Körvonalazódik az új vasúti menetrend

iho   ·   2013.07.18. 14:00
DSC_0345_kk

Több újdonság várható a 2013 decemberétől érvényes vasúti menetrendben a vonatosszeallitas.hu közlése szerint. Az oldal összegyűjtötte a legfontosabb változásokat, kiemelve azt is, hogy a tervezet még fenntartásokkal kezelendő, decemberig még számos módosításon, változtatáson eshet át.

Hibridvonat Szegeden. Az IC-rész és a gyorsvonati rész is továbbít első osztályú kocsit<br>(fotók: Fritz Gergely)

A konkrét vonatközlekedést érintő kérdések mellett új, hogy a MÁV-Start újragondolja a kocsiosztályok igen következetlen rendszerét. Az előző menetrendváltáskor a Start még több vonalon indított úgynevezett hibridvonatokat (például Békéscsaba és Eger felé). A szóban forgó szerelvények IC- és gyorsvonati része is továbbít első osztályú kocsit (az egri egyelőre kivétel, de decembertől az egri hibridek is kapnak első osztályú kocsit), jegyár tekintetében ugyanakkor csak néhányszáz forintos eltérés figyelhető meg. Nyáron a légkondicionált, kényelmes, a gyorsvonatinál csendesebb IC-kocsi nagyobb komfortfokozatot biztosít egy leharcolt Ao típusú kocsinál, továbbá az sem mellékes, hogy a gyorsvonati első osztályú kocsik állapota egyáltalán nem egységes. A vagonfelújítás ráadásul tovább bonyolít a helyzeten. Ebből kifolyólag a menetrendben új jelölést alkalmaznak majd az első osztályú kocsit is továbbító vonatok fejrovatában, ám jelmagyarázat híján egyelőre csak következtetni lehet jelentésére. Vélhetően a külön jelöléssel tudni lehet majd, hogy az adott vonatban a két kategória közül csak egy, esetleg kétféle első osztályú kocsiba lehet majd jegyet váltani.

Zürichből érkezik a magyar EC-kocsikkal közlekedő Wiener Walzer Euronight a nyolcas Teknővel<br>(fotó: Vörös Attila)

A vasútvonalak menetrendjét tekintve néhány fővonalon lesz csak komolyabb változás. A hegyeshalmi fővonal menetrendjébe bekerülnek a bécsi adventi vásár idején eddig különvonatként meghirdetett eurocityk. Érdekesség, hogy a járatok szerelvényét magyar EC-kocsikból állítják ki. Az 1-es vonalon további változás, hogy új expresszvonat áll forgalomba Budapest és Győr között, 20.10-es indulással. A főváros felé intercityként jár majd, és 6.18-kor startol a győri pályaudvarról. Az expresszvonatot helyjeggyel lehet majd igénybe venni és csak másodosztályú kocsikból állnak majd. Az IC pedig pót- és helyjegyköteles lesz, továbbá első osztályú kocsit is továbbít.

Az idén a Púpos vontatta Győr–Siófok fürdővonat ismét megjelent a nyári menetrendben, a 2014-es tervezet már most számol a járattal. A vonat pótjegyköteles lesz, kerékpárszállító kocsit pedig nem kap. Komárom és Fehérvár között csak Kisbéren és Móron fog megállni, menetideje viszont csak 3 perccel lesz kevesebb.

A 235-ös halad Mórnál fürdővonatával még 2009 nyarán

A Budapest–Veszprém–Szombathely és a kapcsolódó Boba–Zalaegerszeg vonalon fontos változások várhatók. A szombathelyi gyorsvonatok Hajmáskéren és Pétfürdőn nem fognak megállni, jóllehet menetidejük nem csökken. Új gyorsvonatok lesznek Budapest és Veszprém között, ezek Fehérvártól pedig Várpalotán, Pétfürdőn, Öskün és Hajmáskéren is meg fognak állni.

A 25-ös vonalat tekintve jó hír, hogy a viharos sorsú Citadella Intercity úgy tűnik ismét életre kel, ezzel újra lesz minőségi gyorsvonat Budapestről Veszprémen át Zalaegerszeg felé. A korábbiakhoz képest Ljubljana helyett Muraszombat lesz a célállomása.

Ismét lesz belföldi intercity Budapest és Zalaegerszeg között, gyakorlatilag az egykori Göcsej Intercity menetrendjét követve. Kora reggel, 5.24-kor indul majd a zalai megyeszékhelyről, s 9 óra magasságában ér a Déli pályaudvarra. Visszafelé 17.35-kor indul a fővárosból és 20.59-re ér Egerszegre.

Múltidéző kép a Citadella Intercityről. A felvétel még jóval a villamosítás előtt, 2007. május 1-jén készült Bagodnál, a 25-ös vonal régi nyomvonalán

A balatoni vonalakon számottevő változás nem lesz, várhatóan marad a jelenlegi rendszer az északi parton. A 30-as vonal menetrendje érdemben nem változik, a horvát nemzetközi vonatok közlekedése (amelyek a szóban forgó vonalat is használják) azonban igen. Mint korábban írtuk, a jónak semmiképpen nem nevezhető Budapest–Zágráb kapcsolat átalakul. Budapestről a jelenleg 13.25-kor startoló Agram helyett reggeli indulással közlekedik majd gyorsvonat a horvát fővárosba (200-as számmal, mint az egykori Kvarner Intercity), a járat belföldön csak Kelenföld, Székesfehérvár, Siófok, Balatonföldvár, Balatonszentgyörgy, Nagykanizsa és Murakeresztúr állomásokon fog megállni.

Kaproncai felvétel az Agramról<br>(fotó: Tevan Imre)

A Dunától keletre eső fővonalak közül érdekesség, hogy az egri hibridvonatok első osztályú kocsit is továbbítanak majd, továbbá egészen Eger-Felnémetig fognak közlekedni, némelyik Egervár megállóhelyen is megáll. Megjegyezzük, hogy kellő szándék esetén ezáltal a szilvásváradi vonal menetrendjét is fejleszteni lehetne. Noha a busz a hevesi megyeszékhelyről még mindig rövidebb idő alatt ér Szilvásváradra, nem mellékes, hogy Egerben a vasútállomás igen messze esik a buszpályaudvartól. Így megfelelő felnémeti csatlakozás esetén akár a kötött pálya felé is billenhet a mérleg nyelve.

Ismét hangsúlyozzuk, hogy a változások egyelőre csupán tervek, megvalósulásuk bizonytalan, a Start későbbi menetrendtervezetei még számos újdonságot tartogathatnak, így a végleges változásokat majd csak november elején lehet hitelesnek tekinteni.

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Újabb cseh tanker az Igrától: jöjjön a 98-as!

Kovács György   ·   2020.11.29. 12:00

Az októberi Indóház magazin hasábjain már bemutattuk a cseh Igra modellgyár ezévi újdonságainak egyikét, a 88 köbméteres tartálykocsiját. A decemberi magazinunk lapzártája után került a boltokba a nagytestvér, a 98 köbméteres változat modellje.