Budapest–Tel Aviv, és az UP, vagyis az EL AL
Mindenki életében legalább egyszer el kell, hogy jusson Izraelbe, mindenkinek megvan a maga oka, amiért odalátogatna – hangzott el azon a tájékoztatón, amelyet az EL AL és a Budapest Airport tartott utazásszervezőknek és újságíróknak, és amelyen rengeteg szó esett a biztonságról is. Ilan Mor, Izrael budapesti nagykövete hangsúlyozta, háromszor annyian jönnek Izraelből Budapestre, mint fordítva, és ezen az arányon változtatni kellene. A diplomata szerint a terrorakciók ellenére Izrael egy nyugtalan világ közepette a stabilitás szigete, és csak a helyszínen értheti meg valaki, mit jelent együtt élni a helyzettel.
Ami pedig a légi kapcsolatokat illeti, arról először Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója beszélt, aki azt emelte ki, a magyar főváros és Tel Aviv között ma már heti 3000 ülést ajánlanak az utazóknak a légitársaságok.
Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője azzal a kérdéssel adta tovább a szót az EL AL magyarországi igazgatójának, hogy vajon láthatunk-e jövőre is EL-AL óriásgépet, Boeing 747-est Ferihegyen? Váradi János válasza határozott igen volt, hozzátéve, hogy teherszállító 747-esek most is járnak Budapest és Tel Aviv között. Viszont ami a repülést szerető nagyközönség számára még izgalmasabb lehet, az az, hogy a majdan a társaság szolgálatába álló 787-esek is időnként megjelennek majd a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ígérte illetve közvetítette a társaság vezetésének ígéretét az igazgató. (787-es egyébként járt már többször Budapesten, amikor a LOT az első két géppel végzett menetrend szerinti próbarepüléseket hozzánk Varsóból.)
Az UP brand alatt repülő diszkont/hagyományos járatokon napi 360 ülést kínál a légitársaság, a load factor pedig 90-91 százalék: Váradi úgy véli, a vonalon a Malév kiesésével kialakult új verseny, illetve a járatindításokat szabaddá tevő Open Sky egyezmény csak használt a társaságnak, sikertörténet volt az UP-brand bevezetése és a (hibrid) járatok indítása. Ugyanakkor az igazgató kiemelte a különbségeket is, például hogy az UP-gépek továbbra is utashídra állnak és „nem vonulnak be” a repülőtérnek a low-costok számára emelt létesítményébe (ahogy a köznyelv emlegeti, bár Váradi kerülte ezt a kifejezést: a bádog-terminálra).
Ő is foglalkozott a biztonsággal, a járatokra való rákészüléssel, a Budapestre telepített új biztonsági berendezéssel és a pszichológiai szűréssel: itt nincs átvizsgálatlan utas, csomag és reptéri személyzet, senki semmit nem tud feltenni a gépre, utalt érthető mód nem minden részletre kitérve az izraeli járatok biztonsági rendszerére az El Al magyarországi igazgatója.
Az EL AL sikeressége nemcsak az alacsony kerozinárakon, hanem a társaság működésének racionalizálásán múlik, ami pedig a bővülést illeti, tizenhárom Boeing 787-es megvásárlásáról és tizennyolc opciós lekötéséről szóltak a hírek, a társaság beszerzett további 737-900-asokat is, és gyaníthatóan a Dreamlinerek beérkezéséig egy újabb (bár használt) 767-es is erősíti a flottát. Új vonalakat nyitnak Európa, Afrika és Ázsia felé, és az UP – amit Budapesten kifejezetten sikertörténetként minősített Váradi – szintén tovább terjeszkedik. A kétféle brand működésére az volt az eklatáns példa, hogy London Heathrow-ra EL AL, Lutonba pedig UP gép jár.
És ami Izraelen belül lesz érdekes újdonság, hamarosan elkészül a Vörös-tenger népszerű üdülőhelye, Eilat közelében épülő új repülőtér, ami lehetővé teszi, hogy a turisták a város közelében érjenek földet, ne a negyven kilométerre lévő Ovda légibázison. (Hírek szerint a kisebb gépek, elsősorban belföldi járatok fogadására alkalmas városi reptér, amit már alaposan körbeépítettek, továbbra is működik majd, de kisebb forgalommal, és ezáltal kisebb környezeti terheléssel.)
A sajtóreggelit Dési János képes előadása zárta friss izraeli élményeiről, a lényeg, amit ő is hangsúlyozott: Tel Aviv és Jeruzsálem mindennapi életében nem érzékelhető változás a fenyegetettség miatt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!