Frissítené távolságivonat-flottáját a VIA Rail
A járműbeszerzés részeként új kilátókocsikat is forgalomba állítana a kanadai állami távolsági személyszállító vasúttársaság.
A távolsági és regionális flottát érintő beruházás értelmében több mint negyven mozdonyt és összesen 313, kilenc különböző típusú vasúti kocsit szereznének be. Az opcionálisan további járművek beszerzését is lehetővé tevő megállapodáson felül egy olyan, alapértelmezetten húsz évre szóló műszaki támogatási és alkatrészellátási szerződést is kötnének, melyet két alkalommal meg lehet hosszabbítani további tíz évvel.
A VIA Rail szerint az új szerelvényekkel korszerű, kényelmes, akadálymentesebb és fenntartható utazási élményt tudnak majd nyújtani, fenntartva az Atlanti- és a Csendes-óceán partjai közötti transzkontinentális szolgáltatásokat, összekötve az ország közösségeit, és még több kanadait ösztönözve a vasúti utazásra.
A 2024-es szövetségi költségvetésben Kanada komoly összeget különített el a VIA Railnek a Québec City–Montréal–Toronto–Windsor folyosón kívüli útvonalakon használt járműveinek teljes cseréjére, lévén ezen járműveknek jó része cirka hetvenéves, ezért bőven megérett a nyugdíjazásra – a Budd-gyártmányú, rozsdamentes acélból készült kocsikat még 1955-ben állították forgalomba, noha a kilencvenes évek közepén felújították őket. A Quebecet Windsorral összekötő viszonylatra a Siemens Mobilitytől szereznek be új gyártású ingavonatokat, vagyis a tervezett szerelvényekkel a vasúttársaság teljes távolsági flottája lecserélődne.
A dízelmozdonyok dízelerőforrásának eleget kell tennie a környezetvédelmi hatóság (EPA) Tier 4-es szintű emissziós előírásainak. Ráadásul a gépeket úgy kell megtervezni, hogy a jövőben át lehessen alakítani valamilyen zéró kibocsátású technológiára.
A hagyományos és akadálymentes hálókocsikat, fekvőhelyes, étkező-, panoráma- és kilátókocsikat úgy alakítják majd ki, hogy eddig példa nélküli hozzáférhetőséget és kényelmet nyújtsanak. A járműveknek ki kell bírniuk Kanada fagyos teleit, meleg nyarait, valamint az óriási távolságokat, például a Toronto és Vancouver között közlekedő, irányonként 4466 kilométeres távot abszolváló The Canadian járaton.
A szerelvényekkel új szintet terveznek elérni gasztronómiai és vizuális téren is. Az étkezőkocsikon magas színvonalon felszerelt konyhát alakítanak ki annak érdekében, hogy a szakácsok friss helyi alapanyagokból készíthessék el a fogásokat, a panorámakocsikban és a híres kilátókocsik leendő új verziójában ülve pedig gyönyörködni lehet a változatos, hegyekből, erdőkből álló kanadai tájban, a növény- és állatvilágban – számol be a Railway Gazette.
A VIA Rail és a kanadai távolsági vasúti közlekedés történetébe korábbi írásunk enged bepillantást.
(Nyitóképünkön a kilátókocsi látványterve. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!