Hibrid Mercedes Intourót tesztel a Volánbusz

iho/közút   ·   2023.10.26. 15:00
mercedes_intouro_k_hibrid

A helyközi forgalomba szánt, hibrid-dízel meghajtású járművel Budapest és Jászberény között lehet utazni.

Újabb izgalmas autóbusz próbaüzemével folytatja az idei járműteszteket a Volánbusz: az Omnibus Hungária Kft.-nek köszönhetően ezúttal a német Daimler Buses GmbH buszgyártó egyik legújabb büszkesége, a tavaly bemutatott, helyközi-elővárosi forgalomba szánt, hibrid Mercedes-Benz Intouro K tűnik fel a magyar utakon. A jármű tervezett futásteljesítménye meghaladja a napi 230 kilométert.

A tesztjárműben található, a Citaro C2-ből már ismert 48 voltos, úgynevezett lágyhibridrendszer alacsonyabb fogyasztást és így gazdaságosabb üzemeltetést eredményez. A mindössze 156 kilogramm tömegű rendszer a tetőn elhelyezett Mild Hybrid Storage egységben tárolja a gördüléskor és fékezéskor termelt elektromos energiát, amellyel a tizennégy kilowatt teljesítményű elektromotor elinduláskor és üresjáratban támogatja a dízelmotor működését. A hibridrendszer részét képező rekuperációs modulokat a továbbfejlesztett, 2.0-s szoftver vezérli.

A hibrid Intouro utastere (fotó: Volánbusz Zrt.)

A normálpadlós autóbusz 10745 milliméter hosszú, két utasajtóval (elöl egy-, középen kétszárnyú külső lengőajtóval) rendelkezik; az utastér belső világítása LED-es, leszállásjelzőket és vésznyitókat is elhelyeztek. A kocsi 41 TSE (Travel Star Eco), dönthető, kartámlás ülőhelyet kínál, a második ajtóval szemben további lehajtható üléseket építettek be, valamint 21 álló utas is felfér. Az utaskomfortot egy 32 kilowattos, EvoCool Comfort légkondicionáló-, illetve egy azt kiegészítő fűtőberendezés szolgálja. Az utastájékoztatás három LED-es kijelzőn keresztül zajlik.

Az autóbuszon utazók biztonságáról ABS, ASR, valamint ABA5 vészfékasszisztens, SPA sávtartó asszisztens és ESP menetstabilizátor gondoskodik. A kormányzást RB-Servocom 8098 típusú kormánymű teszi könnyebbé. A mellső futómű a ZF 82 RL EC típusú, független felfüggesztése, hét és fél tonna teherbírással, a felnikre 295/80 R22,5 M+S abroncsok kerülnek.

Az autóbuszvezető munkáját tempomat, jobb oldalon pedig Sideguard Assist holttérfigyelő rendszer segíti. A vezetőülés légrugós, kifordítható, fűthető, szellőztetett, deréktámasszal és lehajtható karfákkal felszerelt. A vezetőteret üvegfal választja el az utastértől.

A járművet a Mercedes-Benz OM 936 típusú, hathengeres, 7698 köbcentiméter hengerűrtartalmú, 260 kilowatt teljesítményű, Euro 6-os emissziós szabályozásnak megfelelő erőforrása hajtja. Alternatív hajtásként 48 voltos, úgynevezett lágyhibridrendszer segít be.

Kedvező hosszúsága és 18,34 méteres fordulási sugara a szűkebb városi utcákban és a kanyargós, akár hegyvidéki utakon való közlekedésre is alkalmassá teszi a buszt. A fékezési energia elektromos árammá való alakításának köszönhetően a jármű üzemeltetése üzemanyag-takarékos és költséghatékony, így a beszerzésére fordított kiadás gyorsabban megtérül. Ugyanakkor a fenntarthatósági szempontok mellett a környezetkímélő megoldás és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás jelentősége sem hanyagolható el.

Alig egy év leforgása alatt ez a negyedik jármű, amelyet a Volánbusz tesztelésre megkapott: 2022 októberében egy Credobus Econell 12 Next futott a főváros agglomerációjában, májusban Békéscsabán egy Mercedes-Benz eCitaro NMC3-mal ismerkedhettek meg a helyiek, Székesfehérváron pedig egy elektromos Iveco E-Way GX 337 mutatkozott be júliusban a városlakóknak. 2020 óta több mint húsz új típust tesztelt a Volánbusz, köztük gázüzeműeket és elektromos meghajtásúakat is, sőt tavaly Magyarországon először egy hidrogénmeghajtású busz is részt vett a közösségi közlekedésben.

(Nyitóképünkön egy Mercedes-Benz Intouro K autóbusz. Kép forrása: Volánbusz Zrt.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek