Menetrendszerűségből jeles
Egyre pontosabbak a Cseh Vasutak vonatai, hiszen 2010-ben 90,4százalékra teljesítették a járatok a menetrendet, 2011-ben viszont már 92,5 százalék volt a pontosan közlekedő vonatok aránya – tájékoztatott Šťáhlavský, a ČD szóvivője.
Mint kiderült, az elmúlt évben a legpontosabbak a személyvonatok (93,9 százalék) és a SuperCity Pendolino járatok (93,4) voltak. Ellenben a legkevésbé pontos járatok az éjszakai EuroNight kategóriájú vonatok – ezek 71,7 százalékban teljesítették a menetrendet.
Éves szinten a legsikeresebb hónapok a január és a március voltak, amikor 95,9 százalékra teljesítették a menetrendet, a legrosszabb eredményt októberben könyvelte el a ČD, ekkor csak 90,2 százalékra teljesítették járatai a menetrendet.
Ami a késések okát illeti, leginkább az időjárási viszonyok, gázolások vagy a vasúti átjárókon történő balesetek a felelősek az elmaradásért, mondta el a szóvivő. Ezek aránya nagyjából 37 százalékra tehető, további okokként említi még a vasútiinfrastruktúra-kezelő társaság tevékenységéből (vágányzárak) kifolyólag létrejött késéseket, melyek aránya 33 százalék. Maga a személyszállítási szolgáltató körülbelül 30 százalékban tehet a késésekről, legfőképpen a csatlakozások fenntartása miatt kialakuló késések miatt.
A cseh vonatok megbízhatósága vetekedik a nyugat-európai országokban megszokottal. Még egy tény említése is fontos, a tíz legtöbbször késéssel közlekedő járat a vonat külföldi késése miatt késett, s Csehország területén sok esetben sikerült csökkenteni az elmaradást. Más dolog, hogy a menetrendben szereplő menetidő többször jócskán meghaladja a valódi időtartamot – jó példa erre a Prága előtti Úvaly–Praha-Běchovice szakasz, ahol csaknem mindig sikerül 5–10 percet lefaragni a késésből.