Feketelista: akik és ahonnan nem repülhetnek Európába
Nepál mindegyik légitársaságával felkerült az Európai Uniónak arra a listájára, amely az illető állam és/vagy cég gépeinek megtiltja a berepülést az Európai Unióba. A döntés érthető akkor is, ha csak a statisztika felől nézzük: az Aviation Safety Network táblázatai szerint a Himalájában fekvő, egyébként igen komoly turistaforgalommal büszkélkedő kis országban idén három súlyosabb légi baleset történt, tavaly pedig két kisebb utasszállítót ért halálos katasztrófa: az elmúlt három év során összesen hat balesetben 95-en haltak meg. Mindezek fényében a listára kerülés azt is jelenti, hogy ha egy utas emiatt lemondja a nepáli céggel történő repülését, amit egy európai utazási ügynökségnél fizetett ki, az ügynökség köteles visszatéríteni neki a jegy árát.
Sim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési biztosa a frissített lista kapcsán jelezte, a jelenlegi repülésbiztonsági helyzet Nepálban nem hagyott más lehetőséget az Európai Uniónak, mint hogy az összes ottani társaságot feltegyék az úgynevezett biztonsági listára, ugyanakkor a biztos felkérte az európai légi hatóságot, hogy az EASA segítsen Nepálnak egy repülésbiztonsági projekt végig vitelében.
Ehhez azt érdemes tudni, hogy amikor az EU ilyen döntésre jut, tehát hogy egy egész országot illetve annak kivétel nélkül minden hordozóját a listára teszi, az nem egyszerűen az ottani cégének szóló intézkedés, hanem főképp az illető ország repülésbiztonságot felügyelő hatóságának, ugyanis a balesetek nagy száma mindenképp összefüggésben áll azzal, hogy a felügyelet hiányos, nem megfelelő, esetleg nem is épült ki a hatóság intézményrendszere a nemzetközi normáknak megfelelően. Meg is lehet fordítani a logikát, vannak olyan országok, ahol a hatósági szigor még mindig nem tűnik elégségesnek, miközben a legjobb légitársaságok már átvették és érvényesítették a gyakorlatukban az őket érintő nemzetközi szabályozókat, őket kivételként kezelik a tilalom alól.
Ennek megfelelően huszonegy ország bejegyzett légitársaságait tiltja el az Unióba való berepülésből az EASA: Afganisztán, Angola, Benin, a két Kongó, Dzsibuti, Egyenlítői Guinea, Eritrea, Kirgizisztán, Libéria, Mozambik, Nepál, Sierra Leone, Sao Tomé és Principe, Szudán, Sváziföld és Zambia összes hordozóját. Gabonban három, Indonéziában öt, Kazahsztánban egy, a Fülöp-szigeteken is egy légitársaság kivételt képez, vagyis ezek azok a cégek, amelyek az ország általános légügyi helyzetétől függetlenül, és esetleg megszorításokkal, de teljesítik a normákat és repülhetnek Európába.
Kallas szerint a repülésbiztonság általában javul, ez ügyben különösen biztatónak mondta a Fülöp-szigeteken, Szudánban és Zambiában tapasztalt változásokat, amelyek révén ha továbbra is jó irányban mozognak a dolgok, pozitív döntés várható. Líbiában maguk a társaságok tartózkodnak önkéntes alapon a polgárháború óta attól, hogy az Unióba berepüljenek. Ugyancsak változásokat hozott a listán egyes légitársaságok megszűnése, illetve újak alakítása négy olyan országban, ahol általános a tiltás: Kirgizisztánban, Indonéziában, Kazahsztánban és Mozambikban.
Van két olyan légitársaság, amely esetében maga a cég lett kitiltva, nem a bejegyzésnek helyt adó ország: a Surinamban működő Blue Wing Airlines és a ghánai Meridian Airways. A légitársaságok egy másik csoportja csak bizonyos szigorú plusz feltételek esetén repülhet az Unióba, ezek közé tartozik a kazah Air Astana, az észak-koreai Air Koryo az angolai TAAG, és ami számunkra különösen érdekes, mert gépei időnként feltűnnek Budapesten is: az Iran Air.
Ezeknek a légitársaságoknak az esetében olykor lajstromjel szerint feltünteti az Unió listája, hogy mely gépekkel szabad a berepülés. Az Iran Air esetében például a társaság 14 A300-asa, 8 A310-ese és egy 737-ese berepülhet, a többi gép nem: ki van tiltva például a cég összes (pótalkatrészekkel nemigen ellátott) Boeing 747-ese. Az észak-koreiaiak flottájából csak a két Tu-204-es repülhetne felénk. A kazah Air Astana gépei közül egy Boeing 767-es, egy 757-es, és a keskenytörzsű Airbusok, az angolai TAAG flottájából pedig a 777-esek nincsenek kitiltva Európából, a gaboni Gabon Airlines egy szál 767-essel vehet részt az uniós forgalomban.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!