Francia mintára épülhetnek a cseh nagysebességű vonalak

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2019.04.16. 09:00
400px_tgv

Csehország a francia nagysebességű vasúthálózatot üzemeltető TGV társaság szabályai és normái szerint kívánja megépíteni saját nagysebességű vasúti hálózatát. Az együttműködésről április 12-én a kelet-csehországi Pardubicében egy szakmai konferencián írt alá közös megállapodást a cseh vasúti infrastruktúra-kezelőség (SŽDC) és francia partnere (SNCF).

(fotó: a szerző)

A vasúti konferencián Jiří Svoboda, a cseh vasúti infrastruktúra-kezelőség (SŽDC) igazgatója kiemelte, hogy a nagysebességű vasútvonalak építésére vonatkozó szabályokat és az előírásokat gondosan és alaposan kell kezelni. Azt, hogy egyáltalán hogyan kell megépíteni egy nagysebességű vasútvonalat, a sikeres projekt alapja. Véleménye szerint arra nincs szükség, hogy mindezeket Csehországban újra ki kellene dolgozni, miközben Franciaországban már negyven éve megalkották ezeket és ezek alapján sikeresen működtetik a nagysebességű vasúthálózatot.

A SŽDC és az SNCF tavaly szeptember óta tárgyaltak a francia szabályok és tapasztalatok átadásáról a cseheknek. Svoboda közölte, hogy ezért Csehország 11 millió koronát (138,6 millió forint) fizet ki a franciáknak, de ez egy jövedelmező befektetés, mivel ezzel nagyon felgyorsulhatnak a munkálatok. A francia szabályok szerint épültek például a marokkói és részben a spanyolországi nagy sebességű vasútvonalak is. A cseheknek nincsenek semmiféle saját elemzéseik, és terveik azzal kapcsolatban, hogy milyen szabályok és követelmények szerint válasszák ki az építtetőket. Ezeket most egy csomagban megkapják. A memorandum alapján a csehek szakértőket küldenek ki Franciaországba, hogy a helyszínen ismerkedjenek meg a tapasztalatokkal. A szükséges projektek kidolgozását az SŽDC már az idén elkezdi. Az első fázisban három próbaútvonal létrehozását tervezik, mégpedig Prága, Brünn és Ostrava közelében.

A nagysebességű vasúthálózat tervei (forrás: SŽDC)

A konferencián az is elhangzott, hogy a nagysebességű vasúti hálózat kiépítése mintegy 20-25 évig is eltarthat, s a várható költségek elérhetik a 600 milliárd koronát. Alena Schillerová pénzügyminiszter kijelentette, hogy a kormány elképzelései szerint a projektet több forrásból fogják finanszírozni. Csehország Pénzügyminisztériuma nemrég hitelszerződést kötött az Európai Befektetési bankkal 3 milliárd korona (37,5 milliárd forint) értékű kölcsön felvételéről, amelyet vasúti infrastrukturális projektekre fordítanak majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek