Grandiózus Boeing-nyitány Dubajban
Meglépte a Boeing a nagy lépést: a szárny gyártási helyszínének problémája ellenére a Dubai Airshow első napján az amerikai gyártó hivatalosan is útjára bocsátotta az eddig is igen sikeres 777-es új változatának programját. A korai kiadású gépekkel együtt mostanság már 1100 körüli példányban forgalomba állított szélestörzsű X-verziója új, nagyobb fesztávolságú, felhajtható végű kompozit szárnnyal, új hajtóművel, modernizált (főképp a 787-eshez kifejlesztett technológiák bázisán működő) fő rendszerekkel és pilótafülkével kerül majd a megrendelőkhöz, akik rekordszámban voksoltak már most, a kibocsátáskor a gépre: négy légitársaság összesen 259 példányra kötött fix vagy opciós szerződést, adja hírül a Boeing.
A Lufthansa 34, az Etihad 25, a Qatar Airways 50 és az Emirates 150 gépre szóló megállapodásának összértéke listaárakon 95 milliárd dollár, vagyis bőven bebizonyosodott az a várakozás, hogy Dubajban kétszázon felüli példányban vásárolnak majd a légitársaságok a legnagyobb kéthajtóműves típusból, amely a jelenlegi kéthajtóművesek és a négyhajtóművesek közti kategóriát tölti ki.
Az újdonság azoknak a légitársaságoknak is megoldást jelent, amelyek a most piacon lévő óriásgépek helyett állítják majd csatasorba a Triple Seven X-et, ennek nagyobb változatai ugyanis már gyakorlatilag az A380 és a Boeing 747-8 kapacitásával összemérhető utasszámmal, de azoknál jóval gazdaságosabban repülhetnek hasonlóan hosszú járatokat.
Ezért mondja a Boeing a közleményében, hogy a 777-9X a maga több mint 400 ülőhelyével egy új utasszállító osztályt jelent. Ennek a gépnek a kapacitása a versenytárs A350-es legnagyobb, és még ugyancsak tervezés alatt álló 1000-es verzióját is ötven utassal meghaladja: ezt az európai versenytársat a rövidebb 777-es változat, a 8X támadja közvetlenül a piacon.
A 9X hatótávolsága a mostani közlés szerint 16 ezer 185 kilométer lesz, a rövidebb 8X 350 utassal 17 ezer 220 kilométert tehet majd meg leszállás nélkül. Ezek az adatok a Boeing szerint azt jelentik, hogy az új amerikai szélestörzsűek a konkurens típusoknál jóval gazdaságosabban üzemeltethetők majd az interkontinentális vonalakon. A tervezés már zajlik, a gyártás 2017-ben indul, az első példányok 2020-ban kerülhetnek a megrendelőkhöz, hangzik a Boeing közleménye.
A 777X kibocsátója az Öböl-vidék három nagy légitársaságának (és egyben a típus három itteni vásárlójának) egyike, az Etihad lesz, az Abu Dhabi központú hordozó tizenhetet a nagyobb 9X-ből szerez be és nyolcat a 8-asból, a további tizenkét opciós gép változatairól még nincs döntés.
Az Etihad ugyancsak bejelentette harminc Dreamliner megvásárlását a gép leghosszabb, 10-es változatából, ezzel a Boeing 787-es rendelésállománya meghaladja az ezret. Ezt a mennyiséget a Boeing szerint a kibocsátástól számított időn belül más szélestörzsű típusnak még sohasem sikerült elérni ilyen gyorsan. Az Etihad ugyanakkor ezzel előlép a legnagyobb Dreamliner-üzemeltetővé, hiszen a korábbi rendelésekkel együtt most már hetvenegy kompozit-építésű gépet állít majd forgalomba.
És még egy fontos üzletkötés, megint csak hatalmas tételben: a térség legerősebb diszkont-társasága, a flydubai száztizenegy keskenytörzsű Boeingra kötött opciós megállapodást, száz példányt vásárol a továbbfejlesztett MAX-változatból, és tizenegyet a most futó NG-család 800-as verziójából. A MAX teljes rendelésállománya ezzel már 1600-ra emelkedett.
(Holnap foglaljuk össze részletesen az első nap ugyancsak fontos és méretes Airbus-üzleteit: az Emirates 380-as és az Etihad 350-es rendelését.)
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!