Elképesztő sebességgel épül az East-West Gate Fényeslitkén

iho   ·   2021.05.27. 13:00
19279_E3VA3305_210526_

Csak Ferihegyen lesz több egybefüggő beton az országban, amikor elkészül az EWG terminál. Szerdán a normál nyomtávú csatlakozó iparvágány átadása apropóján bemutatták a sajtónak a munkálatokat. Az építkezést a partifecskék is kiszúrták maguknak, azt ígérték az építők, hogy vigyáznak rájuk!

Az ukrán–magyar határ közelében, Fényeslitkén 2021 januárjában kezdődött el az East-West Gate (EWG) intermodális terminál építése nyolcvanöt hektáros területen. A cég sajtóközleményét olvashatják az alábbiakban.

  • Magyarország az EWG építésével visszakerül a nemzetközi vasúti logisztika térképére, és lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé válni.
  • A 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő, a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található létesítmény 2022 első negyedévében áll üzembe.
  • A terminál évente akár egymillió 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.
  • Független logisztikai szolgáltató, bármelyik operátor tudja használni a terminált.
  • A terminál szomszédságában összesen mintegy félmillió négyzetméternyi raktár, összeszerelő-, vagy gyártóüzem építhető.
  • A hasonló tevékenységű körű európai létesítményekhez képest jelentős előnye lesz, hogy ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkező, negyvenöt tonna teherbírású darui speciális anyagokat – például gázkonténertartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak.
  • A terminál alkalmas hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására.

Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója beszél a terminálépítés részleteiről. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

Az EWG a XXI. század terminálja

A terminált a legmodernebb eszközökkel, technológiákkal, irányító és biztonsági berendezésekkel szerelik fel.

  • Európában elsőként saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és a technológiai eszközeinek működtetésére.
  • A világon elsőként 5G-technológia segítségével, távolról irányítják majd a terminál teljesen automata, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdaruit, amelyeket az intermodális rakodási technológia vezető gyártója, az osztrák Künz szállít.
  • A beléptetés és a konténerek nyomon követése is csúcstechnológiát képvisel, amelyet a tengeri és vasúti termináloknak terminál-, kapu- és daruautomatizálási rendszereket fejlesztő Camco Technologies szállít. A rendszer a vasúti szerelvényeken érkező rakomány útját folyamatosan nyomon követi a terminálra való belépéstől a kilépésig.
  • A terminálon mutatkozhat be a világon elsőként egy magyar innováció, a MaxWhere Terminal 5.0 rendszer. A háromdimenziós program, ami leképezi a terminál virtuális mását, és valós időben jeleníti meg az ott zajló folyamatokat. Az EWG nagymértékben segíti, hogy a magyar mérnökök által fejlesztett egyedülálló programot szerte a világon alkalmazzák majd.

Zajlik a bődületes földmunka Fényeslitke határában

Az EWG zöld

A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban a terminál működése során nagy figyelmet fordít a környezetre.

  • A létesítmény energiaellátása zöldtechnológiával valósul meg. Nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyús rendszer biztosítja az energiaellátást.
  • A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak.

Az iparvágány szimbolikus átadása. A szereplők balról: Tálosi János, vezérigazgató, East-West Intermodális Logisztikai Zrt.; Nyiszter Tamás Antal, beruházási vezérigazgató-helyettes, MÁV Zrt.; Seszták Miklós, a térség országgyűlési képviselője

Az EWG építése számokban
  • 200 ezer köbméter beton, 500 ezer köbméter föld
    A terminál kivitelezése során gigantikus mennyiségű, 200 ezer köbméter betont használnak fel. Ez a duplája az egyik legnagyobb fővárosi bevásárló központ, a KÖKI Terminál építése során felhasznált mennyiségnek, illetve jelentősen meghaladja a Puskás Aréna építésekor felhasznált betont is, ahol mintegy 150 ezer köbmétert használtak fel.
    A kivitelezés szakaszában két olyan nagykapacitású betongyártó üzem dolgozik a helyszínen, amelyek közül csak az egyik összteljesítménye 800 köbméter/óra. Az utóbbi években a Puskás Aréna és a Liszt Ferenc Airport építése során volt példa arra, hogy két betongyártó üzem is dolgozott a helyszínen, azonban az EWG keretében működő berendezések kapacitása jelentősen meghaladja az említett két projekt kapcsán telepített üzemekét.
    A terminál építése során mintegy 500 ezer köbméter földet mozgatnak meg.
  • 225 ezer négyzetméter szilárd burkolat
    A szilárd burkolat területe 225 ezer négyzetméter lesz. A terminál és a hozzá tartozó fejlesztési terület száznegyven hektár, nagyobb, mint a Margitsziget (96 hektár) vagy a Városliget (100–120 hektár).
  • Tíz kilométer vasúti pályaszakasz
    A terminál építése során csaknem tíz kilométernyi vasúti pályát fektetnek le, öt szélesnyomtávú és öt normál nyomtávú vágány lesz a terminálon.
  • Négyszáz ember dolgozik az építkezésen csúcsidőben
    A csúcsidőszakban mintegy négyszáz ember dolgozik majd az építkezésen. Jelenleg mintegy százötven fővel zajlanak a kivitelezési munkálatok, most indul a vasúti pálya építése, ezért a létszám napról napra nőni fog.
    Két helyi cég, a Lomex Kft. (Záhony) és a Czető Kft. (Mándok) dolgozik jelenleg a terminál építésen, majdnem hárommilliárd forint értékű munkát végezve.
    Huszonnégy vonat kiszolgálása naponta
    A magyarországi vasúti pályahálózat kapacitáskorlátai miatt – a V0-körgyűrű elkészültéig – napi huszonnégy vonatot tud a terminál fogadni. Egyidőben három vonatot tudnak rakodni, egy vonat átrakásának ideje fékpróval együtt mindössze két óra lesz. Naponta háromszáz félpótkocsit tudnak felrakni vonatra.
    15 ezer konténer tárolása
    Összesen 15 ezer TEU egységet tudnak majd tárolni a terminálon.
  • Százötven új munkahely
    A terminálon 130–150 ember fog dolgozni. A multiplikátor hatás miatt további 2-300. A további raktárfejlesztésektől függően ez további ezer fővel nőhet öt éven belül.

Öt széles és öt normál nyomtávú vágány épül a terminálon

Az East-West Gate terminál jelentősége

Magyarországon hosszú idő óta szükség van egy modern intermodális terminál létesítésére, minthogy a keleti és nyugati határ termináljai – beleértve Záhony Portot is – már egyaránt elavultak. Záhony térségében az elmúlt három évtizedben elkészült számos tanulmányból semmi nem valósult meg, nem épült megfelelő színvonalú és kapacitású infrastruktúra. Az új terminál ezen fog változtatni, így Magyarországnak lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális forgalom meghatározó szereplőjévé válni.

Az Ázsia és Európa közötti áruforgalomban a jövőben lényegesen nagyobb szerepet kap majd a gyors és biztonságos szállítást garantáló vasút az egyre dráguló és komoly biztonsági–ellátási kockázatokat hordozó tengeri szállítás helyett, mellett. Az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom az elmúlt években dinamikusan bővül, csak tavaly mintegy ötven százalékkal emelkedett az útvonalon szállított konténerek száma. A két kontinens közötti áruforgalom további növekedésének egyik legnagyobb gátja, hogy a Kelet-Közép-Európában elhelyezkedő, és a forgalom túlnyomó részét bonyolító lengyel és fehérorosz terminálok már maximális kapacitáson működnek.

A piac a forgalom további bővülésére számít, amit az EU szigorodó környezetvédelmi szabályozása is generál, ezért nem kérdéses egy alternatív útvonal létjogosultsága. Számos európai ország (például Ausztria, Svájc, Olaszország, Szlovénia, Horvátország) gyorsabban, rövidebb úton elérhető Magyarországon, mint Lengyelországon keresztül. Mindemellett az EWG olyan szolgáltatásokat is nyújt majd, amelyeket a most működő átrakók nem: speciális anyagokat – például gázkonténertartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak, továbbá a terminál alkalmas hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására.

A fényeslitkei East-West Gate, amely átadását követően névleges kapacitását tekintve Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálja lesz, a normál és a szélesnyomtávú vasútvonalak találkozásánál kínál egy alternatív útvonalat az Ázsiából Európába tartó konténerforgalomnak, valamint az Ázsiába irányuló nyugat-európai exportnak is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.