Drónveszély: amitől leginkább félnek a pilóták
Veszedelmesen megnövekedett a pilótanélküli repülő szerkezetek okozta incidensek száma az Egyesült Államokban. Az FAA legutóbbi jelentése szerint június elseje óta huszonöt esetben jelentettek olyan eseményeket, amelyek során kevés híja volt az ütközésnek kisebb drónok és nagyobb polgári gépek között.
A legtöbb ilyen eseményt a pilóták fel- és leszállás közben élték át, az Egyesült Államok legforgalmasabb repülőterének körzeteiben, és noha a jelenség már korábban is ismert volt, az elemzők szerint a távirányítású gépecskék mostani tömeges elterjedése új veszélyforrást jelent a légiközlekedés történetében azután, hogy a repülésbiztonság az elmúlt évtizedekben folyamatosan fejlődött, a balesetek gyakoriságát sikerült szinten tartani.
A drónok repülése sokkal komolyabb veszélyforrás, mint amire korábban számítottak, hangzik a közlemény. Szeptember 30-án például a New York La Guardia repülőterének közelében a Republic Airlines gépe 4000 láb, vagyis 1200 méter magasan, leszállás előtt találkozott nagyon kellemetlen közelségben egy pilóta nélküli szerkezettel, előtte néhány héttel pedig három regionális társaság pilótái jelentettek egymástól függetlenül 2000 lábon veszélyes közelséget drónokkal. Júliusban a US Airways egyik gépe mindössze 50 láb, azaz kevesebb mint húsz méter távolságban kerülte el az ütközést egy ilyen szerkezettel, a Porter Airlines gépe a Dulles International megközelítése közben, 2800 lábon hasonló távolságba került egy gépecskével. Június elsején egy Róma felől érkező United 767-es ugyancsak közel, harminc egynéhány méter távolságba került egy négymotoros kis helikopterhez.
A huszonöt, kevés híján ütközéssel végződő incidens mellett ugyanennek a néhány hónapnak a folyamán százhetvenöt esetben jelentettek pilóták repülőtéri közelkörzetekben illetve tiltott légtérben repülő drónokat. Noha ezek a szerkezetek ritkán nagyobbak egy-két méternél és nem nehezebben öt–tíz kilónál, a velük való ütközés akár emberéleteket is követelő katasztrófát is okozhat, de legalábbis veszélyhelyzeteket és sokmilliós károkat, ha például a gázturbinák beszippantanak egy-egy ilyen gépecskét.
A The Washington Post szerint a szövetségi légügyi hivatalra igen kemény nyomás nehezedik annak érdekében, hogy alkossa meg végre az új kereteket a drónok használatára, a repülésbiztonsági szervezetek és légitársaságok ugyanúgy sürgetik a hatóságot, mint a legális drónfelhasználók, akiknek szintén nem jó, hogy rendezetlen a helyzet. A most érvényes szabályok 400 láb alatt engedélyezik a távirányítású gépek hobbi-szinten történő repültetését, legalább öt mérföldnyire a repülőterektől, a korlátozott légterektől. Az FAA mindeközben eseti engedélyeket adhat filmgyártóknak és más kereskedelmi célú felhasználóknak, de a hatósági tevékenység láthatóan nem tud lépést tartanai az egyre nagyobb számban kereskedelmi forgalomba kerülő szerkezetekkel, arra pedig nem elég a személyzete, hogy a veszélyesen repülő távirányítású gépektől megóvja a repterek körzetét. A profi drónhasználók pedig attól tartanak, hogy a veszélyhelyzeteket gerjesztő hobbi-drónpilóták az ő tevékenységüket is aláaknázzák.
A légiközlekedésben dolgozó pilóták képviselői hangsúlyozzák: a drónoknak nincs transzponderük, ami jelezné a veszélyes közelséget, és többen attól félnek, addig nem rendeződik a helyzet, amíg egy tiltott helyen repülő szerkezet például be nem töri egy kisebb gép pilótafülkéjének ablakát és ezzel nem okozza emberek halálát. A drónok nemcsak a le- és felszálló közforgalmi gépekre jelentenek veszélyt, hanem a kisebb repterek légterében mozgó GA-gépekre is, a városok fölött pedig a mentők és a rendfenntartók helikoptereire. Az amerikai légimentők szervezetének egyik vezetője szerint a mentőhelikopterek pilótái számára most már ez az a veszélyforrás, amitől munkájuk során leginkább tartanak. Ha egy drón beletrafál például egy forgószárnyas farokrotorjába, azt a helyzetet szinte lehetetlen sérülések nélkül megoldania a lakott terület felett repülő helikopter pilótájának.
Egy javaslat arra alapoz, hogy a kis gépek vezérlését lehet limitálni a megadott 400 lábnyi magasság szerint, illetve a GPS is programozható úgy, hogy a gép ne repüljön be a tiltott vagy veszélyes légterekbe. A baj az, hogy a piacon azonnal megjelent egy olyan letölthető szoftver, amelynek révén a drón pilótája túllépheti a korlátokat.
Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a drónok hazai használatát szabályozó tervezeten már dolgozik a hazai hatóság is.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!