Leállított kifizetések a BKV-nál

iho/vasút   ·   2012.04.19. 14:38

Az optimista nyilatkozatok ellenére továbbra is bizonytalan a BKV jelene, a jövője pedig kétséges. A cég és a városvezetés többfrontos háborút vív: harcban áll a kormánnyal, az idővel és a pénzhiánnyal. Bár állítólag jól állnak a tárgyalások, valójában a kormány se a zárolt állami normatívát nem oldotta fel, se garancia nincs a BKV adósságállományára – írja a Népszava.

Szinte minden feltétel hiányzik ahhoz, hogy a jövő heti közgyűlésen jóváhagyni tervezett új közszolgáltatási szerződés alapján májustól zökkenőmentesen működjön a BKV.

A napokban megállapodhat a kormány és a főváros a BKV középtávú működési feltételeiről, és feltehetőleg a jövő heti kormányülésen a kormány elé kerül a cég ügye – jelentette ki a főpolgármester kedden. Egy hónapja hasonlóan optimista – és ami a részleteket illeti, nem kevésbé titokzatos – nyilatkozatot tett Tarlós István ez ügyben: március közepén azt mondta, „karnyújtásnyira” van a megállapodás a kormánnyal.

Valójában az elmúlt hónapokban csak időt nyert a BKV. Elkerülte, pontosabban elodázta a közvetlen csődhelyzetet, ám a cég jelene továbbra is bizonytalan, jövője pedig kétséges. Noha a hivatalos nyilatkozatok részeredményeket említenek, a kormány se a BKV-nak az idei évre járó, 32 milliárd forintos normatívájának zárolását nem oldotta fel – amint azt április közepére becsülte Tarlós –, se állami garancia nincs a BKV 63 milliárd forintnyi adósságállományának megújítására. Amire utóbbiként hivatkozni szoktak, az egy olyan kormányhatározat, ami csak elvi lehetőségként beszél erről.

Ugyanis csupán előírja a nemzetgazdasági miniszternek, hogy június 20-ig dolgozza ki a garanciavállalás feltételeit. Ez pedig a nap mint nap a csőd szélén lavírozó BKV-n nem sokat segít, főleg, ha ezt a kormányhatározatot is úgy tartják be, mint a tavaly augusztusi másikat. Az a nemzetgazdasági és a fejlesztési tárcának írta elő 2011. szeptember 30-i határidővel a BKV reorganizációs tervének kidolgozását. Ebből semmi sem lett – valójában a főváros és a BKV szakemberei készítettek csak javaslatokat, melyeket a tárcák „elutáltak”.

Az idő pedig sürget: a BKV közszolgáltatási szerződése április 30-án lejár, május 1-jével pedig csak olyan megállapodás köthető a céggel, amely – az uniós szabályozás szerint – nem kötelezi veszteséges működésre a BKV-t, vagyis a társaság indokolt költségeit – benne a megrendelt szolgáltatásmennyiséget – fedezni kell. Csakhogy a finanszírozás nemhogy a jövőben, a jelenben sem megoldott. A Népszava információi szerint néhány napja minden kifizetést leállítottak, így a BKV számlái egyre gyűlnek, a szállítói tartozás meghaladja a négymilliárd forintot. Sőt – úgy tudja a lap –, az időközben felmondott kollektív szerződés szerint járó, alapbéren felüli pótlékokat és egyéb juttatásokat sem fizették ki mindenkinek maradéktalanul.

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.