Csatlakozik a litvánok Szabad Vasút programjához az Ukrán Vasutak

iho/vasút   ·   2023.05.15. 13:00
lengyel_teherpalyaudvar

A kezdeményezés célja, hogy műszaki, jogi és informatikai megoldások terén is szabványos vasúthálózat kösse össze a balti régiót és Európát.

Az ukrán nemzeti vasúttársaság UZ a litván nemzeti vasút LTG-vel együttműködve lép be a litvánok által létrehozott Szabad Vasút programba; a megállapodást a felek Münchenben írták alá a napokban. Az LTG vezérigazgatója, Egidijus Lazauskas a balti régió más országait is biztatta a csatlakozásra.

Az úgynevezett Szabad Vasút program célja, hogy 2030-ig erősítse az üzleti kapcsolatokat a balti országok és Ukrajna között. A program az 1520 milliméteres széles nyomtávú országokra fókuszál, a cél a teljes európai vasúthálózaton belüli jobb integráció megteremtése. Az viszont még nem tudni, valójában mely más országok csatlakoztak ehhez a vasúti programhoz. A Szabad Vasút programnak a már épülő Rail Baltica hálózathoz, valamint a transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN-T) való integrációja is még a jövő kérdése.

A Rail Baltica projekt célja, hogy nagysebességű vasúthálózat kösse össze a balti államokat az európai vasúti törzshálózattal, vagyis az észtországi Tallinnt és Pärnut, a lett főváros Rigát, valamint a litvániai Panevėžyst, Kaunast és a főváros Vilniust a lengyel fővárossal, Varsóval. A hálózat teljes hossza 870 kilométer lesz, ebből Észtországban 213 kilométer, Lettországban 265, Litvániában pedig 392 kilométer fog futni. Az óriásberuházás részeként már jelenleg is épül Litvániában egy, a Neris folyó felett átvezető híd, mely ha elkészül, a Baltikum leghosszabb vasúti hídja lesz – a műtárgy építése körülbelül 64 millió eurót (jelenlegi árfolyam szerint körülbelül 24 milliárd forintot) kóstál.

A transzeurópai közlekedési hálózat egy közutakból, vasútvonalakból, belvízi útvonalakból, repülőterekből és kikötőkből álló hálózat, melynek célja a közlekedési infrastruktúra és az összeköttetések javítása az Európai Unión belül. Az 1996-ban létrehozott hálózatot azóta is folyamatosan fejlesztik és bővítik, a jelenlegi szabályzat és térkép 2013 óta érvényes. A frissítés okán az Európai Bizottság 2021 decemberében terjesztett elő egy jogalkotási javaslatot a felülvizsgált rendeletre vonatkozóan, mely a hiányzó összeköttetésekre vonatkozó változtatásokat, valamint a tisztább, környezetbarátabb és intelligensebb mobilitásra való átállást támogatja. A TEN-T hálózatot az Oroszország ukrajnai inváziója miatt megváltozott geopolitikai helyzet is érinti, ami miatt az Európai Bizottság 2022 júliusában változtatott a javaslaton.

A jelenlegi TEN-T-nagyprojektek szerepel többek között a Helsinkit és Varsót összekötni tervezett Rail Baltica, az Ausztria és Olaszország között épülő Brenner-bázisalagút, valamint a Lisszabon–Madrid nagysebességű vasútvonal – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek