Célegyenesben a Credobus elektrifikációs programja

iho   ·   2023.11.08. 09:00
00_credo_electronell

Európai összehasonlításban is a legkönnyebb és leghatékonyabb elektromos buszcsaláddal lép piacra 2024-ben a Kravtex-Kühne Csoport. A Credobus Electronell modellek 1,5–3 tonnával könnyebbek lesznek versenytársaiknál, ezért azonos hatótáv eléréséhez mintegy huszonöt százalékkal kevesebb akkumulátorral kell felszerelni őket. A több mint 1,1 milliárd forintos fejlesztési projekt előrehaladását, és az új modellek fontosabb paramétereit Szombath Imre, a Kühne Zrt. vezérigazgatója, a buszcsalád főkonstruktőre ismertette, a zsámbéki Drivingcampben megtartott 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson.

Ultrakönnyű buszok: racionális elektromobilitás

A vezérigazgató előadásában rámutatott, hogy az elektromos autóbuszok esetén jelenleg is a megfelelő hatótávolság elérése a legfőbb műszaki kihívás. Ugyanakkor az egyre nagyobb tömegű akkumulátorcsomagok beépítésével csökken az utaskapacitás, és jelentősen nőnek a gyártási-, üzemeltetési költségek – gátolva a járművek piaci térnyerését.

A Credobus a fejlesztés során ezért saját, bevált megközelítését alkalmazta, és az elvárt hatótávhoz több akkumulátor beépítése helyett a felépítmény tömegét csökkentette. A gyártó várakozásai szerint az ultrakönnyű konstrukciónak köszönhetően az autóbuszok mintegy huszonöt százalékkal kevesebb akkumulátorral lesznek képesek teljesíteni ugyanazt a hatótávot, mint versenytársaik.

A szóló modell másfél, a csuklós legalább három tonnával könnyebb lesz a megszokottnál. A racionalizált akkumulátorkapacitás egyszerre csökkenti a vételárat, az energiafelhasználást, továbbá az akkumulátorpótlás költségét, ami a gyártó szerint összességében kategóriaelső életciklusköltséget jelent.

A Credobus új energiája

Az Electronell modelleket a Kravtex-Kühne Csoport teljesen önállóan, úgynevezett generálpartner nélkül fejleszti, Magyarországon tartva a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs- és szoftverfejlesztési feladatokat. Ennek köszönhetően az új buszok a Credobus saját erősáramú elosztórendszerével, hajtásvezérlő szoftverével és telemetriai megoldásával készülnek.

A buszok vázszerkezeteit és fém alkatrészeit változatlanul Mosonmagyaróváron gyártják, az összeszerelés a cégcsoport győri autóbuszgyárában történik. Az önhordó vázszerkezet mellett magyar terméknek számítanak a futóművek, egyes sebességváltók, a szélvédők és oldalüvegek, műanyag burkolati elemek, a műpadló, és több száz egyéb alkatrész. A Credobus Electronell modellek messze a legmagasabb magyar hozzáadott értékű elektromos járművek lesznek.

Akasol akkumulátorok

Az energiatárolásról a német Akasol harmadik generációs, folyadékhűtésű NMC akkumulátorai gondoskodnak. Az ultrakönnyű konstrukciónak köszönhetően a 98 kilowattórás kapacitású, 560 kilogrammos csomagokból négy helyett csak háromra van szükség. Ezek közül kettőt hátul, a padló alatt helyeznek el, így alacsony a tömegközéppont és kiváló a busz stabilitása. Az összesen 294 kilowattóra kapacitású akkucsomag 150 kilowatt teljesítménnyel, mintegy két óra alatt teljesen feltölthető. Az elsőként bemutatandó szóló modellváltozat hatótávolságát a Credobus háromszáz kilométerre becsüli, ami a városi-elővárosi szegmens szinte valamennyi forgalmi igényének megfelel.

Voith hajtásrendszer

A szóló és csuklós modellváltozatok tagjai azonos komponensekből felépülő, egyszerű, tartós és robusztus hajtásrendszerrel készülnek, amiket a Voith szállít. A növelt teljesítményű, elektromotorból, trakciós inverterből és vezérlőelektronikából felépülő VEDS HD (Heavy Duty) rendszer 310 kilowatt folytonos és 410 kilowatt csúcsteljesítményt, valamint 3100 newtonméter nyomatékot ad le. Maximális hatásfoka 97,3 százalék, ami tovább növeli a tömegcsökkentéssel elért energiahatékonyságot.

Top minőségű komponensek

A Credobus kizárólag bizonyított, prémium minőségű, és többségében európai márkájú komponenseket használ fel az autóbuszok alrendszereihez. A hőszivattyús légkondicionálót az Eberspächer, az elektrohidraulikus szervószivattyút a DANA, míg az elektromos meghajtású kompresszort a Knorr-Bremse szállítja.

Újgenerációs vezetéstámogatás

Az Electronell modellek a legfejlettebb vezetéstámogató rendszerekkel fognak megfelelni az Európai Unió 2024 júliusától bevezetendő új GSR (általános járműbiztonsági rendelet) előírásainak. A Credobus a ZF-Wabcóval együttműködésben adaptálja a körkörös radar- és kamerarendszert, amely szükség esetén aktív beavatkozással segíti a járművezetőt a balesetek elkerülésében, emellett:

  • vészfékasszisztens (gyalogos- és kerékpárosvédelemmel, vészfékjelzéssel),
  • intelligens tempomat (táblafelismeréssel, járműkövetéssel),
  • holttérfigyelő rendszer,
  • éberségfigyelő rendszer,
  • tolatóradar,
  • abroncsnyomás-ellenőrző,
  • indításgátló alkoholszonda, továbbá
  • teljes körű kibervédelem

is növeli a biztonságot.

A szóló Credobus Electronell 12 modell várhatóan 2024 első félévében, a csuklós Electronell 18 pedig az év második felében fog bemutatkozni.

A projekt az NKFI Alap támogatásával valósul meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek