Iskolásbuszjáratok indulnak a horvátországi magyaroknak
Információink szerint a magyar államigazgatás berkeiben már akkor fölmerült az eszéki vasúti kapcsolat pótlásának kérdése, amikor kiderült, hogy a horvát vasút kiirtja nemzetközi vonatainak zömét, hiszen a jelenlegi magyar kormány gyakran hangoztatja, hogy kiemelten kezeli a határon túli magyarok kapcsolatát az anyaországgal.
Demonstráció is volt a vonatok leállítása ellen, a – csak részlegesnek tekinthető – megoldás végül mégsem a kormánytól, hanem két buszos cégtől jön: a pécsi Pannon Volán és a pozsegai székhelyű APP d. d. áprilisban tervez indítani összehangoltan heti egy-egy járatpárt Pécs és Eszék között.
Az igényeket felmérve elsősorban a pécsi középiskolákba és felsőoktatási intézményekbe járó szlavóniai, horvát-baranyai magyar diákokra szabják a menetrendet, bár természetesen minden utast várnak, mondta az ihónak Micskey Tibor, a Pannon Volán személyszállítási és műszaki igazgatója.
Terveik szerint a Pannon Volán járata péntekenként kora délután indulna a pécsi buszállomásról bevárva a kaposvári és szegedi csatlakozást. A járat érintené Mohácsot, ahol Budapest felől lehetne átszállni, ám a mintegy tíz megálló zöme már Horvátország magyarlakta falvaira esne. Így az ottani diákság közvetlen kiszolgálást kapna. Az eszéki végállomáson eltöltött egy órát és a két és fél órás menetidőt is figyelembe véve Eszékről késő este érne vissza a busz Pécsre.
A horvát partner járatpárja ennek tükörképeként vasárnap közlekedne Eszék–Pécs–Eszék útvonalon. Összehangolnák a menetdíjakat is, a körülbelül 120 kilométeres útért háromezer forint körüli összeget kérnének. (Nemzetközi járatról lévén szó, az ár piaci, nem kapnak kedvezményt a diákok sem.)
Előzetes egyeztetések után a megfelelő hatósági engedélyek megszerzése éppen cikkünk megjelenésének idején kezdődik, így az érdekeltek azt remélik, ahogy tervezik, április elején elindulhatnak a buszok a két megyeszékhely között.
Fontos hangsúlyozni, hogy a járatokat a magyar és horvát busztársaság saját kockázatra, piaci alapon indítja, a magyar állam – sem a határon túli magyarok érdekére hivatkozva, sem más címen – nem támogatja, válaszolta kérdésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Ezzel is magyarázható, hogy a Magyarbóly és Pélmonostor (Beli Manastir) között tavalyig átlépő napi több pár helyi személyvonat és egy pár távolsági vonat (Budapest–Szarajevó) pótlására mindössze heti két pár buszjárat indul.
Persze a Magyarbólynál átlépő vonatokat a legegyszerűbben Magyarbólynál átlépő vonatokkal lehetne pótolni. Noha a horvát vasút vezetői gazdaságtalanságra és kis kihasználtságra hivatkoztak a nemzetközi járatok törlésekor, a jelenlegi helyzetet megvizsgálva aligha adhatunk igazat nekik. A magyar államvasút ugyanis Magyarbólyig, a horvát pedig Pélmonostorig most is jár. Mindössze a határon átvezető tizenegy kilométeres szakasz marad szolgáltatás nélkül, elvágva viszont egymástól így vasúton Pécset és Eszéket.
Naponta néhányszor megtenni a motorvonatokkal ezt a rövid szakaszt a két vasút költségvetésében kimutathatatlanul kis többletet jelentene, sőt, aligha tévedünk, ha azt állítjuk, hogy naponta csupán néhány határon átutazó utas menetdíja nemhogy fedezné ezt az összeget, de pozitívba is fordítaná a mérleget.
A vasúti forgalom újrafölvételére azonban (akár úgy, hogy ha hajthatatlan a horvát fél, a MÁV-Start Bz-i guruljanak el Pélmonostorig) nincs remény, derül ki az NFM válaszából.