Eurószázmilliókat hoz Bulgáriának a Három Tenger Kezdeményezés
A támogatásnak köszönhetően folytatódhatnak az infrastruktúra-fejlesztések, kezdve a burgaszi kikötővel, mely az észak-déli és a kelet-nyugati összeköttetések új kapujává válhat.
Az alap az amerikai Nemzetközi Fejlesztési Pénzügyi Társaságtól (IDFC) 300 millió dollár, vagyis jelenlegi árfolyamon körülbelül 113 milliárd forint támogatáshoz jut.
Az úgynevezett Három Tenger Kezdeményezés (Three Seas Initiative, 3SI) tizenkét uniós tagállamot kapcsol egybe a Baltikum, valamint a Fekete- és az Adriai-tenger között, hogy fellendítse az infrastrukturális beruházásokat ezekben az országokban, a Balkántól Közép-Európán keresztül egészen a Balti-tengerig. Az intézmény célja, hogy befektetési szempontból segítse ezen országokat a többi európai országgal való integrációban, valamint hogy azok felzárkózzanak az infrastrukturális fejlesztések terén új, multimodális fókuszú szállítási folyosók kialakításához. A 3SI alap ennek okán már végre is hajtott vasúti beruházásokat – például a lengyelországi Cargounit magánvállalatnál –, továbbá befektetett megújuló energiaforrásokba, eszközökbe, valamint digitalizációba.
A kezdeményezés már egy ideje aktívan tevékenykedik, elsősorban a céljai és tervei megvalósításához megfelelő környezet megteremtésére irányuló politikára összpontosít. Eddig már több, a finanszírozás szempontjából kulcsfontosságú befektetést hajtott végre, az IDFC-től érkező 300 millió dolláros támogatás azonban alapjaiban fogja meghatározni az elkövetkező projekteket. Az amerikai forrással így a 3SI alap tőkelekötése körülbelül 1,3 milliárd euróra, vagyis több mint 500 milliárd forintra nő.
A Három Tenger Kezdeményezés a jelentős mértékű finanszírozásnak köszönhetően már kiemelt projektjeire szentelheti a figyelmét. Az első beruházás a Bulgáriában, a Fekete-tenger partján található burgaszi kikötőt érinti. A Boszporuszhoz legközelebb fekvő uniós kikötőként stratégiai elhelyezkedésű helyszín fontos infrastrukturális létesítmény, összekötve a Három Tenger Régiót Közép-Ázsiával és a Közel-Kelettel. A kikötő elsődleges hajózási kapu az ország két legfejlettebb és leginkább ipari városa, Szófia és Plovdiv felé is, mivel közvetlen kapcsolattal bír a bolgár vasúthálózathoz. A beruházás tovább fogja erősíteni az uniós integrációt az infrastrukturális hiányosságok csökkentésével, ezen felül az összeköttetések javításával és a kikötő kapacitásának növelésével szélesebb körű gazdasági előnyöket fog nyújtani a régiónak.
És hogy mit jelent egy beruházás a kikötőnek? Amint azt a piac az orosz–ukrán háború kitörése óta eltelt hónapok során megtapasztalhatta, a délkelet-európai alternatív szállítási kapuk, mint például a Romániában található konstancai kikötő, egyre nagyobb jelentőséggel bírnak és egyre inkább teret hódítanak. Ennek eredményeként a régióba történő befektetés, továbbá a szükséges infrastruktúra és az európai hátországgal való összeköttetések kiépítésével, lehetővé teheti azt, hogy több kikötő is átvehesse ezt a szerepet, megalapozza az európai közlekedés jövőbeli kilátásait, beleértve a vasútét is – adja hírül a Rail Freight.
(Nyitóképünkön a burgaszi kikötő. Kép forrása: cogoport.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!