Innovatív megoldásokkal kísérleteznek az útépítésben

MTI   ·   2020.09.17. 15:35

Kísérleti út- és hídépítési programjának elindítása óta huszonhárom pályázatot fogadott be a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a szakmai zsűri; a program célja, hogy a mindenkori legkorszerűbb anyagok és technológiák segítsék a biztonságos közlekedést a hazai utakon.

A társaság az MTI-hez eljuttatott csütörtöki közleményében ismertette: a program keretében lehetőség nyílik a közútépítésben vagy fenntartásban korábban nem alkalmazott új építési anyagok, illetve új technológiák, eszközök minősített körülmények közötti kipróbálására az országos közúthálózat egyedileg meghatározott szakaszain.

Az ígéretes újítások széles körű alkalmazása előtt szükséges az adott anyag vagy technológia használatával kapcsolatos szakmai tapasztalatok gyűjtése. Az állami tulajdonban lévő, országosan 32 ezer kilométernyi közúthálózatot üzemeltető Magyar Közút Zrt. lehetőséget biztosít a hazai szakembereknek és vállalkozásoknak, hogy találmányaikat és innovatív megoldási javaslataikat éles környezetben tesztelhessék, amelyhez támogatási forrásokra is pályázhatnak.

Az egyes kísérleti programok kivitelezését követően hosszú távú mérnök- és laborfelügyelet kíséri figyelemmel a fejlesztések meghatározott paramétereit és vizsgálja a közlekedési, fenntartói, környezetre gyakorolt hatásait. Az így gyűjtött tapasztalatok alapján derülhet ki az adott innováció széles körű alkalmazhatósága, a gyakorlatban igazolt, nemzetgazdasági és szakmai szempontból hasznos fejlesztések előtt pedig így megnyílhat az út a széles körű elterjedés előtt.

A Magyar Közút példaként említette, hogy a program keretében egyebek mellett már elkészült az M30-as autópálya hejőkeresztúri pihenőhelyén, az M3-as autópálya felé vezető oldalon egy automatikus működésű tengelysúlymérő állomás, amellyel a tehergépjárművek vezetői maguk is ellenőrizhetik járművük tengely- és kerékterhelését, valamint a terhelés esetleges aszimmetriáját.

Megvalósítás alatt állnak a fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság, valamint a környezetvédelem szempontjait is figyelembe vevő projektek, mint például a vizes bázisú burkolatijel festését célzó projekt, a visszanyert anyagok felhasználásával készült, energiatakarékos és kedvező szénlábnyomú pályaszerkezet alkalmazása, faforgács és cement keverékéből gyártott hangfogó falak felújítása és üveghulladékot felhasználó aszfalt terítése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Automobil Röviden

Kevesebbet tankoltunk, de az minőségi volt

MTI/iho   ·   2021.01.16. 11:35

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint 6,9 százalékkal kevesebb motorbenzin és 8,3 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott 2020-ban, mint egy évvel korábban, az üzemanyag-fogyasztás így átlagosan 7,8 százalékkal csökkent tavaly az előző évhez képest.