Egymást érik a vágányzárak Csehországban

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.11.28. 12:30
kiskep

A csehországi nemzeti vasúti infrastruktúra-kezelő társaság, a SŽDC a következő menetrendi időszakban számos beruházásnak nekilát. Az uniós támogatások lehető legnagyobb kihasználása érdekében megsokszorozódnak a felújítások jövőre a cseh vasúthálózaton.

Csehországot négy nemzetközileg fontos vasúti korridor szeli át<br>(forrás: SŽDC)

A figyelem középpontjában lévő kelet-nyugati fővonalon (Praha–Olomouc–Ostrava–Třinec vonal) máris négy nagy átépítés folyik, ami vágányzári menetrend bevezetését teszi szükségessé. Keletről nyugatra haladva ezek a következők: Český Těšín állomás teljes körű átépítése és a vasúti infrastruktúra modernizálása, ugyanígy Alamóc főpályaudvarának (Olomouc hl.n.) átépítése, valamint Ústí nad Orlicí csomópont modernizációja. Ki na hagyjam az Úvaly és Praha-Běchovice állomások közti szakasz korridorizációját. Utóbbi okozza a legnagyobb méretű beavatkozást, hiszen a modernizáció bizonyos szakaszaiban egyvágányúsítani kell majd az egyébként három vágányú vonalszakaszt. Ezért lesznek majd olyan időszakok (húsvéti ünnepek alatt, vagy a nyári vakáció idején), amikor Kolín és Prága között a legtöbb vonat kerülő útirányon át, Nymburk és Lysá nad Labem érintésével közlekedik majd. Több személyvonatot pótlóbuszok helyettesítenek ezalatt a prágai integrált közlekedésben. Részletes tájékoztatást és a vágányzári menetrendet a SŽDC előre meghirdeti. A Metropol EN Budapest–Berlin járata például egész évben Kolín és Prága között a picivel északabbra húzódó 231-es számú pályán halad majd Nymburkot érintve, de a szakaszon sehol nem áll meg.

(fotók: a szerző)

Az I. számú korridoron a legtöbb munka jövőre Leventevár (Břeclav) állomáson, valamint a prágai vasúti csomópont holešovicei szakaszán lesz. Leventeváron a vasúti csomópont átépítésének a végéhez közelednek, de még 2014-ben is sok munka vár a kivitelezőre, főleg a biztosítóberendezések telepítésével. Prágában Praha-Holešovice és Praha-Bubeneč állomások között folytatódnak a felújítási és átépítési munkák azzal, hogy Praha-Podbaba néven új megállóhely létesül a villamosok végállomásának közelében. A munkálatok miatt főképpen a Roztoky u Prahy–Praha-Libeň városi vonalon lesz a legtöbb korlátozás.

Lehet fürkészni a vonalakat<br>(forrás: České dráhy)

A III. korridoron, Prágától nyugatra fekvő Plzeň és Cheb irányába is elég nagy munkák várhatók. Egy új alagút építése miatt vágányzár lesz érvényben Rokycany és Chrást u Plzně között, ami miatt az utolsó késő esti vonatokat pótolják majd buszokkal. Egy másik vágányzár a már felújított Dolní Žandov–Lipová u Chebu szakaszon várható egy hónapon keresztül. A IV. korridoron folytatódnak a modernizációs munkák, több szakaszon Sudoměřice u Tábora és Dynín között vágányzári menetrend lesz érvényben vonatpótlással. További vágányzárak lesznek még nyugaton Kynšperk nad Ohří és Cheb állomások között az Érchegység-menti vonalon (Cheb–Karlovy Vary–Chomutov–Ústí nad Labem), aztán Plzeň közelében, amik mind átszabják majd a megtervezett menetrendet. Ha minden jól megy, 2014-ben megkezdhetik a munkákat a Praha-Kačerov megállóhely építésén, amellyel egy újabb átszálló csomópont jön majd létre vonat és metró között a cseh főváros belterületén.

Chomutov állomáson pihen egy kopottas Persing

A nyári vakáció idején zúgnak majd a munkagépek a Prága–Királyvárad (Königgrätz/Hradec Kálové) vonalon is Chlumec nad Cidlinou és Velký Osek között, itt a vágányzár negyvenöt napig tart. Ugyancsak folytatódik a Királyvárad–Pardubice vonal kétvágányúsítása is. És ez még korántsem minden, szoríthatunk, hogy a felújított szakaszokon ne legyenek rendkívüli események, mert akkor aztán borul a vágányzári menetrend is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.