Megújult a Kassai Gyermekvasút csermelyi állomása

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2018.09.27. 13:45
stanica01

Sikeresen befejeződött a Kassai Gyermekvasút csermelyi állomásának újjáépítése, amit még 2017-ben kezdtek el. Egy közös, szlovák-magyar regionális államközi pályázaton többszázezer euró támogatáshoz jutott a kassai és a lillafüredi kisvasút az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (Interreg). A vasúti pálya és a járművek felújítása után sikerült forrást találni a vasútállomás épületének felújítására is. Egykor egy fából épült fogadóépület már állt a csermely-völgyi kisvasút végállomásán, de a rossz állapota miatt a kilencvenes években el kellett bontani azt. Az új falazott épület a jelenkor követelményeinek teljesen megfelel, ugyanakkor megmaradtak rajta a történelmi jegyek is, amik a tizenkilencedik századot idézik, valamint a fagerendák a vasútállomás természetbeni elhelyezésére, a közeli erdőre és környék jellegzetességeire utalnak.

(fotók: vovlaku.teraz.sk)

A vasútállomás épületének felújítására több mint 64 ezer euró támogatást kaptak, viszont a valós költségek jóval meghaladták ezt az értéket. Az épület külső szigetelőréteget és rácsszerkezetű faburkolatot is kapott. Korabeli világítótestek, zománcozott táblák, feliratok is helyet kaptak, amik már nemcsak szlovákul, de angolul is hirdetik az információkat. A vasútállomás helységeit a gyermekvasúton szolgálatot teljesítő önkéntesek és a látogatók egyaránt használhatják, van szolgálatteljesítő hely, információs központ, jegypénztár, sőt még öblítős WC is.

Stílusos lett a gang is

A Kassai Gyermekvasút 1955-56-ban épült, mint Úttörő Vasút (Pionierska železnica), ez volt az első üdülési rendeltetésű kisvasút az akkori Csehszlovákiában. Kezdetben a Csehszlovák Államvasutak (ČSD) fedezte az üzemeltetési költségeket, az önálló Szlovákia megalakulását követően (1993) pedig az utódvállalat, a Szlovák Vasúttársaság (ŽSR). A kétezres évek elején a működését Kassa városi önkormányzata támogatta, legnagyobb részben ő finanszírozta. 2011-ben aztán egy polgári társulás alakult (Detská železnica Košice), amely átvette a gyermekvasút üzemeltetését. A polgári társulás célja, hogy még attraktívabbá, ismertebbé tegyék a gyermekvasutat, a menetrend szerinti járatokon kívül különvonatokat, csoportos kirándulásokat is szerveznek.

A TU29.2003-as pályaszámú dízelmozdony, azaz Danka

A vasút a Csermely patak völgyében vezet Csermely (Čermeľ) állomástól Vpred (Előre) megállóhelyen keresztül Alpinka végállomásig. A nyomtáv 1000 milliméter, a vonal hossza 4,2 kilométer, a vonalon összesen hat kitérő található.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Elhárulhatnak az akadályok az uniós hosszútehervonat-projekt megvalósulása elől

iho/vasút   ·   2024.03.05. 12:00

Az Európai Parlament TRAN bizottsága egyhangúan jóváhagyta az uniós vasúti infrastruktúra kapacitásának optimalizálását sürgető javaslatot. A terv több árut juttat a vonatokra – ez a Green Deal kulcsfontosságú eleme – a kiterhelt vasúthálózaton jelentkező problémák felszámolásának és a tehervonatok útvonalának szisztematikusabb tervezésének az igényével. A helyzet azonban ennél jóval bonyolultabb.