Debreceni menetrend-átalakítás: az utasok megfelelően használható szolgáltatást akarnak

iho/közút   ·   2022.12.15. 12:00
dkv_solaris_troli

A DERKE sajtóközleményt adott ki az utasok észrevételeiről a járatok csökkentésével kapcsolatban.

A nyilatkozatot változtatás nélkül közöljük.

„Képzelje el, hogy mi történne, ha olyan döntés születne, hogy a karbantartási költségek lefaragása céljából lezárják a debreceni utcák harmadát és a szélesebb utakon pedig csak irányonként egy forgalmi sávot lenne szabad használni. Mekkora lenne a felháborodás? Pontosan így érzi most magát több tízezer debreceni és agglomerációban lakó polgár, akik átlagosan napi 260 ezer utazást bonyolítottak le villamossal, busszal, trolival (a Covid járvány előtti időszakban a DKV Zrt. adatai szerint). Nekünk, közösségi közlekedést használóknak a járatok jelentik azt a rendszert, amit az autósoknak az utcák és a parkolóhelyek. Ettől függ, hogy milyen gyorsan, kényelmesen és mennyi gyaloglás árán jutunk el a munkahelyre, vásárolni, vagy tudjuk a gyereket óvodába vinni. Idén ősszel jelentős akadályokba ütköztünk ezen utak során.

Hogy milyen akadályok ezek? Azt jól szemlélteti az a több mint 1200 észrevétel, amelyeket az utasok tettek a járatok csökkentése óta eltelt időszakban. Az észrevételeket tételesen megküldtük polgármester úr és a DKV Zrt. vezérigazgatója részére, valamint a mellékelt dokumentumokban összefoglalva elemeztük a debreceni helyi közösségi közlekedés használatával kapcsolatos, utasok által tett észrevételeket.

A legtöbb panasz a (szeptemberi járatcsökkentés után) a 15/15Y, 41/41Y valamint (a novemberi többszöri módosítások után) a 30/30A és a 19-es autóbusz-vonalakra érkezett. Az utasok számára leginkább a munkába járást nehezítette meg a szolgáltatás csökkentése. Sőt akár el is lehetetlenítette, hiszen a válaszadók kb. 15%-a nyilatkozott úgy, hogy ezt követően más megoldást kell találnia az utazásaihoz. Az észrevételek küldésére szolgáló űrlapon majdnem minden második utas részletesen is megírta a problémáját, amelyeket (a személyes adatok kivételével) továbbítottunk az illetékesek részére. A felmérésünk nem reprezentatív, az utasok önkéntes beszámolói alapján készült, azonban jól szemlélteti, hogy mely vonalakon, milyen jellegű problémákkal találkoznak az utasok.

A megküldött észrevételek mellett felhívtuk a figyelmet azokra a városfejlesztéssel és úthálózat bővítésével kapcsolatos folyamatokra, amelyeknek a kezelését nem megfelelőnek látjuk és aggodalmunkat fejeztük ki a menetrendek módosítása során kialakult rossz gyakorlat miatt.

Városfejlesztés, úthálózat kérdései

Debrecen Megyei Jogú Város közlekedés-fejlesztésében az utóbbi években az infrastruktúra került előtérbe, mind egyéni motorizált, mind közösségi közlekedési és kerékpáros módok tekintetében. Ezek a fejlesztések azonban Debrecenben döntő többségében a gépjárművel történő egyéni közlekedés segítését célozták. Ezért azt szeretnénk, hogy a környezettudatos közlekedési módok, különösen a közösségi közlekedés, a városfejlesztési és infrastruktúra átalakítás területén kapják meg a kellő hangsúlyt. Ott épüljön gyalogátkelő és buszmegálló ahol az utasok számára a legjobb helyen van és ne ott, ahol nehéz megközelíteni, de nem zavarja a gépjárműforgalmat.

A Covid-19 alatti veszélyhelyzetben, majd ezt követően a debreceni közösségi hálózat folyamatos, kritikus minőségi veszteséget szenvedett el: a forgalmasabb vonalakon a járatok átlagosan mintegy 30%-a megszűnt az elmúlt közel három évben, miközben a szolgáltatás ára folyamatosan növekedett. Idén november 2-án és 14-én újabb kapacitás-veszteségeket szenvedtek el a város polgárai.

Módosított menetrendek módosításának módosítása

Aggodalmunkat fejeztük ki a menetrendek módosítása során kialakult rossz gyakorlat miatt. Rendszeres, hogy az esetlegesen rosszul felmért helyzet miatt, a menetrend módosítást követően rövid időn belül újabb és újabb módosítás történik, (miután több utas jelzi a panaszait). Természetesen örülünk, annak, hogy a szolgáltató reagál a panaszokra, azonban előzetes, nyilvános társadalmi egyeztetéssel az utólagos módosítások száma és mértéke minimalizálható lenne. Az állandóan változó menetrend kiszámíthatatlan, amelye nem lehet hivatásforgalmat alapozni. A megszüntetett járatok, módosított indulási időpontok a meglévő utasok mindennapjait igencsak érzékenyen befolyásolják: a tét az, hogy időben eljutnak-e a munkahelyre, iskolába. Ezért kértük az önkormányzatot és a szolgáltatót, hogy a menetrendek módosítására csak kellően megalapozott esetben, érdemi társadalmi egyeztetés után és kellő időben történő meghirdetést követően kerüljön sor, hogy ne utólag kelljen korrigálni a menetrenden. Az eljutási idők drasztikus megváltozása a lakosok számára a munkavállalás feltételeit is befolyásolja.

Csökkenő szolgáltatás és következményei

Megértjük az energiaválság okozta nehézségeket, azonban a közösségi közlekedés olyan alapszolgáltatás, amely munkába, iskolába járást biztosít az utasok számára. Az ilyen mértékű (átlagosan közel 30%-os) járatcsökkentés pedig hatalmas időveszteségeket okoz, sőt, akár el is lehetetleníti az eljutást. Ezért nagyon is érthető az utasok felháborodása. A csökkenő teljesítmény miatt nyilvánvalóan csökkennek a költségek, ugyanakkor a valós megtakarítás kétséges, mert ezzel párhuzamosan kevesebben veszik igénybe a szolgáltatást és a szolgáltató bevétele is csökken. Ezt a hiányt pedig az önkormányzatnak kell finanszíroznia. Az a tény pedig, hogy sok utas más közlekedési módot választ tovább terheli az egyébként is telített városi közúthálózatot.

Mindezen tényezőkkel együtt az elmúlt hónapokban történt járatcsökkentés a használhatatlanság határára sodorta Debrecen közösségi közlekedését. A járatok számának csökkenése azt jelenti, hogy az egyes vonalakon ennyivel kevesebb lehetősége adódik a lakosoknak a közösségi közlekedés használatára. A lehetőség hiánya miatt az utazási idő hosszabbá válik, mert több időt kell várni a járatra. Ez egyértelmű szolgáltatási színvonal csökkenés. Megfelelő színvonal hiányában a lakosok más utazási alternatívát választanak, ami hosszú távon növeli mind a közösségi közlekedés fenntartásának fajlagos költségeit, mind pedig a közúthálózat és egyéb városi infrastruktúrák fenntartási kiadásait. Emellett a folyamatosan növekvő gépjármű-használat egészségügyi károkat okoz a lakosságnak a légszennyezésen, zajártalmakon, és a balesetveszélyes lakókörnyezeten keresztül.

Beavatkozás szükséges

Fontosnak tartjuk, hogy minél hamarabb kezdődjön el a társadalmiegyeztetés, ami szervezési (vonalhálózat, menetrend) kérdésekben is biztosítja az utasok igényeinek való megfelelést. A közösségi közlekedés csak akkor kínál használható és versenyképes alternatívát, ha a mindennapokban érezhető és percekben mérhető módon csökken az utazással töltött idő. Egyesületünk továbbra is rendelkezésre áll minden tekintetben, hogy Debrecen ne közlekedési problémáktól terhelt, hanem minél élhetőbb, valóban zöld város legyen.”

(Nyitóképünkön a debreceni trolibuszok egyike, mely január 1-jétől kényszerpihenőt kap. Fotó: Ács Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Itt a bajai busz! De csak kártya van nálam... Nem gond!

iho/közút   ·   2023.01.27. 09:00

Pilot jelleggel elsőként a Budapest–Baja vonalon közlekedő egyes járatok fedélzetén lesz lehetőség bankkártyás jegy- és bérletvásárlásra a Volánbusznál. A közlekedési társaság január 30-ától február 26-áig tíz autóbuszon vizsgálja a kártyás fizetést lehetővé tevő fedélzeti eszközöket.