Érdek nélkül tetszik: St. Maarten búcsúja a kék Jumbóktól
Ami egy rövid hír a légiközlekedési szakportálokon, az szomorú szenzáció a spottereknek, repülésimádóknak, pénteken repülte utoljára Boeing 747-essel a holland légitársaság az Amszterdam–St. Maarten–Curacao–Amszterdam körjáratát. És miután 2012-ben az Air France, illetve üdülőhelyi charter leányvállalata, a Corsair is áttért a kisebb A340-esre, innentől kezdve a világ egyik legszeretettebb típusa már nem látogatja a világ egyik legszeretettebb légikikötőjét, Princess Juliannát. Azt a placcot, ahol a víz és az ég tényleg összeér, ahol a fehér homokon fürdőzők feje felett olykor csak méterekre húznak át a leszálló gépek, ahol a beach egyik oldalán az étteremben úgy írják ki az érkező járatokat, mint a terminálokon, ahol a másik oldalon a pizzákat is a repteret használó légitársaságokról nevezték el!
A RoutesOnline korrekt összeállítása szerint a holland légitársaság az 1989–90-es téli szezonban kezdte el az európai latyak elől menekülő turistákat a szigetre szállítani, illetve akkorra már megvolt a megfelelő pálya a szélestörzsű gépek fogadására is. Eleinte DC-10-esekkel járt ide a KLM, majd már a következő téli időszakban beállított 747-eseket is, amelyek olykor MD-11-esekkel váltásban, hetenként eleinte egyszer majd kétszer, később akár már hatszor is leszálltak a szigeten. Volt, amikor nemcsak Curacao, hanem Aruba vagy Bonaire felé is továbbindultak innen a gépek, a járatok most sem maradnak el, csak épp a púpos óriások helyett kisebb A330-asok repülik.
A Maho Beach persze ezzel egyáltalán nem vesztette el vonzerejét, különleges fekvése, a landoló nagy gépek közelsége, a startoló jetek orkánja nyilván változatlanul látogatók tíz- és százezreit készteti ennek a helynek a felkeresésére. Akiknek van pénze és kalandvágya további izgalmas aviatikai élményekre, azok innen repülhetnek kisebb gépekkel, leginkább Twin Otterekkel a világ egyik legtrükkösebben megközelíthető repterére a szomszédos St. Barts szigetén, vagy kipróbálhatják, milyen a leszállás a világ legrövidebb pályájú közforgalmi repterén, Saba szigetén.
De amint azt a videó is mutatja, ezeknek a 747-eseknek a felszállása is nagy élmény volt, ahogy a már kevesebb kerozinnal és utassal terhelt óriás, nagyságát meghazudtoló dinamikával emelkedik ki a fenyegetően közeledő hegygerinc fölé. Mert noha egy ideig, amíg a hatóságok le nem állították a nagyon nemhivatalos versenyt, a pilóták valóban azon vetélkedtek, ki tud a lehető legalacsonyabban áthúzni a kerítés és a strand fölött leszálláskor, valójában az igazán komoly feladat ezen a pályán a felszállás. A 09-es pályán startolva közvetlenül elemelkedés után kell élesen jobbra kifordulnia a gépeknek, hogy elkerüljék a hegynek ütközést.
Sorozatunk korábbi darabjai
Érdek nélkül tetszik: hősi barikádok lettek
Érdek nélkül tetszik: 70 év X-gépekkel a kiszáradt tó felett
Érdek nélkül tetszik: az élet buszai
Érdek nélkül tetszik: szépséges születésnapos
Érdek nélkül tetszik: vikingnek lenni jó
Érdek nélkül tetszik: egy MiG átrepülte a vasfüggönyt
Érdek nélkül tetszik:hétköznapi hullámvasút
Érdek nélkül tetszik: ünnepi frázis, cargóban elbeszélve
Érdek nélkül tetszik: bál az Operában 2.
Érdek nélkül tetszik: madárember a domb fölött
Érdek nélkül tetszik: bandázó Zetorok a Dunaferr iparvágányain
Érdek nélkül tetszik: Kommandó élni akar
Érdek nélkül tetszik: 110 éves büszkeség
Érdek nélkül tetszik: Ancsával fordulózni...
Érdek nélkül tetszik: a repülővonat
Érdek nélkül tetszik: a Radikális Radiál
Érdek nélkül tetszik: a környezet fontossága
Érdek nélkül tetszik: száz év Boeing
Érdek nélkül tetszik: a mindig vidám virágvillamos
Érdek nélkül tetszik: pörgő felvontatás
Érdek nélkül tetszik: az egyik legöregebb hegymászó
Érdek nélkül tetszik: csoportkép szárnnyal, terminállal
Érdek nélkül tetszik: egy kis gőz a metróban
Érdek nélkül tetszik: a Sárkány a Marsra tart!
Érdek nélkül tetszik: őrült leleményesség
Érdek nélkül tetszik: a mosolygó óriás
Érdek nélkül tetszik: a repülő metró
Érdek nélkül tetszik: Iho-ihlet, a Hold és a repülő
Érdek nélkül tetszik: a nyugalom szigete
Érdek nélkül tetszik: új gép az öböl felett
Érdek nélkül tetszik: a lerajzolt valóság
Érdek nélkül tetszik: Human Fly, a fenegyerek
Érdek nélkül tetszik: Micimackó is így szorult be...
Érdek nélkül tetszik: ki repül háton?
Érdek nélkül tetszik: versenyszellem
Érdek nélkül tetszik: az egykori és az élő legenda
Érdek nélkül tetszik: kerti vasút a hőskorból
Érdek nélkül tetszik: katonás koreográfia
Érdek nélkül tetszik: megvan az első szivarok egyike!
Érdek nélkül tetszik: a Jég Repülői és a jeges repülő
Érdek nélkül tetszik: varázserdő az Alföldön
Érdek nélkül tetszik: égből az ünnep
Érdek nélkül tetszik: Oravecz és Coelho helyett
Érdek nélkül tetszik: a magától értetődő szépség
Érdek nélkül tetszik: a civilek ereje
Érdek nélkül tetszik: hát akkor repüljünk!
Érdek nélkül tetszik: potyázás a büfénél
Érdek nélkül tetszik: csinos hölgy kávézik, kilátással
Érdek nélkül tetszik: álom, ötven éve
Érdek nélkül tetszik: harci gépek békés őszi repülése
Érdek nélkül tetszik: megunhatatlan háttér
Érdek nélkül tetszik: a lényeg nem változott
Érdek nélkül tetszik: egy cserkészrepülő
Érdek nélkül tetszik: kötelékben az Álomgéppel
Érdek nélkül tetszik: fotómodellek és mások
Érdek nélkül tetszik: a veszélyes Hattyú
Érdek nélkül tetszik: londoni luxus, majd száz évvel korábbról
Érdek nélkül tetszik: Vihar Oshkosh felett
Érdek nélkül tetszik: szép dolog az elmúlás
Érdek nélkül tetszik: Lufiparádé
Érdek nélkül tetszik: akár a Hanzák virágkorában
Érdek nélkül tetszik: közel a Lódarázs
Érdek nélkül tetszik: pekingi „eklektika”
Érdek nélkül tetszik: két harcos Anglia fölött – videó!
Érdek nélkül tetszik: micsoda sorfal!
Érdek nélkül tetszik: magányosan az óceán fölött
Érdek nélkül tetszik: a pályamesterek álma
Érdek nélkül tetszik: Showtime!
Érdek nélkül tetszik: a véletlen műve volna?
Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében
Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén
Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?
Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik
Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”
Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?
Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél
Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással
Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása
Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon
Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!
Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos
Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin
Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén
Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai
Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái
Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből
Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!
Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban
Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...
Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok
Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava
Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás
Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak
Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás
Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból
Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka
Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása
Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek
Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!
Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta
Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is
Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!
Érdek nélkül tetszik: villámok között
Érdek nélkül tetszik: a zöld komp
Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte
Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag
Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra
Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk
Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég
Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!