Mozdonybérlési láz a cseheknél

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.02.08. 15:00
A Hungária élén a 371-es Észak-Csehországban

Tizenhárom Vectront bérel a következő tíz évben a Cseh Vasutak. Nagy járműátcsoportosítások is várhatók az új gépek érkezése miatt.

A Cseh Vasutaknak égető szükségük van korszerű mozdonyokra, ezt senki sem vitatja. Mivel fokozatosan 25 kilovoltos váltakozó áramrendszer használatára térnek át az országban, de még mindig sok az egyenáramú rendszerre kapcsolt vasútvonal, ezért többáramrendszer alatt működni képes mozdonyokra van szükség. A vasúttársaság mozdonybérlés mellett döntött, mert szerintük gazdaságilag nem éri meg a régi gépeket átalakítani, vagy az ETCS vonatbefolyásoló rendszer fedélzeti egységét beépíteni.

A Cseh Vasutaknál jelenleg több járműbeszerzési tender is folyamatban van: kilencven mozdony beszerzését tervezik, amelyek maximális sebessége 200 km/h, valamint további ötven, 230 km/h maximális sebességű mozdony megvásárlása is tervben van. Ezeknek a gépeknek az érkezése azonban legkorábban 2024-ben várható, ezért döntöttek a gyors mozdonybérlési megoldás mellett. Sőt, a szerződés értelmében egy év üzemeltetés után a bérleményeket meg is vásárolhatják. A mozdonybérlési szerződést február végén írhatják alá. A tizenhárom Vectront úgynevezett „full-service“ szolgáltatással béreli a Cseh Vasutak. Egyes források szerint a Vectronokat a Rolling Stock Lease adja bérbe a cseheknek. A cég valójában a valamikori S Rail Lease, amely a ZSSK-nak és a ZSSK Cargónak is bérbe ad Siemens mozdonyokat.

A 150-es sorozatú Banán Ústí nad Labemben

Az első hat Vectron még március végéig átveheti a Cseh Vasutak, s a Prága és Staré Město u Uherského Hradiště között közlekedő gyorsvonatokon vetik be. A fennmaradó hét Vectront 2022 októberéig veszi át a cseh vasúttársaság. Ezeket a lengyelekkel közösen tervezett közvetlen járatokon használják majd Prága és Gdynia között – erről a járatról még keveset tudni, de kiszivárgott, hogy a Prága–Pardubice–Lichkov–Wroclaw–Gdynia útvonalon járna 2022 decemberétől.

A Vectronok érkezésével átcsoportosítások is várhatók a gördülőállományt illetően. A 371-es sorozatú mozdonyok visszakerülnek a Prága és Děčín között közlekedő gyorsvonatokra, valamint fokozatosan kivonják a forgalomból a 150-es sorozatú egyáramnemű mozdonyokat. A 371-esek költöztetése a Přerov és Břeclav közötti vasútvonal áramrendszerének átkapcsolása miatt lesz. Ott már az idén 25 kilovolt, 50 Hz áramrendszerre állnak át. A 371-esek pedig bár kétáramneműek, de a 3 kilovoltos rendszeren kívül a 15 kilovoltos, 16,7 Hz áramrendszer alatt képesek csak közlekedni, nem pedig a 25 kilovoltos rendszer alatt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek