Egy kalap alatt cserélné le a kisföldalatti és a fogaskerekű vonatait a BKV
A közlekedési társaság szerint előbbi járművek beszerzése 25, utóbbiaké körülbelül 12 milliárd forintba kerülhet.
A kontinentális Európa első földalatti vasútjának számító M1-es metróra – ismertebb nevén kisföldalatti vagy Millenniumi Földalatti Vasút (Millfav) – huszonkét új szerelvényt, a mára szintén jelentősen elavult fogas-vonatok helyett pedig nyolc új motorkocsit vásárolna a BKV Zrt.
A Világgazdaság információi alapján a társaság egyszerre írná ki a járművek prototípusaira, valamint az azt követő sorozatgyártásra vonatkozó tervezési és gyártási közbeszerzéseket, mivel a BKV szerint a vonatok alacsony mennyisége miatt műszakilag és üzemszervezésileg is így éri meg. A sorozatgyártás viszont csak a teljes pénzügyi háttér megléte estén indulhat meg, ennek viszont sem a fővárosi közlekedési cég, sem pedig a budapesti önkormányzat nincs birtokában. A fedezet előteremtése érdekében a BKV az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) fordult.
A közös beszerzési projekt előkészítésének tervezése várhatóan még idén tavasszal elkészül, a dokumentumok meglétével a program folytatódhat. A BKV tavaly decemberben elfogadta az előkészítési munka harmadik ütemét, köztük az előzetes típusengedély dokumentációját is. Az új járművek tervezésének 750 millió forint értékű előkészítését a Főmterv 2020 áprilisában nyerte el: a kisföldalatti-prototípus tervezésének előkészítése 395 millió forintba, a fogaskerekűé 260 millióba kerül – ezek azonban csak a tanulmányterveket és a majdani járműszállítás ütemezésének kidolgozását tartalmazzák, a prototípusok végleges terveit nem.
Ha a BKV elő is tudja teremteni a szükséges fedezetet, még hátra lesz szinte a teljes program – a prototípusok megtervezése, elkészítése, engedélyeztetése, valamint a szériajárművek gyártása –, így az új vonatok érkezésére a szerződéskötéstől számítva is legalább három évet kell majd várni a szakértők szerint.
A kisföldalatti, valamint a hivatalosan 60-as villamosként a Városmajor és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút között közlekedő fogaskerekű a főváros legrosszabb állapotban lévő kötöttpályás infrastruktúrája, mind a pálya, mind pedig a járművek tekintetében. Utóbbiak ráadásul meglehetősen korosak is: a Millfav-vonatok átlagéletkora több mint 45 év, de a fogasok is elmúltak negyven évesek. A fogaskerekű felújítása, valamint keleti irányban a Széll Kálmán térig, nyugat felé pedig a Normafáig történő meghosszabbítása hosszú évek óta a tervek között szerepel. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) számításai szerint a fogaskerekű kibővítése, átépítése és a járművek beszerzése 40 milliárd forint, ebből a vonatok körülbelül 18–20 milliárdba kerülnek – szemben a BKV által kalkulált 12 milliárddal.
(Nyitókép forrása: BKK)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!