Jelentős pénzeket invesztál vasútfejlesztésbe 2025-ben Mexikó
A kormány 157 milliárd pesóból, vagyis körülbelül 3000 milliárd forintból hoz létre új vasúti pályákat a személyszállításhoz, továbbá az áruszállítást is fejleszti.
Claudia Sheinbaum Pardo mexikói elnök elmondta, a költségvetés nagy részét az infrastrukturális, kommunikációs és közlekedési minisztérium (SICT) garantálja, ellentétben a korábbi vezetéssel, mely a feladatot a nemzetvédelmi minisztériumra (Sedena) bízta. A 2025-ös költségvetést ezért elosztják a két hatóság között. A SICT a pénz körülbelül hetven százalékához jut, a fennmaradó összeg nagy részét pedig a Sedena kapja, mely továbbra is a Tren Maya-hálózat megépítéséért és üzemeltetéséért, valamint más személyforgalmi vonalak létrehozásáért felel.
Míg a Tren Maya utolsó, Palenque és Chetumal közötti szakaszát várhatóan még most decemberben átadják a személyforgalomnak, jövőre megkezdődnek a munkálatok az 1500 kilométer hosszú hálózat átalakítására annak érdekében, hogy tehervonatokat is tudjon kezelni. Ennek során tíz teherfuvarozási komplexumot alakítanak majd ki, köztük öt intermodális terminált, négy teherpályaudvart és egy üzemanyagtöltő állomást, a hálózat főbb városai közt elosztva. A fejlesztés a palenque-i, poxilái (Mérida), progresói és cancúni teherterminálok létrehozásával indul.
Várhatóan 2025 márciusában vagy áprilisában kezdődik meg a Mexikóvárostól északra elhelyezkedő Felipe Ángeles nemzetközi repülőtért (AIFA, IATA-kód: NLU) és Pachuca városát összekötő, 54 kilométer hosszú személyszállító vasúti pálya építése, mely a tervek szerint tizennyolc hónapon belül el is készül. Továbbá az év első felében elstartol a Mexikóváros–Querétaro közötti, 242 kilométeresre tervezett vonal létrehozása is.
Ezen felül a 306 kilométeres Saltillo–Nuevo Laredo és a 184 kilométer hosszú Querétaro–Irapuato szakaszok megépítésére, valamint az új vonalak üzemeltetéséhez szükséges új vonatok beszerzésére is kiírja a tendereket a SICT. A fejlesztési program ezen első szakasza várhatóan 70 ezer közvetlen és további 140 ezer közvetett munkahelyet fog teremteni.
A kormány a jelenlegi hatéves ciklusa során több mint háromezer kilométernyi, személyszállításra kijelölt vasútvonalat szeretne létrehozni. A munkálatokat négy fázisban tervezik megvalósítani.
Az első fázis 786 kilométernyi pályát foglal magában, négy vonalszakaszon:
- AIFA–Pachuca;
- Mexikóváros–Querétaro;
- Saltillo–Nuevo Laredo;
- Queretaro–Irapuato.
A második szakaszban három vasúti szakasz épülne ki, összesen 910 kilométeren:
- Querétaro–San Luis Potosí, 263 kilométer;
- Mazatlán–Los Mochis, 441 kilométer;
- Irapuato–Guadalajara, 206 kilométer.
A program harmadik része négy vonalat, 1145 kilométernyi pályát érint:
- Guaymas–Hermosillo, 135 kilométer;
- Guadalajara–Tepic, 204 kilométer;
- San Luis Potosí–Saltillo, 444 kilométer, és
- Los Mochis–Guaymas, 362 kilométer.
Az utolsó, negyedik fázisban 552 kilométert hoznának létre, két vonalszakaszon:
- Tepic–Mazatlán, 275 kilométer és
- Hermosillo–Nogales, 277 kilométer.
Habár a Sedena mind a négy szakasz alapvető mérnöki fejlesztésében részt vesz, csak az első két vonalat építi meg a hadsereg – adja hírül a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön Tren Maya-szerelvények Mexikóban. Kép forrása: Alstom / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!