India Airshow: pozitív jóslatok, borús jelen

iho/repülés   ·   2012.03.18. 10:00
cim

A harmadszor megrendezett, és ma záruló India Airshow Hyderabadban megint alkalmat adott a két nagy utasszállító-gyártónak arra, hogy megjelentesse a maga előrejelzéseit a regionális piacról. India nagysága, gazdasági erősödése és nem utolsósorban a földi infrastruktúra gondjaiból adódó légiszállítási igénye az egyik legfontosabb eladási helyszínné teszi a kontinensnyi országot.

Viszont kevésbé optimista hátteret ad a jóslatoknak a második legnagyobb indiai légitársaság, a Kingfisher túlélésért folytatott harca, miközben az is elég világos a szakmai közvélemény előtt, hogy az állami Air India a beléje pumpált költségvetési milliók nélkül ugyancsak a veszélyzónában küszködne.

(fotó: wikimedia)

Az Airbus következő húsz évre szóló prognózisa szerint India 1043 új repülőgépet igényel, közülük 1020 utasszállító és 23 speciálisan teherszállító repülőgép lenne. A megrendelések értékét az európai gyártó 145 milliárd dollárra becsüli. Az utasszállítók közül 160 lenne mindössze a leselejtezendő gépek pótlása, a többi viszont az új szállítási igények kielégítésére szolgálna majd. Az 1020 utasszállítóból az Airbus előrejelzése szerint 646 lesz a keskenytörzsű, 308 kétfolyosós szélestörzsű és a maradék 66 gép tartozik majd az A380 által dominált óriásgép-kategóriába.

Az Airbus Hyderabadban nyilatkozó egyik vezetője, Van Der Heijden elmondta: a gyártó a világ utasszállító-piacából 50 százalékos részesedést céloz meg, és Indiában is igen erős pozíciókat remél. Ennél konkrétabban nem válaszolt sajtótájékoztatóján arra a kérdésre sem, nem aggasztja-e az Airbust az, ami a Kingfisherrel történik épp ezekben a napokban. Az Airbus inkább csak azt hangsúlyozza, hogy az indiai légiforgalom évi 7,2 százalékkal nő, ami a világátlag csaknem duplája, és az ázsiai–csendes-óceáni térség majd hatszázalékos évi erősödését is jóval meghaladja.

(fotó: Jet Airways)

 

A Boeing pozícióját kiterjedt indiai rendelésállomány határozza meg: az amerikai gyártónak a következő hat évben 113, főképp keskenytörzsű gépet kell leszállítania a szubkontinens légitársaságainak. A Jet Airways például 10 787-est és 43 737-est rendelt.

A Boeing jelen lévő – nem elnöki rangú – vezetője sajtótájékoztatóján az Airbushoz hasonlóan igyekezett cáfolni, hogy az indiai légitársaságok igen komoly veszteségessége befolyásolná a jövendő megrendeléseket. Ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy két nagy vásárlója, a Jet Airways és a SpiceJet valóban hónapról hónapra veszteséget termel, ami a Boeing számára sem megnyugtató. Ezeknek a társaságoknak emelniük kellene a jegyárakon, és a megfelelő kapacitású gépeket kellene, hogy a megfelelő útvonalakhoz rendeljék – mondta a Boeing képviselője, aki ugyanakkor úgy tájékoztatott, hogy az indiai légiforgalom nehézségei ellenére az amerikai gyártóhoz még egyetlen gép megrendelésének lemondása sem futott be.

(fotó: wikimedia)

A Boeing egyébként, amint a globális előrejelzésben, úgy az indiai kilátások megítélésében is valamivel optimistább az európai vetélytársnál: 277 gép eladásával többet számol a következő húsz évre, vagyis szerinte 1320 gépet igényel az ország piaca 150 milliárd dollár értékben.

A Boeing ugyanakkor láthatóan ugyancsak óvatos a maga piaci részesedésének megítélésében, ami mögött nemcsak az látszik, hogy azért az amerikaiak is idegesek az indiai társaságok bukdácsolását látva, hanem az is, hogy a Boeing több korábbi nyilatkozat szerint komolyabban veszi a keskenytörzsűpiacon megjelenő versenytársak, új gépek és gyártók konkurenciáját.

Kapcsolódó hírek