Már be is futott Paksra az év első műtrágyavonata

iho/vasút   ·   2025.01.06. 12:00
psz_mutragya_dunafoldvar

Kétezer-hatszáz tonna elegy érkezett Lengyelországból a PSŽ kezelésében.

A Paks II atomerőmű építési munkálatainak köszönhetően mostanra rendszeresnek mondható a teherforgalom a 42-es vonalon Paks felé, legalábbis cementvonatok terén mindenféleképpen. Más mozgásból kevés akad: néha gabonavonat érkezik az atomvárosba, ritkán ócskavasat visznek fel Dunaújvárosba, nagyjából félélévente atomvonat hoz hasadóanyagot az erőműnek, ezeken felül érdekes témának bizonyulnak az időközönként a városba műtrágyát szállító tehervonatok is – ami cikkünk apropóját adta.

Dunakömlőd határában robog a menet a lemenő Nap fényében. Jól állta az egész napos megpróbáltatásokat a gép! (fotók: Simon Zsolt)

Január 4-én, szombaton ugyanis a szlovák PSŽ, a.s. továbbított egy 2600 tonnás, Lengyelországból érkező műtrágyavonatot Tolna megye második legnépesebb településére, Paksra. A szerelvény péntek éjjel lépett be Párkánynál és a cég 186-os sorozatú Traxx mozdonya továbbította Kelenföldig, ahol csatlakozott a menethez a román Constantin Gruptól bérelt 936-os Sulzer, majd másnap szombatra virradó hajnalban ekképp kiegészülve indult tovább a menet Dunaújvárosba. Innen az 516 méter hosszú, 35 kocsis szerelvényt megbontva, két részletben továbbították Paksra. Reggel egy huszonkét kocsis, délután pedig egy tizenhárom Eaos kocsiból álló teher indult útnak.

Tolatás az állomáson. Napjainkban már csak teherforgalmat bonyolít le, az utolsó személyvonat 2009 decemberében távozott. Kellemesen rotyog a Sulzer Typ 12LDA28 motor alapjáraton

A szerelvényekkel a műtrágyaszállítás egyik érdekesnek mondható formáját lehetett megfigyelni: a már zsákokba töltött növényi tápanyagot nyitott tetejű Eaos kocsikba rakodták – ami hazánkban nem megszokott –, majd ponyvával fedték le őket. Miután befutott az utolsó vonat délután fél három körül, folytatódott a tolatás, melynek során három részre szedték szét a szerelvényt a könnyebb kirakodás érdekében.

Tavaly egy hónappal később, februárban érkezett meg az első adag, azt a CER remot Kocúrja hozta.

(Nyitóképünkön Dunaföldváron robog keresztül a teljes, fél kilométer hosszú szerelvény negyed része. Fotó: Simon Zsolt)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek