Egyszerre három gépóriás dolgozik a dél-balatoni vasútvonalon
Európai színvonalú vasúthálózati fejlesztés zajlik a Dél-Balatonon. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. megbízásából 2016 tavaszán kezdődtek a munkák az érintett szakaszokon. A beruházás jelenlegi szakaszában egyszerre dolgoznak a PM 1000 alépítményjavító, az RM 85 ágyazatrostáló és az SMD 80 vágányátépítő csúcstechnológiás nagygépek. A jelenlegi ütemterv szerint 2017 nyarán elindulhat a menetrend szerinti vasúti közlekedés a Balaton déli partján. A beruházás 2017 őszén, a nyári szezon végeztével újabb vágányzárral folytatódik, mely terv szerint 2017 decemberéig tart. A projekt befejezése 2018 őszén várható.
Völgyesi Zsolt, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezető igazgatója kihangsúlyozta: harminc kilométeres körzeten belül jelenleg három gépóriás dolgozik, ami Európában is ritkaságnak számít. Várdán az ágyazatrostáló gép, a dél-balatoni szakaszon az al- és felépítményjavító gépek dolgoznak, ez utóbbi két gép kilenc nap alatt négy kilométer hosszú szakaszt épít át teljeskörűen. Ennek a technológiának nagy előnye amellett, hogy rendkívül gyors, hogy környezetbarát módon is működik.
Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója a kivitelezés jelenlegi állását ismertette: A tavaszi időszakban a nagygépes munkákon túl több gyalogos és közúti átjáró befejező útépítési, Balatonfenyvesen az állomásnál vasút- és felsővezeték-építési munkálatok zajlanak, Balatonmáriafürdőn az alsópályás gerinclemezes acélhidat, Fonyód és Bélatelep között új hullámtörőt építenek. A vonattal közlekedők ütemterv szerint 2017 nyarán Szántód-Kőröshegytől Balatonfenyvesig már a jelenlegi projekt keretében átépült, új vasúti pályán utazhatnak.
Witzmann Mihály, Somogy megye 4. számú választókerületének országgyűlési képviselője hozzátette: most a térségnek egy régóta várt jogos igénye válik valóra az 1861 óta létező vasútvonal fejlesztésével, hiszen több mint ötven éve volt itt utoljára korszerűsítés, most pedig XXI. századi technológiával dolgoznak.
A kivitelezést az R-Kord Építőipari Kft., a V-Híd Zrt. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. alkotta Déli-part 2016 Konzorcium végzi. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás bevonásával valósul meg.
Nagygépes csúcstechnológia a dél-balatoni vasútfejlesztésbenPM 1000 URM alépítményjavító géplánc
Európa egyik legkorszerűbb alépítmény javító géplánca, mely dolgozó hossza kétszázkilencven méter, a kiszolgáló egységekkel – újanyag-beszállító szerelvény, bontottanyag-elszállító szerelvény – pedig eléri az egy kilométert. A PM 1000-URM építési technológiája tekinthető ma a világ legkorszerűbb alépítmény-javítási eljárásának, amely minőségben, hatékonyságban és gazdaságosságban is egyedülálló. A korábbi, leromlott állapotú, illetve nem megfelelő teherbírású alépítmény, védőréteg kicserélésére, illetve a régi elaprózódott, elszennyeződött ágyazat rostálására, felújítására használják. Ez az egyetlen gép, amelyik a kirostált ágyazati anyagot is fel tudja használni, kezelni és külön erősítő rétegként a vasúti pályába visszaépíteni képes. Ráadásul az alépítmény-javító gépláncok közül ebből a gépből kerül ki a legkevesebb hulladék. A gépóriás huszonnégy órában dolgozik, két műszakban. Műszakonként átlag háromszázötven métert tud átépíteni. A dél-balatoni vasútfejlesztés második ütemében a tervek szerint ötvenhét nap alatt épít át 31 kilométer 175 méter vágányt.
SMD-80 vágányátépítő géplánc
Az átépítő gép modern, többfunkciós szerelvényekből áll, melyek a leghatékonyabb módon alkalmasak külön vágányépítésre vagy bontásra, illetve egyidejű átépítésre. A közel hatvanméteres gépet a Plasser & Theurer cég gyártja. Súlya eléri a 223,5 tonnát, átépítési teljesítménye mintegy kétszáz vágányméter óránként. A dél-balatoni vasútfejlesztés második ütemében 2016-ban összesen 9820 vágánymétert épített át, kilenc műszak alatt, míg a tervek szerint 2017-ben huszonhét műszakot lesz a vonalon és ezalatt 43589 vágányméteren újítja meg a vágányt.
RM 85-750 ágyazatrostáló gép
Az egyik legkorszerűbb ágyazatrostáló gép. Különlegessége, hogy alkalmas MFS kocsiról a rosta mögül új zúzottkő pótlására, miközben a gép rostál. Másik különlegessége, hogy a gépet működtető aggregát külön egységként szerepel (lényegében egy külön vagonon van) a rostáló egységtől. Gyártója szintén a Plasser & Theurer. Hossza 44,19 méter, súlya százötvenhét tonna. Teljesítménye százötven-száznyolcvan vágányméter per óra. A kaparólánc pedig óránként hatszázötven köbmétert tud eltávolítani. A dél-balatoni vasútfejlesztés második ütemében 2016-ban a 36-os vonalon dolgozott a gép, november végén kezdte a munkát és akkor tizenhét műszakban dolgozott. Idén márciusban indult újra, előreláthatóan április végéig dolgozik a munkaterületen és összesen ötven vágánykilométert rostál át.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!