Csaknem harminc évig készült: átadták Szlovákia leghosszabb közúti alagútját

iho/közút   ·   2025.12.23. 12:00
visnove_alagut_atadas_szlovakia

A hét és fél kilométer hosszú Višňové-alagutat görkorcsolyázva nyitotta meg Robert Fico szlovák miniszterelnök. A műtárgy jelentősen csökkenti az utazási időt a Tátra felé.

Szlovákiában a napokban adták át a forgalomnak a Pozsonyt és Kassát összekötni hivatott D1-es autópálya új, Litvailló (Lietavská Lúčka) és a ruttkai (Vrútky) Dubná Skala közötti, 13,5 kilométeres szakaszát. A díjköteles útszakasz egyben Zsolna (Žilina) elkerülője is, mely a legfeljebb száz kilométer per órás tempóval használható Višňové-alagutat, továbbá nyolc hidat is magába foglal, utóbbiak legmagasabb pillére 42 méteres.

Az új út jelentősen lecsökkenti a Zsolna és Turócszentmárton (Martin) közötti utazási időt: a Tátra felé haladva legalább negyed órát lehet spórolni, elkerülve a Sztrecsény (Strečno) alatti problémás útvonalat.

A műtárgy elkészültére igen sokat kellett várni: a kutatóalagutat még 1998. május 22-én, Vladimír Mečiar vezetése alatt kezdték el kifúrni, az átadásig eltelt 10 ezer 76 nap alatt pedig nem kevesebb, mint tizenhárom közlekedési miniszter váltotta egymást a szlovák kormányban.

A jelenlegi közlekedési miniszter, Jozef Ráž az alagút átadóünnepségén elmondta: a projekt minden lehetséges hiba, rossz politikai és vezetői döntés állatorvosi lova, amihez balszerencse, kedvezőtlen időjárás és a kivitelezőkkel kapcsolatos komoly problémák is hozzájárultak.

A kutatóalagút kiásása 2002-re készült el, majd ezt követően évekre leállt a beruházás. Az alagút építését célzó PPP-projektet 2009-ben indította el az akkori vezetés. A kivitelezőt is kiválasztották, a 2010-es választásokat követően az új Fico-kormány viszont törölte a projektet és új tendert írt ki. Ennek a szerződését 2014-ben írták alá az olasz–szlovák Salini Impregilo–Dúha konzorciummal. Az akkori tervek szerint az alagútnak 2019-ben kellett volna elkészülnie.

Ráž szerint a kivitelező hatalmas mennyiségű gyenge minőségű munkát hagyott maga után, a konzorciummal a mai napig fennálló viták a bíróságon zajlanak. Az állam türelme 2019 elején fogyott el. Az akkori közlekedési miniszter, Érsek Árpád, valamint Pellegrini miniszterelnök felmondta a kivitelezővel kötött szerződést. Újabb közbeszerzést írtak ki, most már két külön részre bontva; az építési munkálatokat a Skanska, a műszaki részt a PPA Control nyerte el.

Az eredeti kivitelező hanyag munkával, befejezetlenül adta át a létesítményt. A falakon számos helyen repedések voltak, egyes pontokon a szükségesnél kevesebb betont használtak fel, ennélfogva statikai méréseket kellett végezni, az utolsó simítások helyett pedig már elkészült elemeket kellett kijavítani. A váratlan problémák miatt az akkori 2023-as határidőt ismét ki kellett tolni.

A közlekedési miniszter arról beszélt, amikor 2023 őszén átvette a hivatalt, nagyjából tíz ember dolgozott az alagútban, akik nem hittek abban, hogy a műtárgy valaha is elkészülhet. Számos problémát kellett megoldani, többek között a tektonikus törésvonal és a finanszírozás kérdését. Ráadásul a műszaki dolgokért felelős vállalat eredetileg nem tudott volna kivonulni, úgyhogy változtattak a kiíráson és a két szerződő egyszerre végezte elnyert feladatait.

A Višňové-alagutat 2026 februárjának végén kellett volna átadni, de felgyorsították a munkákat, ami 1,3 millió euró (aktuális árfolyam alapján cirka 500 millió forint) pluszköltséget eredményezett – számol be a cseh Zdopravy.cz közlekedési hírportál.

(Nyitóképünk forrása: Úrad vlády Slovenskej republiky Facebook-oldal)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek