Canadian Pacific Kansas City: Kanadától Mexikóig ér a hálózat

iho/vasút   ·   2023.03.19. 12:00
canadian_pacific

Az Egyesült Államokban tevékenykedő legnagyobb vasúttársaságok közé számító Canadian Pacific és Kansas City Southern összeolvadásával 32 ezer kilométernyi egységes vasúthálózat jött létre.

A kanadai Canadian Pacific (CP) hálózata alapvetően nyugat–kelet irányban szeli át Kanadát: a nyugati Vancouvertől az Atlanti-óceánhoz tartozó Fundy-öbölig vezet, néhány leágazó vonala pedig az Egyesült Államok északkeleti részén fut. Az egyik vonal eléri az ország szívében található Kansas City-t is, ami a Kansas City Southern (KCS) hálózata északi végének számít. A KCS vonalainak egy jó része az USA délkeleti részén fut, sőt, számos vonal már Mexikóban található, elérve az ország délnyugati részén, a Csendes-óceán partján található Lazaro Cardenas kikötővárost. Az egyesüléssel létrejövő új társaság, a Canadian Pacific Kansas City (CPKC) hálózata így Kanadától az USA-n át Mexikóig terjed ki.

A CP úgy véli, egy ekkora hálózat minden résztvevő országnak kihívást fog jelenteni. A kanadai piac 128 millió mexikói fogyasztóra számíthat, de Kansas City és Texas állam is új piaci lehetőségekhez jut. Másrészt a mexikói piac is 38 millió kanadai fogyasztóval számolhat, de az új louisianai, chicagói és detroiti kapcsolatokból is profitálhat. Az új hálózattal Chicagót is meg lehet kerülni, ezzel kapacitás szabadul fel az Egyesült Államok vasúthálózatán.

A CP és a KCS összeolvadásával egy Kanadától az Egyesült Államok középső részét át Dél-Mexikóig tartó egységes vasúthálózat jön létre (kép forrása: CP)

Az összeolvadásról szóló megállapodást, mely által a CP felvásárolja a KCS-t, 2021 márciusában jelentették be először, a tényleges aktus az év decemberében fejeződött be. A lépés több mint 29 milliárd dolláros (jelenlegi árfolyam mellett bő 10 ezer milliárd forint) értéket képvisel. Az Egyesült Államok Felszíni Közlekedési Testülete (STB) nemrégiben hagyta jóvá az összeolvadást, mely április 14-ével lép hatályba, ezzel véglegesíthetővé válik a CPKC létrehozása.

Habár a két vasúttársaság az Egyesült Államokban tevékenykedő legnagyobbak közé, a Class I kategóriába tartozik, azon belül ez a két legkisebb. Habár a bevételeket tekintve az utód CPKC is az marad, viszont a CP szerint már sokkal nagyobb hálózatra támaszkodhat.

Az STB a lépéstől körülbelül 64 ezer teherautónyi árumennyiség vasútra terelését reméli Észak-Amerikában. A testület szerint az egyesülés tovább javíthatja a vasútbiztonságot az Egyesült Államokban, mivel a Szövetségi Vasúti Hivatal (FRA) már az egymást követő tizenhetedik éven jelölte a CP-t Észak-Amerika legbiztonságosabb vasúttársaságának – adja hírül a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a Canadian Pacific egyik tehervonata. Kép forrása: Canadian Pacific / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.