamliner szolgálatba állítása feletti örömöt az a negyedévi mérlegjelentés, amely ugyan a vártnál nagyobb bevételt jósol egész évre, de amelyben már szerepelnek az első 787-es eladások, és amelyből a szakértők ki tudták számítani a program megtérülését – gépekben és időben. Vagyis a mostani kalkulációk szerint a Boeingnek 1100-1200 példányt(!) kell eladnia ahhoz, hogy a csúszások és egyéb problémák miatt alaposan megnövekedett fejlesztési költségek bejöjjenek a gépek árából. Ehhez pedig az kell, hogy 2013 végéig évi 120 gépet legyen képes átadni a cég a megrendelőknek, de a megtérülés így is több mint tízéves folyamatnak ígérkezik – hangzik az első gyorskommentár a Boeing mérlegjelentésének megjelenése után.