Jelentős infrastruktúra-fejlesztésbe kezd nyáron az UZ

iho/vasút   ·   2021.05.11. 15:00
uz_te33a

Kilencvennégy kilométernyi pályát korszerűsítenek és villamosítanak a lengyel határ környékén.

Néhány héten belül megkezdi a Lengyelországba vezető Kovel–Izov–Mosztiszka országhatár vasútvonal rehabilitációját az Ukrán Vasút (Ukrzaliznyitszija, UZ). A munkálatok számos helyen fognak zajlani. A legfontosabb beruházások egyike a Mosztiszka II elnevezésű határállomás sínpárjainak átépítése, valamint a Koveltől a határnál fekvő Jahodinig tartó, normál nyomtávú pálya felújítása, de fel fognak újítani több teherpályaudvart, valamint raktárokat és alállomásokat is létre fognak hozni a következő hónapok során. A projekt összesen 1,4 milliárd ukrán hrivnyába, vagyis körülbelül tizenötmilliárd forintot kóstál.

A korszerűsítés több ponton is javítja majd az ukrán vasúti teherszállítás helyzetét. Egyrészt nehezebb vonatokat közlekedtethet a szakaszon az UZ: a jelenlegi 4600 tonnás korlát hatezerre emelkedhet. Ennek következtében több kapacitás áll majd rendelkezésre és gyorsabbá válik az áruiszállítás. A villamosításból a régió áruszállításának legnagyobb részét kitevő vasércszállítás is profitál. A kohászati termékeknek a Krivoj Rog-i régió és Lengyelország közötti szállítása Kovelig villamosított síneken zajlik, onnan azonban a lengyel határig dízelvontatásra van szükség, ami jelentős pluszköltséget jelent. A villamosítás elkészültét követően végig villamos mozdonyokkal lehet majd közlekedni, ezzel költséget takaríthat majd meg az UZ. Ráadásul környezetbaráttá is válik a vasút: évente közel 12 ezer tonnával kevesebb lesz a szén-dioxid kibocsátása. A dízelmozdonyok villanygépekre történő cserélésével a vasútvonal környékén élőket is kevesebb zaj fogja érni.

Az UZ szerint az országban jelenleg ez az egyik legnagyobb és legfontosabb vasúti beruházás, mely növelni fogja az ország exportszállítási potenciálját. A villamos betáplálás ráadásul a gázolaj egyre emelkedő ára, valamint az ország energiafüggetlensége szempontjából is fontos. Ezeknek a változásoknak az értékelhetőségéhez azonban még sokat kell tenni. Többek között a legkorszerűbb gördülőállományt és infrastruktúrát kell alkalmazni, melynek finanszírozásához az ukrán kormány létre fog hozni egy speciális vasúti alapot – számol be a Rail Freight.

A modernizáció érdekében az UZ 2018 elején harminc hattengelyes, korszerű, TE33A sorozatú, 3360 kilowatt teljesítményű dízelmozdonyt vásárolt az amerikai GE Transportationtől, további 195 gépre szóló opcióval, melyeknek a végszerelése már Ukrajnában zajlana. Az első mozdonyok 2019 elején álltak forgalomba.

A Lengyelország és Ukrajna közötti vasúti teherforgalom jelentős növekedést könyvelhetett el 2018 és 2020 között. Lengyelországból Ukrajnába 2019-ben ötvenöt százalékkal több árut szállítottak, mint egy évvel korábban, ellenkező irányban viszont még ennél is sokkal többet: 132 százalékos volt a növekedés. A megnövekedett igények kiszolgálásához mindkét ország folyamatosan bővíti szárazföldi szállítási lehetőségeit. Idén év elején az odesszai központú Global Ocean Link (GOL) és a Maersk Line indított el új vasúti fuvarokat a lengyelországi Gdańsk kikötője, valamint több ukrán város között. A tehervonatok mindkét irányban öt napon belül teszik meg a Balti-tengeri kikötő és a lengyel–ukrán határ közötti utat.

(Nyitókép forrása: Rail Freight)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

A Bz örök és időről időre megújul

iho/vasút   ·   2021.09.15. 15:00

A komfortosítási hullámból a MÁV-Start mellékvonali járművei sem maradnak ki: a következő években kétszáznál is több Bz motor- és mellékkocsi újul meg a vasúttársaság saját forrásából. Az első ráncfelvarrt mellékkocsik már forgalomba is álltak.