Leállított kifizetések a BKV-nál

iho/vasút   ·   2012.04.19. 14:38

Az optimista nyilatkozatok ellenére továbbra is bizonytalan a BKV jelene, a jövője pedig kétséges. A cég és a városvezetés többfrontos háborút vív: harcban áll a kormánnyal, az idővel és a pénzhiánnyal. Bár állítólag jól állnak a tárgyalások, valójában a kormány se a zárolt állami normatívát nem oldotta fel, se garancia nincs a BKV adósságállományára – írja a Népszava.

Szinte minden feltétel hiányzik ahhoz, hogy a jövő heti közgyűlésen jóváhagyni tervezett új közszolgáltatási szerződés alapján májustól zökkenőmentesen működjön a BKV.

A napokban megállapodhat a kormány és a főváros a BKV középtávú működési feltételeiről, és feltehetőleg a jövő heti kormányülésen a kormány elé kerül a cég ügye – jelentette ki a főpolgármester kedden. Egy hónapja hasonlóan optimista – és ami a részleteket illeti, nem kevésbé titokzatos – nyilatkozatot tett Tarlós István ez ügyben: március közepén azt mondta, „karnyújtásnyira” van a megállapodás a kormánnyal.

Valójában az elmúlt hónapokban csak időt nyert a BKV. Elkerülte, pontosabban elodázta a közvetlen csődhelyzetet, ám a cég jelene továbbra is bizonytalan, jövője pedig kétséges. Noha a hivatalos nyilatkozatok részeredményeket említenek, a kormány se a BKV-nak az idei évre járó, 32 milliárd forintos normatívájának zárolását nem oldotta fel – amint azt április közepére becsülte Tarlós –, se állami garancia nincs a BKV 63 milliárd forintnyi adósságállományának megújítására. Amire utóbbiként hivatkozni szoktak, az egy olyan kormányhatározat, ami csak elvi lehetőségként beszél erről.

Ugyanis csupán előírja a nemzetgazdasági miniszternek, hogy június 20-ig dolgozza ki a garanciavállalás feltételeit. Ez pedig a nap mint nap a csőd szélén lavírozó BKV-n nem sokat segít, főleg, ha ezt a kormányhatározatot is úgy tartják be, mint a tavaly augusztusi másikat. Az a nemzetgazdasági és a fejlesztési tárcának írta elő 2011. szeptember 30-i határidővel a BKV reorganizációs tervének kidolgozását. Ebből semmi sem lett – valójában a főváros és a BKV szakemberei készítettek csak javaslatokat, melyeket a tárcák „elutáltak”.

Az idő pedig sürget: a BKV közszolgáltatási szerződése április 30-án lejár, május 1-jével pedig csak olyan megállapodás köthető a céggel, amely – az uniós szabályozás szerint – nem kötelezi veszteséges működésre a BKV-t, vagyis a társaság indokolt költségeit – benne a megrendelt szolgáltatásmennyiséget – fedezni kell. Csakhogy a finanszírozás nemhogy a jövőben, a jelenben sem megoldott. A Népszava információi szerint néhány napja minden kifizetést leállítottak, így a BKV számlái egyre gyűlnek, a szállítói tartozás meghaladja a négymilliárd forintot. Sőt – úgy tudja a lap –, az időközben felmondott kollektív szerződés szerint járó, alapbéren felüli pótlékokat és egyéb juttatásokat sem fizették ki mindenkinek maradéktalanul.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.

Közút Haszonjármű

EKM: gyorsabbá válik a nagykategóriás jogosítványszerzés

iho/közút   ·   2024.06.19. 08:05

Újabb egyszerűsítéssel, ezúttal a nagykategóriás jogosítványszerzés gyorsításával segíti az Építési és Közlekedési Minisztérium a hazai szállítmányozási és fuvarozói ágazat fejlődését, a szektorban tapasztalt munkaerőhiány csökkentését. A jövőben a teherautók vezetésére jogosító C kategóriás jogosítvánnyal egyidőben megszerezhető az ahhoz kapcsolt nehézpótkocsiból álló járműszerelvényekre szóló CE kategóriás vezetői engedély.