Hivatalosan is bejelentették: Pendolino is jár decembertől Kassára

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.09.11. 18:30
kiskep

Előző cikkünkben a puszta feltételezést taglaltuk, aztán jött a próbaút Szlovákia északnyugati csücskében, most pedig jöhet a nagy bejelentés: december 14-étől Pendolinóval utazhatunk Prágából Kassára.

Mire hó fedi be a csúcsokat, a Pendolino valóban ott lesz<br>(fotó/shop/: railpage.net)

A Cseh Vasutak (ČD) és a Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) megegyezett a Pendolino szerelvény közlekedtetésén Kassa és Prága között. Most már biztos, hogy a Tátra alatt is fotózható lesz az eddigi cseh vasúti csúcsminőség. Ez azt jelenti, hogy a cseh főváros és a kelet-szlovákiai nagyváros között nem kis mértékben csökken a menetidő. Mindez még úgy is, hogy a Pendolinók a hosszabb útvonalon, Ostraván és Oderbergen (Bohumín) át járnak majd.

A bőrönd nem véletlenül van középen, sok hely ugyanis a nagyobb poggyászoknak nincs a vonaton...<br>(fotók: a szerző)

A mai Košičan EC a Prága–Kassa távot Vsetínen keresztül 8 óra és 21 perc alatt teszi meg, visszafelé ez a menetidő öt perccel hosszabb. A közelgő új menetrendben a két város közti járat vasúton picivel több, mint 7 és fél óra lesz. Ezzel csúcstartóként kerül be a Prága–Kassa vasúti összeköttetés történelmébe. Az ötvenes években például még 14–15  óra körül volt a vonatok menetideje a főváros és a legkeletibb nagyváros között. Ekkor a járatok körülbelül 50 kilométer per órás átlagsebessággel araszoltak. Tíz évvel ezelőtt már sokkal jobb volt a helyzet, de még akkor is 9 és fél óra körül volt a vonatok menetideje 74 kilométer per órás átlagsebesség mellett. Az idei menetrendben sikerült tovább növelni az átlagsebességet, s egyben csökkenteni a menetidőt – ez ma 80 kilométer per óra, valamint 8 óra és 21 perc. A Pendolinónak köszönhetően a menetidő rekord alacsony értéket ér el, mivel csaknem egy egész órával rövidül a 2013/2014-es menetrendhez képest. A járat átlagsebessége 95 kilométer per óra lesz, amivel Közép-Európa egyik leggyorsabb nemzetközi járatává növi ki magát a Košičan.

Lesz csapolt Prazdroj is

Nemcsak gyorsabb lesz viszont a vasúti összeköttetés, lényegesen javul az utazás komfortja, és a vonaton nyújtott szolgáltatások minősége, valamint sokasága is. Ugyanúgy lesz fedélzeti portál, wifi és bisztró, mint a cseh belföldi járatokon. A Pendolino utasainak kiegészítő szolgáltatásokat is felajánlanak majd a célállomásokon, mint például a taxi, szállásbiztosítás, a Tátrában kedvezményes síbérlet, satöbbi.

A Prágát Kassával összekötő Pendolino Olomoucon és Ostraván keresztül jár majd decembertől, tehát nem a mai útvonalon (régebben is a szénbányák agglomerációja felé közlekedett a vonat). Az első és még nem hivatalos információk szerint (a pontos menetrendet, és az árakat, szolgáltatásokat később hozzák nyilvánosságra) a cseh Pendolino egynapos fordában járja majd meg Kassát, reggel hat óra körüli indulással Prágából, s 14 óra körüli érkezéssel Kassára, onnan pedig szinte postafordultával 15 óra körüli indulással lódulna neki a visszaútnak, Prágába pedig még aznap, 23 óra előtt érne be. Pendolino már járt a szlovák vasútvonalon, menetrend szerint a Prága és Pozsony közötti Slovenská strela nevű EC járaton tűnt fel 2006 és 2009 között, de megmutatta magát Zsolnán is egy rövid ideig a szerelvény.

A Pendolino fedélzeti portálján keresztül ételt-italt is rendelhet az utas

Joggal tehetik fel többen a kérdést: és mi lesz az „autovlakkal” – azaz az autószállítással a nappali járaton? Erre is van megoldás! (Miért is ne lenne, ha jön a konkurencia is a vonalra? Egyszercsak mindenre van megoldás.) A ČD és a ZSSK abban is megegyeztek, hogy hétvégi mentesítőjáratot is indítanak a két város között, mégpedig pénteken délutánonként Prágából Kassára, visszafelé pedig vasárnaponként ugyanúgy Ostraván keresztül. Erre a járatra csatolják majd az autószállító kocsit is – ez tehát sima expressz járat lesz.

A nyár végén már próbázott a Pendolino Szlovákiában

Ezzel még nincs vége a vasúti közlekedésben beálló változások sorának cseh–szlovák fronton. Az Excelsior gyorsvonatot megszüntetik, közvetlen háló- és fekvőhelyes kocsijait Chebbe viszont meghagyják, csak átcsoportosítják más járatokra. Maga a gyorsvonat helyett csupán Zsolna és Ostrava között lesz nemzetközi kapcsolat az Excelsior időfekvésében (EC Olše). Prága és Kassa között az éjjeli vonatpárok tehát háromról kettőre zsugorodnak, megmarad a Slovakia EuroNight és a meglévő Šírava gyorsvonat, amelyet viszont Bohemiára keresztelnek át. Utóbbi szlovákiai célállomása ugyanúgy Homonna marad. Az autószállítás is marad a régiben, azaz a Slovakián lesz a poprádi, a Bohemián pedig a kassai „autovlak”. Maradnak a Prága–Besztercebánya és a Prága–Zólyom viszonylatú közvetlen hálókocsik is.

Csak néhány óra telt el a ČD hivatalos sajtóközleményének kiadásától, s máris itt a válasz: a hírek szerint a sárga vonatokat közlekedtető Regiojet már október közepétől elindíthatja járatait Kassára. A lépésnek jogi akadályai nincsenek, a Regiojet bármikor beléphet a szlovák vasúthálózatra. Még egy jel mutat arra, hogy október közepén indulnak a konkurens vonatok: október közepei kezdéssel keresik az új alkalmazottakat Szlovákiában. Már csak azt kell kivárnunk, hogy melyik vasúttársaság mennyiért viszi majd el az utasokat Kassára.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Nem tudja, mennyiért veheti igénybe a közösségi közlekedést március 1-jétől? Akkor irány az ujtarifa.hu!

iho/vasút   ·   2024.02.21. 13:00

Tájékoztató weboldalt indított a MÁV–Volán csoport a március 1-jével induló új tarifarendszerről, melyen többek között az új bérletekről és kedvezményekről, a 24 órás napijegyekről, valamint a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásokról lehet informálódni.