Érdek nélkül tetszik: 70 év X-gépekkel a kiszáradt tó felett

iho   ·   2016.10.09. 08:45
cim2

Előtérben az Armstrong központ, háttérben az Edwards légibázis<br>(fotók: NASA)

1946. október: tizenhárom mérnök és segítőik a kaliforniai Mojave sivatagba érkeznek, hogy előkészítsék a nagy kísérletet, egy évvel később sikerül Chuck Yeager cowboyosan elszánt pilótahabitusa és a Bell gépe, no meg egy B-29-es bombázó mint anyagép segítségével átlépni a hangsebességet. A mérnökök apró csoportjából nőtte ki magát az ötvenes évek végére a NASA, a sivatagi légibázis északi peremén lévő hangárból pedig a NACA majd NASA repülőkísérleti központja, amelyet évtizedeken keresztül a nagyszerű aerodinamikai mérnök-tudós nyomán Dryden központnak neveztek, 2014-ben elnöki rendelettel kapta meg az Armstrong nevet arról a rendkívüli repülőemberről, aki elsőként a Holdra lépett, de korábban hét éven át volt a központ pilótája.

Megszámlálhatatlan kísérlet, rengeteg kutatás helyszíne volt az Armstrong-központ, amelyek a mostani megemlékezések szerint irányt szabtak az aviatikának. Az X-gépek száma lassan az ötven felé közelít, az 1-estől a máig leggyorsabb és az űr határán átmerészkedő, Armstrong által is repült 15-ösön át a mostani konstrukciókig.

X-15, a leggyorsabb repülőgép, amely túljutott az űr alsó határán is

A hetvenedik évfordulót a lenti, két érdekes légifotóval illusztráljuk. Az első 1988-ban készült a Drydenről, délnyugat felől: jobbról látható egy apró részlete a Roders kiszáradt sóstónak, ami extra hosszú leszállási esélyt biztosít a kísérleti gépeknek, ha az Edwards 4679 méteres pályája nem lenne elég... A központ előterét két hatalmas gép uralja, az egyik a Shuttle szállítására szolgáló 747-esek egyike, a másik az 1955-ben gyártott és 2004-ig szolgált B-52-es, a NASA 008, amely kísérleti szerkezetek anyagépeként működött.

Dryden 1988-ban...

A legfrissebb fotó északi irányból a következő évek egyik fontos X-gépét fantáziálja az Armstrong-központ fölé, a Lockheed hibridjét, amely a hagyományos, most uralkodó „tubusoktól”  próbál a repülő szárny felé utat találni, és ezzel nagyságrendekkel csendesebbé, gazdaságosabbá, sokkal inkább környezetbaráttá tenni a repülést.

...és az Armstrong-központ a következő X-gépek egyikének fantáziaképével

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik: az élet buszai

Érdek nélkül tetszik: szépséges születésnapos

Érdek nélkül tetszik: vikingnek lenni jó

Érdek nélkül tetszik: egy MiG átrepülte a vasfüggönyt

Érdek nélkül tetszik:hétköznapi hullámvasút

Érdek nélkül tetszik: ünnepi frázis, cargóban elbeszélve

Érdek nélkül tetszik: bál az Operában 2.

Érdek nélkül tetszik: madárember a domb fölött

Érdek nélkül tetszik: bandázó Zetorok a Dunaferr iparvágányain

Érdek nélkül tetszik: Kommandó élni akar

Érdek nélkül tetszik: 110 éves büszkeség

Érdek nélkül tetszik: Ancsával fordulózni...

Érdek nélkül tetszik: a repülővonat

Érdek nélkül tetszik: a Radikális Radiál

Érdek nélkül tetszik: a környezet fontossága

Érdek nélkül tetszik: száz év Boeing

Érdek nélkül tetszik: a mindig vidám virágvillamos

Érdek nélkül tetszik: pörgő felvontatás

Érdek nélkül tetszik: az egyik legöregebb hegymászó

Érdek nélkül tetszik: csoportkép szárnnyal, terminállal

Érdek nélkül tetszik: egy kis gőz a metróban

Érdek nélkül tetszik: a Sárkány a Marsra tart!

Érdek nélkül tetszik: őrült leleményesség

Érdek nélkül tetszik: a mosolygó óriás

Érdek nélkül tetszik: a repülő metró

Érdek nélkül tetszik: Iho-ihlet, a Hold és a repülő

Érdek nélkül tetszik: a nyugalom szigete

Érdek nélkül tetszik: új gép az öböl felett

Érdek nélkül tetszik: a lerajzolt valóság

Érdek nélkül tetszik: Human Fly, a fenegyerek

Érdek nélkül tetszik: Micimackó is így szorult be...

Érdek nélkül tetszik: ki repül háton?

Érdek nélkül tetszik: versenyszellem

Érdek nélkül tetszik: az egykori és az élő legenda

Érdek nélkül tetszik: kerti vasút a hőskorból

Érdek nélkül tetszik: katonás koreográfia

Érdek nélkül tetszik: megvan az első szivarok egyike!

Érdek nélkül tetszik: a Jég Repülői és a jeges repülő

Érdek nélkül tetszik: varázserdő az Alföldön

Érdek nélkül tetszik: égből az ünnep

Érdek nélkül tetszik: Oravecz és Coelho helyett

Érdek nélkül tetszik: a magától értetődő szépség

Érdek nélkül tetszik: a civilek ereje

Érdek nélkül tetszik: hát akkor repüljünk!

Érdek nélkül tetszik: potyázás a büfénél

Érdek nélkül tetszik: csinos hölgy kávézik, kilátással

Érdek nélkül tetszik: álom, ötven éve

Érdek nélkül tetszik: harci gépek békés őszi repülése

Érdek nélkül tetszik: az első

Érdek nélkül tetszik: megunhatatlan háttér

Érdek nélkül tetszik: a lényeg nem változott

Érdek nélkül tetszik: egy cserkészrepülő

Érdek nélkül tetszik: marhajó

Érdek nélkül tetszik: kötelékben az Álomgéppel

Érdek nélkül tetszik: fotómodellek és mások

Érdek nélkül tetszik: a veszélyes Hattyú

Érdek nélkül tetszik: londoni luxus, majd száz évvel korábbról

Érdek nélkül tetszik: Vihar Oshkosh felett

Érdek nélkül tetszik: szép dolog az elmúlás

Érdek nélkül tetszik: Lufiparádé

Érdek nélkül tetszik: akár a Hanzák virágkorában

Érdek nélkül tetszik: közel a Lódarázs

Érdek nélkül tetszik: pekingi „eklektika”

Érdek nélkül tetszik: két harcos Anglia fölött – videó!

Érdek nélkül tetszik: micsoda sorfal!

Érdek nélkül tetszik: magányosan az óceán fölött

Érdek nélkül tetszik: a pályamesterek álma

Érdek nélkül tetszik: Showtime!

Érdek nélkül tetszik: a véletlen műve volna?

Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében

Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén

Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?

Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik

Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”

Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?

Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél

Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással

Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása

Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon

Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!

Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos

Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin

Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén

Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai

Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái

Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből

Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!

Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban

Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...

Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok

Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava

Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak

Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból

Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka

Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása

Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek

Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!

Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta

Amikor Kim Dzsongun

Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is

Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.