Folyamatosan szerzik be az új, hazai gyártású regionális motorvonatokat a lengyelek

iho/vasút   ·   2024.09.14. 16:00
kolejemalopolskie_newag

Most a Kis-lengyelországi vajdaságban szolgáltató Koleje Małopolskie (KMŁ) vasúttársaság vásárol a Newagtól.

A napokban megkötött keretszerződés alaprendeléseként hat szerelvényt vesznek 345 millió złoty (jelenlegi árfolyam alapján 31 milliárd forint) értékben. A beruházást a 2021–2027 közötti uniós támogatási időszakban a Kis-lengyelországi (Małopolska) régió számára elérhető alapokból (FEM) finanszírozzák.

A kontraktus opcionálisan további tizenkilenc motorvonat lehívását is magába foglalja, mellyel már 1,3 milliárd złotyra (120 milliárd forintra) rúg a beszerzés. Tizennégy szerelvény 770 millió złotys (71 milliárd forintos) költségét vagy az EU Helyreállítási és Ellenállási Alapjából (RRF), vagy pedig az Infrastrukturális, Klíma- és Környezetvédelmi Alapjából fogják állni. A fennmaradó öt vonatot a tervek szerint később hívják le, az értük kért 277 millió złotyt (cirka 25,5 milliárd forintot) pedig a régió számára igénybe vehető uniós forrásokból fizetik majd ki.

A vonatokra összesen 550 utas férhet majd fel, közülük 236-an találhatnak ülőhelyet. A kor elvárásainak megfelelően a látás- és hallássérült utasok közlekedése érdekében taktilis és vizuális tájékoztatókkal szerelik fel őket. A mozgáskorlátozottak, a kerékpárral és babakocsival közlekedők be- és kiszállását az ajtóknál lenyíló rámpa segíti, az utastérben pedig külön terek állnak majd a rendelkezésükre. Ezen felül az akadálymentes WC-ben pelenkázóasztal is elérhető lesz.

A Lengyelországban általános három kilovoltos egyenáramú rendszerről üzemelő járművek a tervek szerint 2027-től állnak majd forgalomba a Kis-lengyelországi és az azzal szomszédos vajdaságokban.

A Kis-lengyelországi vajdaságban 2014 óta folyamatosan és jelentősen nő a regionális vasúti járatokat választó utasok száma: míg tíz éve körülbelül hétmillióan vonatoztak évente, jelenleg már közel 22 millióan használják a vasutat. A vajdaságban ezért úgy vélik, korszerű és jól felszerelt járművekre van szükség – jelenti a Railway Gazette.

A vasúttársaság már jó néhány Impuls motorvonatot állított üzembe az elmúlt években: a flotta jelenleg tizenkét négyrészes és öt ötrészes szerelvényből áll.

Néhány napja az alsó-sziléziai Koleje Dolnośląskie (KD) regionális vasúttársaság rendelt tíz ötkocsis, Elf elnevezésű villamos motorvonatot a szintén hazai Pesától, aminek köszönhetően már harmincöt példányból álló Elf-flottát vethetnek majd be 2026-tól.

(Nyitóképünkön a Koleje Małopolskie egyik 31WE sorozatú Newag Impuls motorvonata. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek