Hamarosan ismét mozdony dolgozhat a Kecskeméti Kisvasúton!

A C50-es beszerzése újabb hatalmas mérföldkő a kisvasút újraindítása felé.
A Kecskeméti Kisvasút (KK) 2009-es leállításakor öt vontatójármű volt Kecskeméten, köztük négy dízelmozdony és egy gőzös. A vasutat akkor a MÁV Zrt. üzemeltette, a személyszállítást ezen a vonalon nem vette át a MÁV-Start Zrt. A mozdonyok tulajdonosa azonban a vasút 2007-es feldarabolásakor a MÁV-Trakció Zrt. lett, ami később beolvadt a MÁV-Startba. A Start a dízelmozdonyokból hármat a balatonfenyvesi kisvasútra, egyet pedig a budapesti Gyermekvasútra vitt el. Később több személykocsi is elkerült Balatonfenyvesre és a Gyermekvasútra is. Legutoljára a Bugaci Kispöfögő névre hallgató gőzmozdonyt szállították el Balatonfenyvesre, 2021. május 20-án.
A most érkezett, 98 55 8235 415-7 pályaszámú jármű egy C50-es dízelmozdony, a hazai kisvasutak meghatározó mozdonytípusa. Nem azonos a leállítás előtt a Kecskeméti Kisvasúton dolgozó mozdonyokkal, de kis tömege miatt a jelenlegi pályaállapotokra a leginkább ez alkalmas. 1953-ban gyártották, négyhengeres Csepel dízelmotor hajtja, és nem először jár Kecskeméten: 1961 és 1974 között pályafenntartási feladatokat ellátó vonógép volt, innen vitték el a tömörkényi halgazdasági vasútra. Az időközben üzemképtelenné vált mozdonyt egy magánszemély vásárolta meg a halvasútról, aki példás igényességgel, jelentős részben saját kétkezi munkájával felújította, tőle bérli a járművet a Kecskeméti Kisvasutat üzemeltető Metavia Rail Kft.
Az üzembe állítás várhatóan még hónapokig eltart, ez idő alatt a vonatközlekedéshez szükséges jogszabályi kötelezettségek teljesítése és a vasúti pálya állapotának javítása is meg fog valósulni. Első lépésben Kecskemét KK és Törökfái állomás között lehet majd utazni.
A Kecskeméti Kisvasút új alapokon történő újraindítása 2020-ban kezdődött el, az utóbbi években a kiskunmajsai szárnyvonalat sikerült a hajtányok számára járhatóvá tenni. A kis járművek azonban elérték kapacitásuk határát, és további korlátokkal is rendelkeznek, például az időjárás hatásai ellen nem védettek, ezért az üzemeltető nagyobb járművek forgalomba állítása mellett döntött. A szolgálatot több más kisvasúthoz hasonlóan vasutasok, vasútbarátok végzik szabadidejükben. Az újraindítás egyes fázisai, így a mozdony szállítása is széleskörű összefogással, rengeteg önkéntes munkával, több magánszemély és vállalkozás pénzbeli adományával, illetve kapacitásainak felajánlásával valósult meg.
(Nyitóképünkön az új szerzemény, a C50-es mozdony. Kép forrása: Varga Benedek)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!