Konténerterminál épülhet a Morva partján

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.05.09. 18:45
kiskep

Európai fontosságú kikötő, átrakóközpont épülhet a közeljövőben a dél-morvaországi Hodonín közelében, a Morva partján. A tervek szerint a Kínából konténerekben érkező áruk is ide irányulhatnak majd, ami lényegében azt jelentené, hogy Közép-Európa egyik legjelentősebb áruelosztó pontja lehet a hodoníni kikötő. A hajók Konstancán és a Dunán, majd a Morván keresztül jutnának el Csehországba.

Konténerterminál egy csehországi kikötőben

A DOE Europe SE tervezi a multimodális logisztikai központ megépítését Hodonín közelében. A létesítmény éves kapacitása akár egymillió konténer is lehet. Jan Vlček, a DOE Europe SE projektmenedzsere szerint a vállalat átfogó megfontolás után döntött a hodoníni kikötő kiválasztása mellett. Itt ugyanis hajóról nagyon könnyen elérhető a jó minőségű vasúti és közúti infrastruktúra is, amelyeknek köszönhetően nemcsak Csehországot, hanem a környező országokat is el tudják majd látni áruval. A kikötőben elsősorban átrakóterminál épülne, ami legalább kétezer embernek adhat munkát. Az átrakóállomáson hajóról kamionokra, valamint vasúti kocsikra rakodnák át a konténerben érkező árut.

Konténervonat Prágában

A tervek szerint egy-egy hajó rakományát 85 százalékban tehervonatokra rakodnák át, ami azt jelenti, hogy akár óránként is indulhat rakott konténervonat Hodonínból. A maradék 15 százaléknyi árut pedig kamionokra pakolják majd, amely körülbelül napi 160 kamiont jelenthet. A befektetők egymilliárd eurós beruházással számolnak, amelyből 300 millió euróba kerülne a kikötői fejlesztés, valamint a terminál megépítése, 700 millió euróba pedig a Morván kialakítandó vízi út korszerűsítése. Éppen a vízi út kiépítése az, amely a legtöbb munkával járna, hiszen a Morvát és a Dunát egy mesterséges csatornán keresztül kötnék össze kikerülve Ausztriát. A csatorna Szlovákia területén épülne meg Lanžhottól Dévényig, ahol újra a Morván, majd pedig a Dunán vezetne a vízi út.

A hír hallatán nagy vita támadt a tervek megvalósításával és kivitelezésével kapcsolatban. Jaroslav Kubec, a DOE Europe SE vezérigazgatója viszont állítja, igenis lehetséges vízi úton eljuttatni az árut Kínából Csehországba. Ezt úgy oldanák meg a sekély vízű Morván, hogy 190 méter hosszú uszályokon (egyszerre több is) szállítanák a konténereket. Ezzel Kubec számításai szerint akár 300 konténert is hozhat egy szállítmány. Egy uszályos szerelvény szélessége 11,5 méter lenne, tehát az egymással szembeni közlekedésnek sincsenek akadályai, sőt állítólag a hidak sem jelentenek semmiféle akadályt egész a Fekete-tengertől a cseh–szlovák határig – itt már van két híd, amit meg kell emeljenek ahhoz, hogy biztonságosan átússzon a hajó alattuk. A hajózhatósághoz szükséges vízállást mozgatható duzzasztógátakkal szeretnék biztosítani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Jennifer, Celldömölk mindenese, tíz éve a 10-esen

Harmati Marcell   ·   2025.04.20. 16:00

Napjainkban ismét hallható a klasszik Csörgő hangja a Győr és Celldömölk között húzódó 10-es számú vasútvonalon: a 2149-es járkál arra géphiány miatt. Ám régebben még nem volt a csörgés ekkora szenzáció. Viszont voltak mások, amik igen! Szálljunk fel az „idővonatra”, és utazzunk vissza tíz évet!

Hajózás Belvíz

Balatoni hajózás: idén már nem lehet „körbemenni”

iho/hajózás   ·   2025.04.19. 12:00

A Balatontipp írta meg, drasztikus járatcsökkentéssel egyszerűen kettévágták a balatoni hajózást. Mostantól keletről csak Balatonszemesig, nyugatról legfeljebb Balatonlelléig lehet eljutni, azaz jószerével megszűnt a hajós kapcsolat a tó keleti és nyugati medencéje között.