Menetrendváltás a cseheknél: új szerelvények kisebb szépséghibákkal

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.12.10. 20:00
Panter (2)

Több tucatnyi új szerelvényt állít forgalomba a Cseh Vasutak december 12-én, elindul az InterJet is, bár egyelőre csak két szerelvény. 

A cseh nemzeti vasúti szolgáltató (České dráhy) december 12-étől több vasútvonalon is új szerelvényeket állít forgalomba országszerte. Az egyik legjelentősebb változás, ami miatt még egy új vonatnemet is bevezetnek, a Siemens-Škoda konzorciumtól vásárolt tíz ötkocsis szerelvény elindítása lesz. Az InterJet névre keresztelt vonatok Prágát a nyugat-csehországi Cheb városával összekötő vasútvonalon közlekednek, mégpedig észak, illetve dél felőli irányban is, azaz a Prága–Ústí nad Labem–Karlovy Vary–Cheb, és a Prága–Plzeň–Cheb vasútvonalon is. Nyugat-Csehországban a regionális villamosított vasútvonalakon további RegioPanterek állnak forgalomba, Észak-Morvaországban pedig elindulnak a kétszintes ingavonatok is. 

Az InterJetek indulása azonban nem telik makulátlanul, különösebb ünneplés nélkül indul egyelőre csak két szerelvény, mivel a Cseh Vasutak bizonyos, nem részletezett elégtelenségek miatt eddig nem vették át a gyártótól az összes szerelvényt. Mind a tíz ötkocsis szerelvény fokozatosan, a hibák elhárítását követően kerül majd sínekre.  A hírek szerint az első InterJet 8:33-kor indul Chebből az 557-es expresszvonaon, élén egy 362-es Eszóval. Utasokkal egyelőre csak egyetlen egy szerelvény forog majd Prága és Cheb között, Plzeň érintésével. 

A morvasziléziai régióban Ostrava és Frenštát pod Radhoštěm között elindulnak a kétszintes ingavonatok, amelyeket ugyancsak a Škoda Transportationtől vásárolt a Cseh Vasutak. Ez a szállítás is némi késésben van, sőt itt sem mind az öt szerelvény indul el december 12-én, hanem csak egy. A pályafelújítási és villamosítási munkák csúszása miatt egyelőre villamos mozdony helyett 750.7-es soroztaú Búvár továbbítja a következő napokban a szerelvényt. A nyugat-csehországi Beroun és Klatovy között közlekedő klasszikus, koros szerelvényekből kiállított személyvonatokon megjelennek az új RegioPanterek, amelyek szintén a Škoda műhelyeiben készültek. Ebből eddig tizenegyet vett át a megrendelő. December elején Olomouc környékén is elindult az első Stadler GTW típusú second-hand motorvonat, amelyet jelentős mértékben modernizáltak a csehek. Ebből a típusból tizenkettő érkezik fokozatosan a Cseh Vasutakhoz. 2022 folyamán további tíz RegioPantert vesz át a ČD, amelyeket a dél-csehországi villamosított vasútvonalakon használ majd. 

A menetrendváltás még egy újdonsággal jár, ami az utasok számára keserű szájízű, emelkednek ugyanis a jegyárak, átalgosan 2-3 százalékkal. Az áremelés azonban nemcsak a Cseh Vasutaknál, hanem a magánvasutaknál is végbe megy. A Cseh Vasutak a jövő évi menetrendi időszakban naponta átlagosan 6 783 járatot indít, ebből 478 távolsági járat lesz. 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.