Budapest–Tel Aviv, és az UP, vagyis az EL AL

iho   ·   2015.11.27. 08:45
cim

Az első UP-arculatú 737-es tavaly áprilisban érkezett Budapestre

Mindenki életében legalább egyszer el kell, hogy jusson Izraelbe, mindenkinek megvan a maga oka, amiért odalátogatna – hangzott el azon a tájékoztatón, amelyet az EL AL és a Budapest Airport tartott utazásszervezőknek és újságíróknak, és amelyen rengeteg szó esett a biztonságról is. Ilan Mor, Izrael budapesti nagykövete hangsúlyozta, háromszor annyian jönnek Izraelből Budapestre, mint fordítva, és ezen az arányon változtatni kellene. A diplomata szerint a terrorakciók ellenére Izrael egy nyugtalan világ közepette a stabilitás szigete, és csak a helyszínen értheti meg valaki, mit jelent együtt élni a helyzettel.

Ilan Mor nagykövet: ott kell lenni, hogy megértsük a helyzetet

Ami pedig a légi kapcsolatokat illeti, arról először Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója beszélt, aki azt emelte ki, a magyar főváros és Tel Aviv között ma már heti 3000 ülést ajánlanak az utazóknak a légitársaságok.

Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője azzal a kérdéssel adta tovább a szót az EL AL magyarországi igazgatójának, hogy vajon láthatunk-e jövőre is EL-AL óriásgépet, Boeing 747-est Ferihegyen? Váradi János válasza határozott igen volt, hozzátéve, hogy teherszállító 747-esek most is járnak Budapest és Tel Aviv között. Viszont ami a repülést szerető nagyközönség számára még izgalmasabb lehet, az az, hogy a majdan a társaság szolgálatába álló 787-esek is időnként megjelennek majd a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ígérte illetve közvetítette a társaság vezetésének ígéretét az igazgató. (787-es egyébként járt már többször Budapesten, amikor a LOT az első két géppel végzett menetrend szerinti próbarepüléseket hozzánk Varsóból.)

Ritka nagy madár: EL AL Jumbo gurul Ferihegyen

Az UP brand alatt repülő diszkont/hagyományos járatokon napi 360 ülést kínál a légitársaság, a load factor pedig 90-91 százalék: Váradi úgy véli, a vonalon a Malév kiesésével kialakult új verseny, illetve a járatindításokat szabaddá tevő Open Sky egyezmény csak használt a társaságnak, sikertörténet volt az UP-brand bevezetése és a (hibrid) járatok indítása. Ugyanakkor az igazgató kiemelte a különbségeket is, például hogy az UP-gépek továbbra is utashídra állnak és „nem vonulnak be” a repülőtérnek a low-costok számára emelt létesítményébe (ahogy a köznyelv emlegeti, bár Váradi kerülte ezt a kifejezést: a bádog-terminálra).

Ő is foglalkozott a biztonsággal, a járatokra való rákészüléssel, a Budapestre telepített új biztonsági berendezéssel és a pszichológiai szűréssel: itt nincs átvizsgálatlan utas, csomag és reptéri személyzet, senki semmit nem tud feltenni a gépre, utalt érthető mód nem minden részletre kitérve az izraeli járatok biztonsági rendszerére az El Al magyarországi igazgatója.

Váradi János, az EL AL magyarországi igazgatója: az UP nem fapadost jelent!

Az EL AL sikeressége nemcsak az alacsony kerozinárakon, hanem a társaság működésének racionalizálásán múlik, ami pedig a bővülést illeti, tizenhárom Boeing 787-es megvásárlásáról és tizennyolc opciós lekötéséről szóltak a hírek, a társaság beszerzett további 737-900-asokat is, és gyaníthatóan a Dreamlinerek beérkezéséig egy újabb (bár használt) 767-es is erősíti a flottát. Új vonalakat nyitnak Európa, Afrika és Ázsia felé, és az UP – amit Budapesten kifejezetten sikertörténetként minősített Váradi – szintén tovább terjeszkedik. A kétféle brand működésére az volt az eklatáns példa, hogy London Heathrow-ra EL AL, Lutonba pedig UP gép jár.

És ami Izraelen belül lesz érdekes újdonság, hamarosan elkészül a Vörös-tenger népszerű üdülőhelye, Eilat közelében épülő új repülőtér, ami lehetővé teszi, hogy a turisták a város közelében érjenek földet, ne a negyven kilométerre lévő Ovda légibázison. (Hírek szerint a kisebb gépek, elsősorban belföldi járatok fogadására alkalmas városi reptér, amit már alaposan körbeépítettek, továbbra is működik majd, de kisebb forgalommal, és ezáltal kisebb környezeti terheléssel.)

Az új eilati reptér neve Ramon Airport – a Columbia-katasztrófában elhunyt izraeli űrhajós tiszteletére

A sajtóreggelit Dési János képes előadása zárta friss izraeli élményeiről, a lényeg, amit ő is hangsúlyozott: Tel Aviv és Jeruzsálem mindennapi életében nem érzékelhető változás a fenyegetettség miatt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek