Indul a moszkvai Pro//Motion.Expo

iho/vasút   ·   2021.08.26. 16:00
3te25k2m

Az augusztus 26-án megnyitott négynapos szakmai vásár és kiállítás legnagyobb szereplője az orosz Transzmasholding (TMH), mely jókora repertoárt vonultat fel: emeletes kocsit, mozdonyokat, tehervagonokat. Első rész.

A Moszkvától néhány kilométerre délre, Scserbinka városánál kétévente megtartott Nemzetközi Vasút „1520-as terület” Pro//Motion.Expo Oroszország és a FÁK-országok legnagyobb vasúti szakmai kiállítása és vására. A rendezvényt hagyományosan kiegészíti a „Kutatás gyakorlatba helyezése” elnevezésű konferencia, melyen a vasúti szakma különböző országokból érkező képviselői számolnak be nézeteikről. Idén ráadásul ötvenedik évfordulóját ünnepli a vásár, melyen a Transzmasholding 2005 óra vesz részt, és amire most nyolc járművét és egy termékét hozta el. A statikus kiállításon a TEM23-as tolatómozdonyt, a fővonali 3TE25K2M dízelmozdonyt, a 61-4523 sorozatú emeletes kocsit, a 13-6726 sorozatú nehéz pőrekocsit, a 13-6987 sorozatú autóipari nehéz teherkocsit, az EGE2Tv sorozatú Ivolga motorvonatok legújabb, harmadik generációját, egy kapszula személykocsi életnagyságú modelljét, valamint a 9GMG típusú gázmotor-generátort prezentálják, a dinamikus kiállítótéren pedig két 2ESZ5K „Jermak” villamos mozdonnyal mutatják be a virtuális összekapcsolás módot.

Jelen cikkben a TMH új, emeletes személykocsiját, a TEM23-as és 2TE25K2M mozdonyokat, valamint az újgenerációs Ivolga motorvonatot mutatjuk be.

61-4523: párosan szép az élet

A 61-4523 sorozatú emeletes, hálófülkés kocsi az első olyan típus az orosz vasúti járműgyártás történetében, melyet párosával való közlekedésre terveztek, méghozzá annak kis mértékben átalakított párjával, a 61-4524 sorozatú, szintén emeletes kocsival, melyen személyzeti részleget alakítottak ki. A legnagyobb fejlesztés, hogy a kocsik pneumatikus lengéscsillapítást kaptak, mely tovább javítja a futásjóságot, kisebb hatással van a vasúti pályára, ennek köszönhetően a pályakarbantartásra is kevesebbet kell költeni. A járművek legnagyobb üzemi sebessége 160 kilométer per óra.

A 61-4523 és 61-4524 sorozatú, emeletes, hálófükés kocsik párban csatolva közlekedhetnek majd (fotó: Transzmasholding)

Egy kocsiban összesen tizenhat négyfős, lényegében kétszintes hálófülke található, vagyis egyszerre maximum 64 személy utazhat. A kocsipároson összesen 99 konnektort és 128 USB csatlakozót helyeznek el: fülkénként hat 220 voltos hálózati csatlakozót és nyolc USB-t, valamint a kocsiként egy-egy zuhanyzóban további egy-egy 220 voltos konnektort. A hőmérsékletet minden egyes fülkében külön lehet szabályozni. A klímarendszer képes a levegő fertőtlenítésére, ezáltal elpusztítja a vírusok és baktériumok akár 95 százalékát, beleértve a koronavírust is. A zuhanyzókban a csapok, a szappanadagolók és az elektromos kézszárítók mind érintésmentesek. A vízellátó rendszer folyamatosan tisztítja és fertőtleníti a vizet.

Mindkét részben kialakítottak egy-egy gyermekrészeget is, tematikus belsővel, kivehető járókával, vezeték nélküli töltővel és pohártartókkal. Sőt, üdítőket, snackeket, kisebb édességeket és élelmiszereket áruló automatákat is elhelyeztek mindkét kocsiban.

TEM23: két motor egy mozdonyban

A TEM23 sorozatú, négytengelyes dízel tolatómozdony az első, melyet DNA brandjének megfelelően hozott létre a Transzmasholding. A moduláris szerkesztésű dízelgépbe két dízelerőforrást építettek be: egy 309 és egy 368 kilowattost. A mozdony alatt két kéttengelyes forgóváz dolgozik. A főkeretre építették rá az elektromos és pneumatikus gépészeti egységeket, a két dízelmotort magába foglaló modult, a hűtést, az elektromos berendezéseket, a torony kialakítású vezetőfülke modulját, valamint a kiegészítő berendezéseket tartalmazó modult. A modulokat csatlakozókon keresztül kötik össze. A modulokat szükség esetén rövid időn belül cserélni lehet anélkül, hogy a mozdony hosszabb időre használat nélkül maradjon.

A száz kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességű mozdonyt távirányítással, valamint az úgynevezett „Autodriver” rendszerrel is el lehet látni. Az egyik leginnovatívabb fejlesztés a két dízelmotor használata, melyeket a szükséges energiamennyiség függvényében külön-külön és együtt is lehet üzemeltetni. A korszerű erőforrásoknak köszönhetően a gép környezetbarát, valamint a kibocsátott zaj is kevesebb.

3TE25K2M, a háromszekciós izomkolosszus

A 3TE25K2M sorozatú, fővonali dízelmozdonyt különösen nehéz, akár 7100 tonnás tehervonatok továbbítására fejlesztette ki a TMH a DNA brandjének megfelelően. A háromszekciós, szekciónként hat tengellyel a pályára nehezedő gépszörnyet AC/DC átalakítóval és tengelyenkénti perdülésgátlóval szerelték fel. A három, egyenként 3100 kilowatt teljesítményű dízelerőforrással szerelt mozdony a legerősebbnek számít a széles, 1520 milliméteres nyomtávú dízelgépek között.

A Transzmasholding nemcsak az orosz állami vasút RZSD-nek, hanem az Elga-Trans magánvasútnak is épített már a háromszekciós behemótokból (kép forrása: Transzmasholding)

A mikroprocesszoros irányítórendszerrel ellátott mozdony képes alacsony hőmérséklet mellett vagy nagy tengerszinti feletti magasságon is üzemelni. Kialakítása a motorok stabil teljesítményszintje érdekében lehetővé teszi alacsony hőmérsékletnél a levegő beszívását a motortérből is. A mozdonynak sűrítettlevegős tisztító és szárító rendszere is van. A típus vezetőfülkéje eleget tesz minden korszerű egészségügyi, ergonómiai és biztonsági előírásnak, kényelmes körülményeket nyújt a mozdonyszemélyzetnek, továbbá önálló fűtőberendezéssel is ellátták.

A mozdonyplatformból kétszekciós változat is elérhető (2TE25KM), melyből kettőt összekapcsolva négy szekció egyszerre vezérelhető.

Ivolga 3.0: az orosz elővárosi vonatok legújabb generációja

A Transzmasholding tveri üzemében (TVZ) készülő, EGE2Tv sorozatú villamos motorvonat a modern orosz elővárosi vonatok legújabb platformját képviseli. A tizenegy kocsis Ivolga 3.0 1400 milliméter széles ajtajai kényelmes és gyorsabb utascserét tesznek lehetővé. Az előterek hiánya még a csúcsforgalomban is megfelelő kényelmet biztosít, a kocsik közötti szabad átjárás pedig az utasmennyiség jobb elosztását segíti.

A motorvonat vezetőállásos végeiben kerékpárok tárolására alkalmas helyeket alakítottak ki, de el lehet helyezni kávé- vagy snackautomatákat is. A WC-kben érintésmentesen lehet használni a csapokat, a folyékonyszappan-adagolókat, a kézszárítókat és a pelenkázóasztalt. Az Ivolgát levegőfertőtlenítő klímarendszerrel, továbbá adaptív, az aktuális külső fénymennyiséghez igazodó világítással látták el.

A jármű az előd típusnál jobb ergonómiájú üléseket kínál, derék- és válltámasszal, továbbá minden ülésnél USB és hálózati csatlakozó is található: összesen 894 USB és 718 C típusú konnektor elérhető. Az utastérben kétszintű kapaszkodókat, utastájékoztató kijelzőket, helyeztek el, az ingyenes vezeték nélküli internetelérés (wifi) is szériafelszereltség. A harmadik generációs Ivolga teljes mértékben megfelelő a mozgáskorlátozottak és a gyermekkel utazók biztonságos és komfortos utazásához.

Az Ivolga 3.0 platform alapján a vonat hossza négytől tizenkét kocsiig nyújtózhat, az RZSD általában tizenegykocsis verzióban vásárolja. A vezetőállásos kocsik 35, a betétkocsik 72 ülőhelyet kínálnak, vagyis az ülőhelyek száma 214-től indul, és akár 790 is lehet. Az állóhelyeket is beleszámolva a kocsik férőhelykapacitása 244 és 324, vagyis a teljes kapacitás 1136–3728 utas is lehet. Két szerelvény összekapcsolva szinkronüzemre is képes, az irányváltás pedig akár egy–két perc alatt is teljesíthető. A típus legnagyobb sebessége 160 kilométer per óra, a gyorsulás pedig akár 1.0 m/s² is lehet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek